Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Anskaffelse af høns - Hvornår?  (Læst 5560 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SofieHansen

• Bruger
Anskaffelse af høns - Hvornår?
« Dato: 04 Juli , 2013, 00:34 »
Vi er midt i proces-"Hønse opstart", forstået på den måde, at vi er igang med de vigtige forberedelser og store planlægninger med hønsehus og -gård :)

Men, alle I søde hønse-entutiaster herinde ved, at med hønsehus og -gård må der gerne følge høns. - Det er vist derfor vi allesammen er her :)
Spørgsmålet er så i denne sammenhæng; Hvornår bør man anskaffe sig dem? Umiddelbart er det så godt som udelukket at have dem imens de kræver varme, da vi naturligvis ingen skruk har og hjemmet huserer tre skønne katte, som desværre ikke helt ved, at små søde kyllinger er "familiemedlemmer", ikke middagsmad.

Hvor gamle er de førend de er varmefri? Og kan man godt få dem der først og samtidigt have en mulighed for at gøre dem tamme? :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Anskaffelse af høns - Hvornår?
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2013, 07:37 »
Alle dyr kan gøres tamme, det er bare et spørgsmål om at bruge tid på dem. Nogle dyr er mere "tamme" end andre, fordi de fra racens side er roligere.

Hvor man køber høns, tja man kan jo starte med at se annoncerne (evt. selv annocere i efterlyses) her på Forum, så kan man se G&G og DBA, og hvis man specifik vil have en bestemt race, så kan man henvende sig til en specialklub, man kan også kontakte en lokalklub og fohøre sig. Følg DFfR´s link ude i højre side, for på deres hjemmeside finder man special- og lokalklubberne.

Så det burde være muligt at finde høns, for lige nu og frem så sortere avlerne i deres opdræt, og sælger også ud af deres avlsstammerne. Og andre hønseholdere har jo også kyllinger og ungdyr nu.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2013, 16:59 »
De mest tamme høns jeg har haft var ISA brown-høner, som jeg købte som 16-20 uger gamle, dvs lige før de begynder at lægge æg. De er meget tillidsfulde, men ikke så flotte som racehønsene. Men der er æg for alle pengene :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 04 Juli , 2013, 17:27 »
Prøv at søg efter høns der er blevet håndteret. De findes, selv om det kan være lidt svært at finde dem. Voksne høns skal der arbejdes en del med, hvis de ikke er håndtamme når du får dem, men de er ikke umulige at gøre tamme.

Jeg har prøvet at have både daggamle kyllinger og tilkøbe voksne høns og unge hønniker. De daggamle, ja de er nu tre år gamle, og man skal passe på ikke at skvatte over dem, når man går rundt i hønsegården. De voksne, tja, det er lidt forskelligt. Nogle er blevet helt håndtamme, mens andre stadig er sky og ikke tør spise af hånden, selv om de har boet hos mig i tre år.

Hønnikerne blev tamme meget hurtigt, men var også håndteret da jeg købte dem.

Held og lykke med at finde nogle fine høns til din hønsegård :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline SofieHansen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juli , 2013, 00:06 »
Planen er naturligvis at bruge tid på dem. Jeg kan dog huske som barn, da vi havde små søde kyllinger under varmelampe nede i kælderen - De var da både med i sofaen og fulgte troligt med i Horton Sagaen ;)
Jeg ved godt, at man helt garanteret kan få dem langt mere tamme, når man har dem i hænder fra de er daggamle, men vigtigt var at vide om de er til at gøre tamme, selvom man får dem lidt senere (som hønniker? Jeg prøver ihærdigt at være med på alle de fine ord her). Jeg vil skrive det bag øret med at søge efter nogen der er håndteret, Tanja :)

Tanken er, at det skal være tre Orpingtoner, to Maran'er og en Grünlegger. I hvert fald som det ser ud her i planlægningsfasen :)

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2013, 11:47 »
Vi fik vores som omkring 20 uger gamle, fra Bangs - kan ikke forestille mig at de har været håndfodret, eller behandlet pænt for den sags skyld.
At fodre dem med lækkerier, sidder hos dem og snakke med dem har efterhånden gjort dem ret tamme. Én af dem accepterer at vi bærer lidt rundt på hende - hun er ikke fan af det, men brokker sig heller ikke. De andre vil dog ikke røres, men er stadig konstant omkring os. Og kommer når vi fløjter.

Ved ikke om ovenstående er en hjælp :)
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline SofieHansen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2013, 12:55 »
Hotcut: Jo, det er det skam, da det er både gode og "mindre gode" fortællinger der har min interesse, da det hele skal med i de senere overvejelser :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 06 Juli , 2013, 13:33 »
(som hønniker? Jeg prøver ihærdigt at være med på alle de fine ord her).
Hønniker er unge høns der er nær æglægning :). Det er en god idé at indføre nogle faste rutiner for hønsene, når du får dem. Her kommer alle, inkl. dem der er lidt sky, stormende i galop, når de hører kaldet "PUTTE PUTTE PUTTEEEE"  og jeg samtidig banker på en hvid plasticspand. Plasticspanden er nemlig fyldt op med lækre madrester, og det lærer hønsene lynhurtigt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"