Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: syge Burhøns  (Læst 3792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lilystaub

• Passiv bruger
syge Burhøns
« Dato: 28 Juni , 2013, 22:38 »
Hej med jer. Vi har for ca. 6 uger siden fået vores første høns. Vi købte 4 burhøns.
De 2 af dem er begyndt at få rød kam men er stadig bare i gumpen. Den 3.s kam er halv rød/gul. Men den 4.s kam er helt bleg og køn ser den ikke ud....det ser også ud til at være "huller" i kammen.

Umiddelbart vil den ryge under øksen i morgen men tænkte om der var nogle kloge hoveder der kunne fortælle om de havde oplevet noget lign.
Vi er nok blevet så meget klogere at vi aldrig køber burhøns mere. Men af skade bliver man klog

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: syge Burhøns
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 22:53 »
Inden du svinger øksen, så giv lige en beskrivelse af generel helbredstilstand for den/de to du overvejer at slagte.

Spiser de? Er de livlige? Lægger de æg? Andre tegn end kamfarve på at de ikke er tilpas?

Hvad fodrer du med?
Mvh
Erik Andersen

Offline lilystaub

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2013, 23:07 »
Hej
Jeg fodrer med fuldfoder til æglæggere (mener jeg det hedder), skaller, græs, rester af grøntsager osv.......de spiser egentlig meget godt, går og skraber i jorden men som burhøns nu ser ud....ja så ser de sølle ud. Mangler fjer her og der og generelt ikke kønne at se på.  Hmmmm om de lægger æg??? ved jeg faktisk ikke da de 4 stk kun lægger 1 æg tilsammen om dagen hvilket i sig selv er trist, så jeg aner ikke hvem der lægger den.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2013, 23:19 »
Skidt med om de er flotte nu. Det skal nok komme hvis de ikke er syge.

Så mine spørgsmål til helbredstilstand var ikke møntet på om de var smukke, men udelukkende om de var livlige, vel spisende, osv.

De to med lidt mindre farve i kammen - rør de sig eller sidder de bare og hænger. Er der mislyde ifm vejrtrækning eller andet der, udover kamfarve, adskiller sig fra de andre 2 damer?
Mvh
Erik Andersen

Offline lilystaub

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2013, 23:26 »
De rør sig og går rundt og skraber efter mad i jorden samt spiser af det mad jeg kommer med.  Vedr. vejrtrækning ved jeg ikke om der er mislyde men de render rundt som de andre.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 28 Juni , 2013, 23:35 »
Så vil jeg foreslå at du giver dem noget mere tid.

Selv om man ofte refererer til 'kyllingehjerner', så er det ikke sikkert alle kommer lige hurtigt over de traumer de må være påført gennem deres tid som 'indsatte'.
Mvh
Erik Andersen

Offline lilystaub

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juni , 2013, 23:43 »
Ok jeg prøver. Mange tak for hurtig svar. Rigtig god weekend

Offline Hiltunen

• Passiv bruger
  • Øksemorder
« Svar #7 Dato: 29 Juni , 2013, 00:04 »
Jeg startede også mit hønsehold med burhøns, og de fik  også blege kamme og lagde ingen æg, men de bliver røde igen og lægger fint med æg når de er faldet til.
Racehøns holder også tit æggepause når de bliver flyttet
Held og lykke med dem, jeg er stadig glad for de 3 jeg har endnu :)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 29 Juni , 2013, 08:25 »
Jeg ville også give dem lidt mere tid. Det tager lang tid for en burhøne at komme sig. Er du på Facebook? For så kig ind hos Næsby Hønseri, som genhuser burhøns. Der ligger mange billeder af "før og nu".

Der er også denne fremragende billedserie af burhøns fra "Signalhorn", hvor du kan se forvandlingen fra dag til dag: http://signalhorn.dk/burhoens.htm

Når burhønsene kommer ud, kan du godt regne med, at de går i en velfortjent æglægningspause, og først genoptager "arbejdet" når deres krop har haft tid til at genere nye fjer, sul på kroppen og tilpasse sig et frit liv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"