Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blande gæs & ænder? Kan man lade andemor udruge gæslinger? Anbefalning gåserace?  (Læst 5990 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sirigri

• Passiv bruger
Så har mine moskusænder igen begyndt at lægge æg efter en periode uden æglægning. Jeg overvejer dog at udvide flokken med gæs! Primært for at de kan bekæmpe ukrudt medens ænderne bekæmper snegle. Vi har lige købt hus med en stor have - der ikke er blevet passet synderligt af de forrige ejere, og derfor har groet ret meget til med ukrudt. Kan jeg vælge at skifte alle eller nogle af æggene ud med gåseæg? Er ællinger og gæslinger lige lang tid om at udruges? (5 uger, ikke?) Er der evt andre grunde til at de ikke bør blandes, eller at andemor skulle være uegnet til at tage "hånd" om gæslinger? At de spiser forskelligt foder, kom jeg lige i tanker om, kunne være et problem... (Hvordan løser man det almindeligvis i en blandet flok, evt?) Er det så bedre at få daggamle gæslinger, eller selv udruge æg i maskine, lade dem gå separat den første tid, og så sammenføre flokken efterhånden? Erfaringer med forskellige gåseracer - nogle der er mindre aggressive end andre, f.eks? Det var vidst flere spørgsmål end jeg havde planlagt, hjælp...! og på forhånd tusinde tak, hvis du gidder bruge tid på at svare :-) Mange hilsener, Siri

Offline Gåsepigen

• Bruger
Du kan nok ikke regne med, at en flok gæslinger kan gøre ret meget ved en tilgroet have. Gæs kan holde en del ukrudt nede; andre slags rører de ikke, og de fjerner ikke det, der har stået længe - det er der ikke meget næring i. De spiser primært græs, men det skal være friskt, grønt græs, ikke knæhøjt hø.

Jeg ved ikke, om en moskusand kan føre gæslinger. Umiddelbart lyder det lidt vovet, da gæs kommunikerer meget, og moskusænderne ikke siger noget. På den anden side er gæslinger enormt tilbøjelige til at blive præget af det første, de ser, så det kan måske godt lykkes.

Gæssene vil blive mindre aggressive over for "deres" mennesker, hvis de er præget på mennesker frem for moskusænder. Men hvis tanken er at have gæs, der generelt holder sig på afstand af alle mennesker, Går det nok fint med ænderne.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline sirigri

• Passiv bruger
Tak for svar, gåsemor! Det var hellere ikke for at gæssene skulle luge det hele, jeg har selv lige fjernet alt OVERjordisk skvalderkål, kvik, brændenælder, mælkebøtter mm - det var mere tanken om, at de måske kunne holde det nede i fremtiden. Spiser de ovennævnte planter, f.eks? Og hvis de går mellem frugtbusker og hindbær, vil de lade disse i fred? Mvh Siri

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Vores moskusænder ELSKER mælkebøtter, så dem skal du da ikke fjerne! Overlad du trygt det job til ænderne...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Trines

• Passiv bruger
Jeg har udruget danske landgæslinger under min moskusand og det er gået fint. Gåseæggene skal ruges i kortere tid en moskusæggene. Jeg lagde gåseæggene under moskusmor en uge efter at hun havde lagt sig til at ruge på sine moskusandeæg. Timingen passede næsten, gåseæggene klækkede et halvt døgn efter andeæggene. andemor har passet ti ællinger og 6 gæslinger nu i halvanden måned og de trives fint sammen i en kæmpe flok.

Mine gæs spiser græs, mælkebøtter og skvalderkål. Især skvalderkål er de glade for, de har tømt et kæmpe bed.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Gåsepigen

• Bruger
Mine gæs spiser græs, mælkebøtter og skvalderkål. Især skvalderkål er de glade for, de har tømt et kæmpe bed.

Øj, jeg er imponeret! Ingen af mine gæs har villet spise skvalderkål - desværre - men kvikgræs har de allesammen været helt eksede med. Faster Anna spiser desuden mælkebøtter, svinemælk, burresnerre, raps, bellis og springklap. Kløver spytter hun ud, men det har de andre været glade for.

Mit forrige par gæs ville hellere gnave en gammel træstige i småstykker end at spise skvalderkålen lige ved siden af. Tossede kræ.

Jeg har endnu ikke set nogle af mine spise brændenælde, men jeg har næsten heller ikke noget af det i haven.

Nogle af mine gæs har gnasket lidt hindbærblade i det tidlige forår, men det har ikke været slemt. De har også været glade for at lege med stænglerne - i det hele taget kan de få forbløffende meget tid til at gå med at gnave i gamle, tørre pinde.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Øj, jeg er imponeret! Ingen af mine gæs har villet spise skvalderkål - desværre - men kvikgræs har de allesammen været helt eksede med. Faster Anna spiser desuden mælkebøtter, svinemælk, burresnerre, raps, bellis og springklap. Kløver spytter hun ud, men det har de andre været glade for.

Mit forrige par gæs ville hellere gnave en gammel træstige i småstykker end at spise skvalderkålen lige ved siden af. Tossede kræ.

Jeg har endnu ikke set nogle af mine spise brændenælde, men jeg har næsten heller ikke noget af det i haven.

Nogle af mine gæs har gnasket lidt hindbærblade i det tidlige forår, men det har ikke været slemt. De har også været glade for at lege med stænglerne - i det hele taget kan de få forbløffende meget tid til at gå med at gnave i gamle, tørre pinde.

Hvis du mangler brændenælde, så kan du få en aflægger hos mig, nok til en hel mark  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn