Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemme kyllinger  (Læst 25156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

KlausHviid

• Gæst
Kønsbestemme kyllinger
« Dato: 27 Februar , 2009, 18:08 »
Hej

Er det muligt at kønsbestemme kyllinger? Her tænker jeg især på Sussex. Jeg har lige fået en flok og nu vil en af mine venner gerne have en hane af den race.
Men hvordan ser jeg hvilken der er en hane - medmindre jeg venter lang tid til en af dem begynder at gale......!

MVH/klaus

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kønsbestemme kyllinger
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2009, 18:58 »
Hvor gamle er de??
Prøv evt. at se her
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=tpmod;dl=item6
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2009, 19:56 »
Jeg synes det er ret svært at se på lys sussex. Jeg kan først se det efter et par uger og det første jeg ligger mærke til er at kammen er størrere på hanerne og deres ben er kraftigere.
Men ellers behøver du ikke vente til de galer, man kan se det når de er nogle måneder gamle, hanerne får et grønt skær i deres halefjer.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2009, 20:09 »
Ja og spidse fjer bagtil hvor hønerne er runde. Kammen kan man godt tage fejl af så jeg stoler på deres fjer istedet for.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2009, 23:25 »
Hos Sussex kan "man" rimelig hurtig udpege hovedparten af hanerne. Hvis du sætter nogen billeder herind når de er 5 uger gamle, eller ældre, så kan "vi" hjælpe dig med at kønsbestemme dem. Det er dog en fordel at der er minimum et par stykker på hvert billede da det så er nemmere at afgøre.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2009, 23:55 »
Det siges at man kan se om det er en hane eller høne, efter 4 timer, når kyllingen er tør.
På vingerne er der to rækker fjer. Hos hanen har de samme længde, hos hønen er den ene række kortere.

Jeg har fået rådet af en bruger herinde. Om det kun gælder 'min' race, sussex, skal jeg ikke kunne sige!
Hilsen Susanne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Februar , 2009, 17:43 »
Jeg vil da straks gå ud og se om jeg kan se forskel på mine to kyller. Godt råd. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2009, 19:56 »
Hvis jeg har set ritigt så skal mine to kyller være høner. Det må vi så se om de bliver:)
Venlig Hilsen
Lisbeth

KlausHviid

• Gæst
« Svar #8 Dato: 01 Marts , 2009, 07:34 »
Hej Alle

Tak for de gode svar - jeg sætter et billede herind når de er 5 uger. De er klækket i fredags, så det varer lidt inden de har fjer endnu.

MVH/klaus

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #9 Dato: 01 Marts , 2009, 09:25 »
Det siges at man kan se om det er en hane eller høne, efter 4 timer, når kyllingen er tør.
På vingerne er der to rækker fjer. Hos hanen har de samme længde, hos hønen er den ene række kortere.

Jeg har fået rådet af en bruger herinde. Om det kun gælder 'min' race, sussex, skal jeg ikke kunne sige!
Medmindre du har prøvet det selv, tvivler jeg temmelig meget på, at det passer på Sussex. Brahma og Kochin tror jeg gerne på. Måske også Plymouth Rock.

De eneste høns, man kan se det på, er dem, der har et gen for langsom befjering (benævnes {K}).
Genet koder for en ufuldstændig dominant egenskab. Det betyder, at et dyr, der har genet i renavlet form ({KK}), får endnu langsommere befjering end dyr, der også har arv for normal befjering ({Kk}).

Men det er også et kønsbundent gen, hvilket i praksis vil sige, at høner kun kan have genet i én udgave ({K0} eller {k0}. Haner kan have det i to udgaver, og får derfor endnu langsommere fjervækst end høner.

Hvis jeres Sussex besidder denne egenskab, har du ret. Ellers ikke.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 01 Marts , 2009, 09:38 »
Jeg skal ikke kunne sige det Magnus. Men har da tænkt mig at følge et kuld kyller senere på sæsonen. Og så må jeg se om det passer.
Hilsen Susanne

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 01 Marts , 2009, 13:11 »
Det bliver spændende.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 01 Marts , 2009, 15:42 »
Hvis det passer så er de to kyllinger jeg har høner begge to...og hvis jeg har set rigtigt. Så vi kan jo finde ud af det når de er store.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 01 Marts , 2009, 18:30 »
hvornår begynder haner at få sadelbehæng.
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse