Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugende høns  (Læst 7837 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nina V

• Passiv bruger
Rugende høns
« Dato: 03 Juli , 2013, 15:25 »
 2 af mine silkehøns har lagt sig til at ruge oppe i deres hus, som hænger godt en meter oppe i en voliere.
Men når nu kyllingerne bliver klækket kan de da ikke gå ned og op af stigen som de voksne høns gør?
Og når døren er åben om dagen kan de jo falde ud??
Kan man flytte høns - og æg - ned til en rede i bunden af volieren, dernede ligger allerede den 3. af mine høner og ruger?
Eller skal jeg lukke hønsene inde i deres hængene hus og så sætte vand og mad derop? Så kan de jo ikke komme ud og få frisk luft?
Sidste gang vi prøvede at få kyllinger, hakkede den ene høne den andens kylling ihjel, jeg tror fordi den prøvede at putte sig under den, men er det normalt?

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
Sv: Rugende høns
« Svar #1 Dato: 04 Juli , 2013, 21:58 »
Hmm det er en skam du ikke har fået nogle svar :(

Jeg har desværre ikke meget erfaring, men prøv at søge på "flytte skruk" og måske der dukker noget op du kan bruge...

Held og lykke med kyllerne :)
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 04 Juli , 2013, 23:14 »
@Nina

Dette hængende hus - er der nogen mulighed for at hægte det af og sætte det på jorden mens der ruges?

Kyllingerne vil ganske rigtigt sikkert ikke kunne finde ud af at bruge stigen til at gå ned af når den tid kommer. Skrukken vil gå ned i bunden af volieren og kalde på kyllingerne, som så formentlig vil kaste sig ud i et frit fald. De fleste vil klare det, men der kan godt være enkelte der går til fordi de lander forkert.

Mvh
Erik Andersen

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #3 Dato: 05 Juli , 2013, 09:26 »
Ellers tror jeg ikke du skal flytte på skruk, men når æggene er klækket, kan du flytte hende hen hvor du vil, bare det er et sikkert sted for kyllingerne. Jeg ville vente til et par dage før klækning og så lægge et lunet æg op til hende, så vil hun blive læggende et stykke tid i håb om at den blev udklækket, selv efter at hendes kyllinger er udklækket. Når du så mener at kyllingerne er udklækket kan du løfte hende og kyllingerne hen hvor de skal. Jeg kender ikke din høne, måske bliver hun hidsig, men det går hurtigt over når du afleverer hende til kyllingerne.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Nina V

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juli , 2013, 16:10 »
Hvad vil der ske, hvis jeg laver en dejlig rede til dem i den overdækkede del af volieren, og så flytter både æg og skruk derned?

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Juli , 2013, 16:18 »
Måske ikke noget, men jeg flyttede min skruk med æg og så gad hun ikke ligge på æggene mere, var kun desperat efter at komme tilbage til der hvor hun havde lagt på æggene først. Jeg måtte lægge hende på æggene det nye sted med en spand over sig til sidst, for æggene blev koldere og koldere.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline RandiL

• Passiv bruger
Rugende høns
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2013, 22:11 »
De gange jeg har flyttet prøvede skrukken også at komme tilbage, men jeg flytter dem ind i et kyllingehus med løbegård og de bliver lukket inde i kyllingehuset i 1 nat uden mulighed for at komme ud inden de får adgang til løbegården. Så hvis du kan tvinge hende til at blive i sin nye rede ville jeg gøre det - ellers ville jeg vente hil kyllingerne er klækket

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #7 Dato: 08 Juli , 2013, 16:16 »
Jeg har flyttet min skruk - to gange, og første gang tog hun i mod den nye lækre rede så længe æggene fulgte med.

Dog ikke 2. gange, da det var helt ud af huset og væk fra området..... jeg endte med at måtte give hende herligheden tilbage igen  ::)
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline TosseTina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Juli , 2013, 19:56 »
Igår flyttede jeg min skruk. Det var nødvendigt af forskellige årsager, var ikke glad for det, da æggene skal klækkes nu på søndag. Men jeg mørklagde hele reden, som hun lå i og bar hende hen til det nye skruksted. Fjernede mørklægningen og ventede så spændt på idag når hun skulle på sin daglige udetur. Hun så meget spekulativ ud og flere gange stak hun hovedet ind ved indgangen til sit nye hus og sagde små forsigtige lyde. Men til sidst kom først det ene ben og så det andet og fem minutter senere da jeg kiggede lå hun pænt på reden.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #9 Dato: 08 Juli , 2013, 22:01 »
Jeg har flyttet rugende silker flere gange med succes. Både kort afstand inde i samme hus og ud i et andet skrukbur. Og både i starten af rugningen og senere i forløbet....
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #10 Dato: 08 Juli , 2013, 22:05 »
Og i øvrigt har to af mine silker engang haft fælles kyllinger. De rugede side om side. Der klækkede vist et par stykker under hver. Men i løbet af de første par dage byttede kyllingerne hele tiden plads, så jeg måtte opgive at finde ud af, hvem der var hvem, og hvor de hørte til. Da de rejste sig efterset par dage og i de følgende måneder var de en samlet flok på to mødre og en flok kyllinger:-)
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Nina V

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2013, 23:53 »
Nu har den ene høne ruget i over 28 dage og ingen kyllinger:(
Hvor længe skal jeg vente... og hvad skal jeg gøre? Den kan da ikke bare blive liggende der? Skal man fjerne æggene eller hvad?
Hvad kan der være gået galt, er æggene slet ikke blevet befrugtede eller er de blevet kolde på et tidspunkt?
Øv, vi havde sådan glædet os til små kyller:(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2013, 23:58 »
Det tyder mest på ubefrugtede æg.

Hønen bør ikke blive liggende meget længere. Kan du evt skaffe nogle daggamle kyllinger at putte under hende og så fjerne æggene?
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 23 Juli , 2013, 08:15 »
Jeg tror ikke, det er fordi, de er blevet kolde, rugeæg tåler faktisk ret meget, de er højst sandsynlig ubefrugtede.
Jeg råder som Erik til, at du finder nogle daggamle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nina V

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 23 Juli , 2013, 13:03 »
God ide!
Er der nogle af jer søde mennesker derude som har daggamle hvide silkekyllinger de vil sælge til mig?
Det skal helst være på Sjælland....