Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Køb af voksne Isa Warren  (Læst 1962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Køb af voksne Isa Warren
« Dato: 05 Juli , 2013, 16:29 »
Hej med jer,

Da jeg har mistet alle mine australorper skal jeg til at købe nogle nye høns. Hvad angår racehøns vil jeg selv udruge dem (altså med inkubator ::)) af økonomiske grunde.

Nu har jeg set nogle billige 12 mdr. Isa Warren, nok fra et æggepakkeri og angiveligt er de frilandshøns.

Er der noget jeg skal være opmærksom på når jeg ser hønsene? Jeg har aldrig haft voksne høns før, kun de 7 ugers hønniker der blev snuppet af ræven.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Køb af voksne Isa Warren
« Svar #1 Dato: 05 Juli , 2013, 16:38 »
Hvis det er høns fra industrien, skal du nok regne med, at hønsene er slidte i fjerdragten. Derudover skal du selvfølgelig se efter om de har utøj eller kalkben.

Industrihøns kan sagtens leve videre som havehøns og give mange æg i de næste år, men der går nogle måneder før de er pæne i fjerdragten igen. Kig evt. indenfor hos "Næsby Hønseri" på Facebook, og se før og efter billeder af burhøns.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juli , 2013, 17:17 »
Og hvis der er utøj er de måske ikke umagen værd? Jeg mener, hvis det er så enkelt, at man bare skal spraye dem til for at fjerne utøjet (jvf. http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Sygdomme/Ut%C3%B8j), så er de måske mere udsat for at få utøj igen i forhold til andre høns?

Hvad hvis de har utøj, er det så let at behandle?

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2013, 18:06 »
Hvis det er industrihøns så er chancen for utøj ikke ret stor. Høns med utøj lægger nemlig kun få æg, og det hænger ikke sammen med æglæggere til at spytte så mange æg ud som muligt.

Hvis der er utøj, kan det behandles med staldchok, frontline spray eller med hjælp fra dyrlægen der kan give en indsprøjtning med Ivermectin.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"