Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race skal jeg vælge.  (Læst 6176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tduedahl

• Passiv bruger
Hvilken race skal jeg vælge.
« Dato: 05 Juli , 2013, 22:50 »
Hej med jer:)
Det nye hønsehjem er ved at være fuldendt... Med 25m2 indenfor og 100m2 udenfor, er der plads til en del høns:) jeg har 7 sussex og to dværgblandinger. Kunne godt tænke mig en ny race... Men hvilken race? Kan godt lige rolige store høns.
Nogen forslag?
På forhånd tak:)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
Sv: Hvilken race skal jeg vælge.
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2013, 22:53 »
har du haft andre tanker end lige store og rolige?? Bestemte farver/farvetegninger , bestemt formål kød æg begge dele?? Med kun store og rolige har du for så vidt beskrevet temlig mange forskellige racer  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2013, 22:58 »
Ja det er nemlig det jeg gør:)
Jeg vil gerne have gode æglæggere, og hanekyllingerne må gerne være gode til kødgryderne.
Ellers har jeg ikke de store ønsker, de skal bare være stærke, så der ikke går sygdom i det!
Har dem jo mest af alt fordi jeg godt kan lide at sidde og kigge på dem.

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2013, 23:07 »
hvis du ikke boede så laaaannngt væk så har jeg store wyandotter, og store kyllinger til salg :)

de er gode til både æg og spise, og fåes i mange flotte farver. de er rolige, nemme og sunde.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2013, 23:09 »
De ser ellers fine ud, faktisk har jeg ikke set racen før! Ja ærgerligt der er så mange km mellem os:(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2013, 23:39 »
Jeg vil gerne have gode æglæggere, og hanekyllingerne må gerne være gode til kødgryderne.

Det lyder som New Hampshire.

Tjek dem ud i 'Leksikon' under racebeskrivelser.
Mvh
Erik Andersen

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2013, 08:03 »
Godt foreslag, men jeg købte 30 daggamle kyllinger sidste forår... 20 sussex og 10 new Hampshire...
5 NH døde inden for et par uger, og yderligere 2 døde da de næsten var fuldfjeret... Jeg mistede ikke en eneste sussex! Så selvom det er en smuk race, har jeg ikke rigtig succes med den:(
Men tak for buddet!

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2013, 09:25 »
Godt foreslag, men jeg købte 30 daggamle kyllinger sidste forår... 20 sussex og 10 new Hampshire...
5 NH døde inden for et par uger, og yderligere 2 døde da de næsten var fuldfjeret... Jeg mistede ikke en eneste sussex! Så selvom det er en smuk race, har jeg ikke rigtig succes med den:(
Men tak for buddet!

Det ville osse have været mit bud med new hampshire, da de har en god tilvækst og ellers har ry for og være stærke og sunde. Hvad med la bresse ?? de er måske lige knap så store men sætter rigtig meget kød på brystet
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juli , 2013, 10:23 »
Har i erfaring med Orpington?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 06 Juli , 2013, 10:42 »
Jeg har haft stor orpington i næsten 20 år, og de er dejligt rolige og fylder godt i gryden, de lægger moderat med æg, og ikke mange om vinteren.
De vil meget gerne ruge, og lægger sig gerne i bunke for at hygge sig med det.
De er gode til at passe kyllinger, men på grund af deres størrelse er det bedst hvis de har deres egen rede at ruge i, da de ellers får rodet for meget og ødelægger æg.

Hanen er roligheden selv, og jeg har aldrig haft en orpingtonhane der ikke kunne forenes med mine børn, eller fremmede børn, eller mig selv for den sags skyld.
Orpington sidder ikke gerne på pind, og vælger at sove sammen på gulvet.

Orpington kan holdes inden for heg på 90 cm, da de er for tunge til at lette over, men det er godt med en lukket hønsegård, for at holde rovdyr ude.

Orpington findes i mange farver, og man kan læse om dem på hjemmesiden www.orpington.dk
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Juli , 2013, 10:48 »
Orpington er en rigtig dejlig race. Ligesom med alle andre racer kan der være forskel fra stamme til stamme. Dem jeg købte af Rudy ligger super godt med æg, og der er kun en af dem som har lagt sig skruk.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juli , 2013, 10:50 »
Tusind tak for svar.... Jeg har fundet nogen på dba, det er en fra Sønderborg der har 29 daggamle, han har lagt billeder ind af de voksne han har, de er sindssygt flotte. Det lyder jo som en fantastisk race:) jeg har 100m2 hønsegård, den er 3m høj og har også tag.. Så den er total sikret... ( bor midt ude i skoven, og ræven har kostet mig meget dyrt)
Hvor mange høns kan man have på 25m2 indendørs +100 udenfor?

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #12 Dato: 06 Juli , 2013, 11:11 »
Jeg ved ikke lige hvad der kom til dine NH, men jeg har for første gang ruget en flok ud i år. Mage til sunde og livskraftige kyllinger skal man da lede længe efter. Hurtig tilvækst og befjering og ingen problemer ud over 2 der døde lige efter de var klækket, men det sker jo. Skravl der ikke overlever de første par dage er alligevel ikke værd at avle videre på.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 07 Juli , 2013, 23:01 »
Men tak for buddet!

Det er svært at vurdere hvorfor der er gået galt med dine NH kyllinger. Men de er normalt ikke svagelige.

Jeg har haft både NH og Orpington og begge er dejlige og rolige racer. Efter min ringe mening er NH lidt bedre end Orpington både til æg og til slagt, men jeg synes Orpington er den kønneste af de to.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline tduedahl

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Juli , 2013, 09:41 »
Jeg synes virkelig også de er smukke. Nu vil jeg prøve at købe 20 daggamle og så se om det er noget jeg kan få held af:) tak for jeres svar.