Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: køb af kyllinger- hvornår?  (Læst 12210 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

evamaria

• Gæst
køb af kyllinger- hvornår?
« Dato: 27 Februar , 2009, 15:04 »
Hej

Vi har besluttet at genetablere hønsebestanden, som blev udslettet af en mår, med daggamle  kyllinger.

Men hvornår skal vi købe dem? Kan vi købe dem nu eller skal vi vente helt til april/maj?
De skal være indendørs i en papkasse indtil det er varmt nok at sætte dem ud.

Hvor mange grader skal det være udenfor før vi kan sætte dem ned i hønsehuset?

Mange gode hilsener til en lidt trist hønsemutter, der synes der er blevet meget tomt nede i haven.

Evamaria

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: køb af kyllinger- hvornår?
« Svar #1 Dato: 27 Februar , 2009, 16:09 »
Hej Evamaria.

Jeg ville i dit sted vente til midt i april med at købe daggamle kyllinger, du kan sagtens have dem indendørs som daggamle, men de vokser jo stærkt sådan nogle... Så ville jeg hellere hænge en varmelampe op i hønsehuset i april, og sætte dem direkte i hønsehuset med det samme, det tror jeg du vil få mere glæde af... ( Men det er jo blot min mening  8) )

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Februar , 2009, 16:59 »
Jeg har daggamle i min stald under en varmelampe nu. Men det er jo også en rigtig isoleret stald. Nu ved jeg ikke lige hvordan dit hønsehus er, men det kan godt lade sig gøre at have daggamle udendørs nu under de rigtige forhold.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Februar , 2009, 17:57 »
Jeg har også lige sat mine kyllinger i stalden under en varmelampe, de er 14 dage gamle..de stod indenfor i en papkasse og de ku slet ikke være der mere(ca. 35 stk)..håber de overlever det..men er ikke helt glad for det..der er jo koldt endnu..ikke mindst om natten..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Februar , 2009, 19:26 »
Så længe de har læ og der er 'krudt' nok på lampen, så skal de nok klare den.

Her er lidt om temperaturen til daggamle fjer:

1.uge: 30-32 "
2.uge: 28-30 "
3.uge: 26 "
4.uge: 25 "
derefter til kyllinger er befjeret ca. 23 ".

Temperaturen skal måles ca. 5 cm over gulvet. Lyt til kyllingerne det er nemt at høre om de befinder sig godt. En let kvidrende pippen er et tegn på er de er tilpasse. Derimod et højt skrigende pippen ikke så godt, de fryser temmelig sikkert. Se efter om de klumper sig sammen i et hjørne. Tjek temperaturen en ekstra gang.

Hilsen Susanne

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #5 Dato: 27 Februar , 2009, 20:03 »
Jeg har også daggamle til at gå i det samme uisolerede hus, som alle de andre, det fungerer fint. De tuller rundt og pipper lystigt.

Jeg bruger dog en 250W pære på denne årstid for en sikkerheds skyld.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

evamaria

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 Februar , 2009, 21:31 »
ok tak for så mange svar!

Vi skal kun have 5-6 stykker.

Grunden til at vi skal have dem daggamle er at mine børn på 9 og 11 ønsker at gøre dem tamme og kæle med dem.
Min søn er allergisk over for næsten alle andre dyr, så det er hans måde at have kæledyr på i 1 månedes tid eller hvor
længe de nu kan være i kassen.

Hvis jeg køber -5- 6 daggamle kyllinger nu - hvornår vil de da være for store til at have i en kasse?
Kan man sætte sådan nogle ud efter 1 måned - dvs 1. april under en varmelampe i et hønsehus, der ikke er særlig isoleret?
Når jeg læser jeres beskrivelser, så lydre det som om man godt kan det med 1. mrd gamle kyllinger?

Børnene kan næsten ikke vente og det ville være dejligt at kunne gøre det allerede nu....hvis der da er udsigt til at de kan holde varmen i april under lampe?

Vh Eva Maria

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Februar , 2009, 22:05 »
Hvis du har en ordentlig varmelampe som kan sørge for den rette temperatur kan du sagtens gøre det. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2009, 22:55 »
Vi havde kyllinger i en flamingokasse inde i kontoret med en varmelampe over sidste år. Da de var 14 dage var de så store at jeg ikke var sikker på at ville blive i kassen, når de skulle teste deres vinger af.

Du har fuldstændig ret i at daggamle kyllinger er nemme at gøre tamme, så jeg kan fint forstå at det er den måde i ønsker at starte op på igen.

Du må hjertens gerne låne min varmelampe. Jeg skal ikke bruge den før om 3 uger, men der er vist langt til dig her fra det mørke Jylland ;)

Jeg har fået min forærende så jeg aner ikke hvad sådan en lampe koster.

Held og lykke. Jeg håber for jer at i snart får liv i haven igen. Det er så trist når hanegalen mangler ;)
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2009, 07:15 Fra Helle »
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Februar , 2009, 04:47 »
SKAL der bruges varmelampe, så brug en godkendt varmelampe !

De fleste alm. lamper har plastik fatning og er kun godkendt til max 60 watt, de kan ikke holde til varmen fra en varmepære på 150/250 watt, en rigtig varmelampe har porcelæns fatning, og kan købes for under 100 kr. hos America A/S.

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #10 Dato: 28 Februar , 2009, 07:21 »
Jeg vil gerne henvise til følgende tråd om emnet varmelampe....

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3295.0.html

Så bliver vi alle så kloge.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

evamaria

• Gæst
« Svar #11 Dato: 28 Februar , 2009, 14:24 »
Tak skal I have.

Vi har skam en rigtig varmelampe - vi har haft daggamle kyllinger før - men det er 4 år siden så jeg kan ikke så godt huske
hvorlang tid de var i kasse og hvornår vi satte dem ud.

Hvis vi nu køber dem i midten af marts - så kan de stå indendørs i 14 dage 3 uger indtil de hopper ud af kassen. Og så kan de komme i uisoleret hønsehus med varmelampe 1 april eller 7. april. Hvad siger I til det?

Vi skal kun have høner, og vil gerne ende med 5. Skal vi så købe 8-10 stykker?

Vh Eva Maria

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Februar , 2009, 14:30 »
Ja det lyder som en rigtig god plan, men hvis du nu ser en annonce med dagamle kyllinger inden midten af marts, så synes jeg du skal få dem købt..når de er indenfor er det jo ikke noget problem..Hvis jeg var dig ville jeg nok købe ca. 12 stk..de siger godt nok at der ca. er halvt haner og halvt høner..men jeg synes næsten altid der er for mange haner..og du kan jo også risikere at miste et par stykker hvis du er uheldig..vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.