Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer med udrugning hos skruk  (Læst 4672 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Problemer med udrugning hos skruk
« Dato: 06 Juli , 2013, 19:16 »
Jeg skulle udruge for en ven. Købte 8rugeæg,fik dem med posten. Skruk har ligget fint stabilt for sig selv. Hun har sorteret nogle æg fra, de blev skubbet ud af reden. De sidste 4 skulle klække i torsdags. Da ingen var klækket  i dag, gik vildt i panik pga hønsemor. Fik nogle skønne silker til hende. Da jeg kommer hjem har skruk smidt en kylling ud , netop som jeg skulle fjerne resten af rugeægene. Den levede stadigvæk. Jeg tog den inden for, smed resten af æggene ud (døde kyllinger i )kyllingen ligger nu under varmelampe og skruk har fået silkekyllingerne. Den medtagne kylling pipper, men kan ikke stå på benene, hvad kan der være galt.skal man se tiden an, eller bare opgive. ?

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #1 Dato: 06 Juli , 2013, 22:06 »
Jeg ville se tiden an og hvis den har det ok i morgen sætte den tilbage under hende. Jeg havde en kylling der var røget ud af reden som jeg fandt kold men levende. Satte den tilbage under skrukken da jeg fandt den udenfor reden og næste dag var den ok og lever fint i dag

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Sv: Problemer med udrugning hos skruk
« Svar #2 Dato: 06 Juli , 2013, 22:26 »
Synes det virker som om den ikke kan bruge benene den ligger på maven eller sidder på numsen. Meget mærkeligt. Den har nu varmelampe i spisestuen

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juli , 2013, 12:17 »
Hvad så nu?

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juli , 2013, 12:27 »
Uændret. Den sidder ligesom op på numsen og ikke kan gå. Men frisk og glad

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juli , 2013, 20:22 »
Spagatkylling, lyder det til. Det kan gå begge veje...
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juli , 2013, 23:44 »
Jeg fik en spagatkylle for en måned siden. Læste om det helt tilfældigt - jeg troede det var noget i hjernen der var galt, men det er åbenbart "bare" noget med hofterne. Prøv at søge på spagat her på siden.

Det korte af det lange er, at du kan binde dens ben sammen så de ikke kan glider ud til siderne, jo hurtigere jo bedre!
Min fik det bedre i løbet af få timer og efter et par dage spænede dem rundt sammen med de andre. :)
Det er dog ikke altid "spagat" kan helbredes, men det er da forsøget værd?
Held og lykke med den lille pipper..
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2013, 08:52 »
Jeg er nået dertil, hvor jeg hellere afliver spagatkyllinger - det er en medfødt svaghed, og den slags skal man ikke gemme/avle på. Det kommer naturligvis an på, hvad man skal bruge kyllingen til - hvis du feder op til slagtning, kan de godt være forsøget værd, forudsat at kyllingen har det godt med sammenbundne ben.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2013, 09:04 »
Jeg er nået dertil, hvor jeg hellere afliver spagatkyllinger - det er en medfødt svaghed, og den slags skal man ikke gemme/avle på. Det kommer naturligvis an på, hvad man skal bruge kyllingen til - hvis du feder op til slagtning, kan de godt være forsøget værd, forudsat at kyllingen har det godt med sammenbundne ben.
Jamen de har jo kun bundet benene sammen i en dag, eller to, derefter går de ligesom alle andre, vokser som alle andre,og du kan ikke genfinde dem i flokken, med mindre du har mærket dem...
Når det så er sagt, så mener jeg heller ikke der er nogen grund til at gemme/avle på dem med mindre det er til slagtning.
Jeg har ikke belæg for at sige om det er en rugefejl, eller en genfejl, så det må være op til en selv, at gøre hvad man mener er rigtigt.
Der er mig bekendt ikke nogen der har lavet statistik på spagatkyllingers liv og fremtid
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2013, 15:30 »
Jeg har i dag aflivet den , der var ikke bedring. Så blev ingen af de købte rugeæg til noget denne dag. De var løvrigt udruget under stabil skrukhøne. Hun har nu nogle indkøbte silker, at nyde sommeren med