Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp vedr hegnloven  (Læst 1813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

• Passiv bruger
Hjælp vedr hegnloven
« Dato: 10 Juli , 2013, 21:18 »
Hej derude :)
Håber det er ok, at jeg lægger dette indlæg herunder. Vil høre, om nogen af jer har styr/ved noget om hegnloven. Vi er forholdsvis nye husejer, så vi er ikke helt stærke i det.

Vores nabo og os er blevet enige om, at lave et nyt højere fælles hegn mellem vores huse. Vi har sammen støbt stolperne i skel. Vi blev enige om, at lave et plankeværk med lodrette brædder, på hver side med et mellemrum på 4 cm og skiftevis sat på, så vi ikke kan se ind til hinanden. Da det nederste brædde skulle sættes på, eksistere naboen på, at det skal være mod ham og så langt nede som muligt. Dette acceptere vi med den betingelse, at vi får slut bræddet på vores side, hvilket han acceptere.

Vi er nu kommet i et "stort" dilemma, da vores nabo hele vejen igennem har været MEGET uhøftlig. Hver gang vi skulle beslutte noget, skal alt være til HANS fordel.
Brædderne på naboen side, har han selv sat på og brædderne på vores side, har vi selv sat på, så der har ikke været nogle problemer.
Da hegnet var sat op, spurgte vi, om det skulle stolpetoppe på eller om stolperne skulle skære af ved ovre brædde. Naboen svarede, at han ikke gav betale for stolpetoppene, så vi måtte gerne save stolperne ned. Idag ca. en uge efter snakket fik vi en tømmer forbi for, at save stolperne ned i øvre brædde. Vi kunne godt selv save dem ned, men da vi gerne vil have gjort det pænt indtil hans side, fik vi en tømmer til det. Han nåede at save 2 stk ud af 8 stolper inden nabokonen kom ud og svinede os til, fordi hende og hendes mand samme dag var blevet enige om, at der skulle stolpetoppe på.
Da nabomanden senere kom hjem og vi forsøgte, at tage en dialog, begyndte de at svine os til og sige, at vi havde bestemt det hele, så nu vil de sætte stolpetoppe på. Vi forsøgte at forklare dem, hvad vi tidligere var blevet enige om, men de var ret ligeglade og vi måtte slet ikke være med til at bestemme, hvilke toppe der skulle på. Vi forsøgte også at forklare dem, at en stolpetop nu ikke kunne lade sig gøre, når vi havde savet to af stolperne ned. De ville slet ikke snakke med os, da de synes, at tømmeren havde gjort et dårlig stykke arbejde, de var meget skuffet og så gik de indenfor.

Hvordan skal man forholde sig i sådan en sag? Vi har været dem der har indhentet tilbud og bestilt træet efter naboens accept (vi har alt på skrift). Vi har stået for al det økonomiske.
Hvis vores nabo vil sætte stolpetoppe på de to nedsavet stolpet er han nødsaget til, at skrue i vores brædder, hvilket vi ikke er interesseret i og de vil ikke kommunikere med os, om en fornuftig løsning. De tager på ferie i 3 uger på søndag og det kunne være rart at finde en løsning inden. Vi tør slet ikke røre de sidste 6 stolper mens de er på ferie, men det er træls, at man ikke kan gøre arbejdet færdigt.
Nogen der har et godt råd, hvad man kan gøre / hvad man evt. må gøre???

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: Hjælp vedr hegnloven
« Svar #1 Dato: 10 Juli , 2013, 21:23 »
Hegnsyn på det, så kommer de fra kommunen og afgøre det, HVIS I ikke kan blive enige..

Har været der  /d
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juli , 2013, 21:27 »
I skal undgå enhver konflikt. Også selvom det betyder I skal sluge en kamel eller 2 og så ellers betegne det som en hård lærestreg med at man sjældent kender naboen ret godt. Tænk på at I jo nok skal bo i huset længe og at ryge i konflikt med naboen allerede - uanset om det er selvforskyldt eller ej - det er en dum stolpehat simpelthen ikke værd.
Vi har et par venner der røg i konflikt med naboen om noget lignende og de røg i retten. Det kostede vores venner mange penge, og endte med at de solgte huset som de ellers havde sat i stand fra kælder til kvist.
Vær de kloge og undgå konflikt! Nu ved I hvordan naboen er, og så kan I tage jeres forholdsregler fremover.
Held og lykke med det.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juli , 2013, 21:35 »
Christina: Skulle i betale noget for, at kommunen kom ud?

mcquolle: Vi vil faktisk gerne have stolpetoppe på, men da naboen ikke ville betale for dem, blev vi enige om, at save stolperne ned. Nu hvor to at stolperne er savet helt til, kan en top ikke blive flot/godt, uden de piller ved vores hegn og det er ikke vi ikke interesseret i. Vi ønsker bestemt ikke flere konflikter og vi har på vores side talt pænt, men det er desværre svært at kommunikere med mennesker der først sviner en til og går, når man ønsker en dialog.

Vi har også en hæk indtil dem, som vi er uenige om, hvordan den skal klippes. Vi vil have den lav og lige, da den er ud til en vej og vi gerne vil se forbigående. De vil gerne have den skrå op ad voksende. Dvs. de ønsker den skal gå skrå op fra en meters højde til 1,8m over en længde af 3,5 meter. Det kommer jo til at se mærkeligt ud! og vi kan ikke se fortovet/vejen når vi sidder i bilen

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juli , 2013, 21:41 »
Kan læse på kommunens hjemmeside, "Et hegnsyn koster et fast beløb, kr. 1.750, som normalt betales af den grundejer, som taber sagen."
Jeg tænker lige; definer taber?. Vi er uenige/naboen ønsker ingen dialog.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 10 Juli , 2013, 21:55 »
udgiften bliver some regel delt mellem partnerne
Christina

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 10 Juli , 2013, 22:55 »
hvor meget for meget er der skåret af stolperne, hvad træ er de af, og husk at gemme de to ender der er savet af, de kan sikkert sættes på igen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #7 Dato: 10 Juli , 2013, 23:09 »
Da vi havde hegnsyn, ente det med at ingen fik ret,  /d
nabo ville have hæk ned, vi ville have den op, men ingen af os fik hvad vi ville da vi ikke kunne blive enige..

så hækken blev besluttet af hegnsynsfolkene at den skulle være 180 fra højeste grund, hvilket er vores.. så det kan ende med ingen af jer får ret.
Christina

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2013, 08:11 »
Hej Loddi

Du skal starte med at skrive alt hvad du har fortalt her ned... Og så skal du øve dig i, at kunne de ting du har spurgt om, på fingrene... Og endnu vigtigere, huske naboens, så vidt jeg kan se, i høj grad altid vigende svar...

Og da specielt, den sidste bemærkning, at de GAD BESTEMT IKKE BETALE FOR STOLPETOPPE....

Skal du fremover tale med naboen, om jeres hegn, så vil en mobiltelefon, der kan optage samtalen, ikke være nogen dårlig ide... For jeg kan forstå naboerne, er personer der skifter mening hurtigere end en kontormus skifter skjorte....

Så vidt jeg kan se, har du intet at frygte fra et Hegnssyn.... For hegnet er jo opført i fuld overensstemmelse mellem jer, så er de stolpetoppe som naboen en gang har sagt, at dem ville de ikke betale for... Så falder det vist ind under bagatelgrænsen, som jeg ikke kan forestille mig, at Hegnssynet vil tage stilling til, men bare helt og totalt " Afvise sagen "

Og som du skriver, brugte du jo lige præcist en Tømrer, for at være sikker på, at arbejdet med at skære stolperne ned... Lige netop for, at der ikke skulle være noget at indvende imod det udførte arbejde... Skulle naboen mod forventning, være i stand til at overbevise Hegnssynet, om at beslæringen af stolperne er lavet for dårligt... Så er Tømreren forsikret mod den slags... Men altså, så tror jeg godt nok vi er langt ude, hvis Hegssynet skulle give ham medhold i, at en Tømrer ikke kan skære en stolpe over, med sin faglige stolthed i behold  ;D  ;D  ;D

Men lad endeligt naboen tilkalde Hegnssynet...

Naboen er nok den der får det sværest af jer alle, for jeg kan ikke forestille mig, de kan forsikre sig, imod " Sig selv "  8)  :o  /d

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Juli , 2013, 08:53 »
Er jeg godtnok den eneste som synes det lyder som en sag der er ved at gå helt ud af proportioner?!

Det er et hegn - Er det virkeligt værd at "eskalere" til regulær nabokrig ved at inddrage hegnssyn osv osv. Tænk på at I skal bo der længe, og I skal kunne leve med naboen. Det er stort set umuligt at skabe fred igen hvis det først ér kørt af sporet. (Hvad det selvfølgeligt allerede næsten er...)

Jeg vil gå RIGTIGT langt for at bevare freden med naboer, også selvom det betyder jeg må give mig selvom jeg har ret.

Lav en omgang Brunch og inviter dem over når de kommer hjem fra ferie, og lad så ellers dem komme ind på hegns-sagen. I skal bare hyggesnakke og spørge til deres ferie osv.

Om de stolpehatte kommer på eller stolperne bliver savet af nu eller om 3-4 uger gør jo ikke den store forskel... (Selvom det selvfølgeligt er irriterende ikke at kunne blive færdig med projektet)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #10 Dato: 11 Juli , 2013, 09:11 »

Næ....

Umiddelbart ville jeg da sige, at de startede hegnet rigtigt godt....

Det nederste brædt, skal være på min side... OK så vil jeg have toppen...  ;D

Nå men skidt, de fik et hegn, og så skulle man da tro, det var godt...  ;D  ;D

Egentligt tror jeg, at jeg ville være startet med at sætte Stolpehætter på, og ville jeg helst være fri for dem, så nogle virkeligt UGLY hætter, så naboen gik amok, og i ly af natten, savede stolperne ned, og dermed også hætter væk.... Så kunne han gå og godte sig over det.... Og jeg havde fået min vilje....  ;D  ;D  ;D

Somme tider gør det vel ikke noget, at øve sig i at være et Diplomatisk usympatisk R.. Det må vi nok ikke skrive.  ;D  ;D  8)

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Juli , 2013, 10:52 »
Jeg giver morten ret, i skal bo side om side i mange, mange år - tænk over hvordan i takler det her ...

At der er savet for meget af kan altså sagtens fikses, det afsavede stykke (eller et nyt magen til) monteres med skrue i center, ovenpå sættes nu de nye stolpehatte som naboen har valgt  ;)

så har i fået det som i oprindeligt ville, i er blevet klogere på naboen og gebærder jer forsigtigt i forhold til fremtidige "projekter", og naboen er uden tvivl også glad for at få "det sidste ord " i den sag, tilgengæld laver i så en stejl stigning på hækken indtil deres grund lige inden skel for jeres hæk på jeres grund har de altså ikke nogen indflydelse på 8)

Hilsen hende der selv er i færd med at sluge en kamel for naboskabets skyld <host> ups en kamelulds-hårbolle  ::)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Hjælp vedr hegnloven
« Svar #12 Dato: 11 Juli , 2013, 19:49 »
mcquolle: SUPER SVAR, der oser af overskud, omtanke og "ordentlighed".

Respekt herfra - og en tanke til det skønne livskloge citat fra Lene Rungsteds tråd (Og det er ganske vist...) om dybt belastende naboskab:

Overbærenhed er den overlegnes privilegie ; )
« Senest Redigeret: 11 Juli , 2013, 22:48 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #13 Dato: 11 Juli , 2013, 21:03 »
Det er ikke altid det kan løses
Christina

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Juli , 2013, 11:09 »
Hvis mine største problemer i livet var ting som dette så ville jeg være en glad mand....

I er jo ikke bedre selv når i også vil have "det sidste bræt" og naboerne må ikke skrue/skære i JERES øverste bræt for at få stolpe toppene på.

Hvor herre bevares.... Godt man ikke bor i villa kvarter!!

Danny
Himlen bør altid være blå!