Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane med skade på sporer? Hjælp!  (Læst 3288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Hane med skade på sporer? Hjælp!
« Dato: 01 Juli , 2013, 22:00 »
Min hane har fået en skade på sin sporer så han humper. Aner ikke hvordan det er sket. Sporen er gået ca. Kvart af inde på benet hvor den sidder fast. Se billede hvor jeg har forsøgt at tegne det ind hvor det sidder... Hvad gør man? Vil helst ikke aflive ham!
Mvh Line

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hane med skade på sporer? Hjælp!
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2013, 22:13 »
sørg for at såret er rent - så vokser det hele hurtigt sammen igen - tror jeg /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Line86

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juli , 2013, 09:35 »
Det ligner det samme er sket på den anden fod nu.. Han vil helst ligge ned da det jo gør ondt at gå.. Han spiser og drikker osv.. Fatter ikke hvordan det sker :( tænker om det mon går op hver gang han går..
Mvh Line

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 02 Juli , 2013, 10:08 »
Det er da anskueliggjort så man kan forstå det  /o

Hvis begge hans sporer er trukket fra benet, er det jo ikke nogen god ide, at de hænger og dingler.
At de gror fast igen synes jeg ikke lyder sansynligt...
Har han et problem med at komme på pind, så han hænger med sin vægt på vejen op feks. ?

Jeg ville være klar med forbinding, sårspray(til heste) og så ville jeg tage en tang og klippe sporen af, spraye med sårspray, og give ham forbinding på.
Hvis ikke du er til den slags operationer, så ville jeg kontakte en dyrlæge,,, der sandsynligvis ville gøre det samme.
Jeg ved jo ikke hvilken hane du har, om han er lille eller stor og tung, men hvis du vil gøre noget for ham skal du nok få en til at holde ham for dig.
Jeg tror at han vil komme på benene hurtigt når han ikke har sporerne hængende og gøre ondt for hvert skridt han tager.
Problemet med at fjerne hans sporer er muligvis at han ikke hænger så godt fast på hønerne, for det er jo en af de ting han bruger dem til
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Line86

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2013, 10:17 »
De dingler ikke.. Men må nok hellere tage et billede.. Hvis en dyrlæge skal fjerne dem.. Skal hanen så i narkose?
Mvh Line

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 02 Juli , 2013, 10:22 »
Pas, det ved jeg ikke, men jeg vil tro at en landdyrlæge er mindre sart end en bydyrlæge, men hvis dyrlægen vil tjene penge, så skal han bedøves og være indlagt et par dage,,, der er altså dyrlæger der er ublu i deres forretningsmetoder,, og andre der kan se en fordel i at du kommer igen en anden gang.
Du kan jo ringe og spørge, og måske får du det svar, at du skal aflive ham..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Line86

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juli , 2013, 15:34 »
Har forsøgt at tage et billede men det er svært:
Mvh Line

Offline August P.n.k

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Juli , 2013, 15:51 »
Avs... Det er da ikke meget de hænger i eller hvad?  :-\
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 02 Juli , 2013, 16:25 »
Mon ikke de sporer skal helt af? Men det bløder meget, og kræver, at du kan stoppe blødningen. Jeg ville kontakte en dyrlæge. Der er en liste over fuglekyndige dyrlæger her, og husk: det koster ikke noget at ringe og få en snak, og ikke alle dyrlæger er grådige. Jeg gav ca. 350 kroner for en konsultation inkl. medicin for min hane sidste år.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29799.0
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"