Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane?  (Læst 7052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
Hvilken hane?
« Dato: 08 Juli , 2013, 03:08 »
Hej med jer.

Jeg syntes jeg mangler en hane til min lille flok høns, men hvilken race/type skal jeg dog vælge? Jeg har absolut og slet ingen forstand på haner blandt de forskellige racer.

Det ville være rarest med en der er rolig og ikke galer dagen lang... Igen aner jeg jo intet og ved ikke hvordan de "opfører sig normalt - jeg har bare den frygt de fleste uvidende nok har, nemlig at hanen galer næsten non-stop 24/7. Jeg ved godt det er noget den vil gøre, men jo mere det er mindsket, jo bedre syntes jeg.

Det kan godt være jeg er tosset i mine "krav", men jeg håber I kan vejlede mig lidt i retning af hvilken hane der måske ville være bedst.
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2013, 12:08 Fra Jannick Christensen »
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvilken hane?
« Svar #1 Dato: 08 Juli , 2013, 15:11 »
det er meget svært og sige hvor meget en hane galer, for hvis der er andre haner i nabolaget kan det øge mængden af galeri, men det er heller ikke sikkert. Derudover er det lidt individuelt fra hane til hane hvor meget de mener de skal gøre opmærksom på sig selv. Men når nu du har sussex i forvejen vil jeg da foreslå dig og få en sussex hane til dem. Den er nu egentlig osse ret pæn og se på
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 Juli , 2013, 15:28 »
Vore Plymouth Rock galer et par gange om morgenen, og er ellers meget stille. Han er også meget rolig.

Derimod har vi en maran/aracuna-kryds som galer rigtigt meget, og har gjort det siden han var 3 uger! Dog har han ikke ret meget stemme endnu, så det er til at leve med.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2013, 11:54 »
Tak for svar... Det er altid godt lige at trække på andres erfaringer.

Tænker måske at det er godt at få hanen som kylling, måske, og opdrage den som "kælehane"... Det gør måske at den ikke er så aggressiv som jeg har læst om nogle og måske mindre behov for at gøre opmærksom på sig selv.

Man skal aldrig sige aldrig, så det er nok det jeg vil prøve.

Igen, tak for svar.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 09 Juli , 2013, 15:05 »
Helt klart da, en sussex hane, han plejer da også at opfører sig ordentligt, men alle haner har det jo med at passe på deres høns, og det gør de også selvom de er søde og rare kælehaner,,, hvis du har små børn, vil jeg ikke lade dem gå alene med hønsene, uden at være til stede. Voksne haner har det med at synes at mindre børn er en værdig modstander.

Jeg vil dog sige at der selvfølgelig findes haner der ikke gør sådan, og børn og høns lever side om side i fred og fordragelighed, man skal bare være opmærksom, og lære ungerne at man kun må gå hen til dem når man har voksne med
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 09 Juli , 2013, 15:26 »

Tænker måske at det er godt at få hanen som kylling, måske, og opdrage den som "kælehane"... Det gør måske at den ikke er så aggressiv som jeg har læst om nogle og måske mindre behov for at gøre opmærksom på sig selv.

Ja da - sådan en hjemme maskinudruget hane har jeg /o. Han er tam som bare pokker, har været i hænder hver dag siden han klækkede for et år siden. Han elsker stadig sine lange aftennusseture, fører lange hyggelige samtaler med mig og kalder og inddrager mig ofte, hvis han synes, han har brug for hjælp til en af hans høner i nød ::)(det er aldrig så slemt),
Det forhindrer ham nu ikke i at springe op som trold af en æske og angribe mig, sparke og bide med mange blødende sår og blå mærker til følge, når det passer ham. Jeg er overhovedet ikke bange for ham og det frustrerer tydeligvis skiderikken endnu mere.

Han angriber ikke andre end mig og vil heller ikke nusses af andre...end mig.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hønsehvisker

• Passiv bruger
  • Har lige Fået NH kyllinger fra Hellevad
« Svar #6 Dato: 09 Juli , 2013, 16:12 »
Hej min erfaring er at en Natur udruget haner holder sig fra menesker hvorimod jeg tit har haft "Bøller" fra rugemaskinen dermed ikke sagt at du ikke kan få en flink fyr fra maskine men de har altid været mindre respekt fulde fra maskine,hos mig håber du kan bruge det til noget hilsen Kasper

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 09 Juli , 2013, 22:22 »
Det ville være rarest med en der er rolig og ikke galer dagen lang... .......jeg har bare den frygt de fleste uvidende nok har, nemlig at hanen galer næsten non-stop 24/7. Jeg ved godt det er noget den vil gøre, men jo mere det er mindsket, jo bedre syntes jeg.

Det er svært at sige hvor meget hver enkelt hane vil gale, men du kan forvente at, jo mindre hane des mere skingert lyder dens galen.

Da du har lys Sussex i forvejen ville jeg finde det naturligt at prøve med en sådan hane.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 10 Juli , 2013, 10:58 »
Her er en teori: Vi ved at kyllinger og andre unger 'præges' på det første større, levende de ser efter de har forladt æggeskallen - hvis det er netop dig, bliver du dens mor-erstatning. Prægning forstået som en tilknytning, der skal sikre det lille nye væsen beskyttelse og adgang til mad. Kyllinger, der vokser op med en meget nær tilknytning til deres menneske kommer til i en eller anden grad at tro at de også er mennesker - eller måske snarere at mennesker er en slags høns. Derfor kan en håndopdrættet hane af og til have den tro, at et barn fx. er en rival til ham og at det vil tage hans hønseflok fra ham - derfor er han nødt til at angribe.
En hane som er opfostret af en høne vil have et andet billede af rollerne i forholdet og vil måske ikke føle sig truet af et barn - i hvert fald ikke med barnet som en mulig rival, men muligvis som en angriber, et rovdyr.
Som mennesker har vi da også en underlig rolle overfor vores høns, synes jeg - sammensat af ønsket om at fodre og beskytte =forældrerolle og tage deres æg hhv. slagte og fortære dem = prædatorrolle - så hele projektet høns/menneske er et ret skizofrent foretagende, lige så vellykket det ellers kan være.
Jeg vejede mine 8-ugers faverolles-haner i går - de vejer lidt over 2 kilo nu og er nogle ordentlige basser - tænk at de lader en gøre det! Ned i en mulepose fra Søstrene Grene og op i lystfiskervægten at hænge 2,3 og 2,1 kilo. Hønerne vejer ca ½ kilo mindre. Alt foregik i god ro og orden. Men jeg har jo heller aldrig gjort dem noget ondt - endnu. Alt andet lige er det noget nemmere at håndtere fuglene, når de er tillidsfulde og afslappede omkring det.
Nogle maraner, nogle araucana.