Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane kan ikke åbne øjne  (Læst 4686 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jfogh

• Passiv bruger
Hane kan ikke åbne øjne
« Dato: 28 Juni , 2013, 19:22 »
Hej Allesammen for 10 dage siden, fik vi Orpington herhjemme. Det har været nogle super dage, men igår kunne min hane pludselig ikke åbne sit højre øje, samtidig var han sidste "mand" ude af hønsehuset han plejer at gå først ud, han virker "slap" og disorienteret, men tog fint føde til sig i går.

I starten troede jeg måske at han kunne have fået en fjer, ben, gren eller lign. i øjet. Men til min skræk ser jeg her til aften, at han er begyndt at få problemer med sit venstre øje, samtidig med at han virker færdig.

Jeg kan umiddelbart ikke se noget puds ved hans øjne, så jeg tror ikke det er øjnebetændelse, nogen bud???

Mvh. Jesper

Offline Lundy

• Passiv bruger
Sv: Hane kan ikke åbne øjne
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2013, 20:40 »
Er den hævet ved øjet...?

Min gamle hane hang en dag pludseligt, det ene øje helt hævet og lukket til.. Ingen puds... Jeg gav ham noget penicilin, han blev hurtigt frisk igen... Jeg tænkte, at det han havde haft bare var en omgang betændelse i kroppen.. Fandt ikke noget årsag...

Mon det kan være det samme med din hane?? Håber, han bliver hurtigt frisk igen..
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand

Offline Jfogh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2013, 21:41 »
Hej Louise

Jeg har her til aften prøvet at skylle med saltvand, og jeg synes at det blev lidt bedre, hvis det ikke forsvinder forsøger jeg med dit råd om pencillin..

Mvh. Jesper

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2013, 21:46 »
Muligvis ørebetændelse, det kan få øjne og hoveddele til at hæve op, jeg tror du må tale med en dyrlæge,,, prøv at ringe til Dyrlæge Bjarne Rasmussen i Hårlev, han er fuglemand og kan hjælpe dig over telefon, hvis du bor langt væk.
Ellers en dyrlæge i nærområdet som ved noget om fugle, og det gør de langt fra alle sammen.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jfogh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Juni , 2013, 08:42 »
Hej Ina

Jeg har dryppet Frank Hansens øjne et par gange, og han er i bedring.

Jeg snakkede med en dyrlæge i går om medicin, men de skulle have 700 kr bare for en konsulation, hvilket jeg synes er meget voldtsomt.

Dyrlægen sagde jeg kunne prøve mig frem med Saltvands pipetter.

Mvh. Jesper

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 29 Juni , 2013, 09:16 »
Hej Ina

Jeg har dryppet Frank Hansens øjne et par gange, og han er i bedring.

Jeg snakkede med en dyrlæge i går om medicin, men de skulle have 700 kr bare for en konsulation, hvilket jeg synes er meget voldtsomt.

Dyrlægen sagde jeg kunne prøve mig frem med Saltvands pipetter.

Mvh. Jesper
Godt at høre at din hane er i bedring. Og så synes jeg, at det er uartigt at så mange dyrlæger er så dyre. Jeg kan godt forstå, at de fleste ikke vil køre fjerkræ til dyrlægen, når det er så dyrt. Min dyrlæge tog 350 kr. for konsultation inkl. medicin, hvilket er til at have med at gøre. God, fortsat bedring med hanen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline idabida

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2013, 19:25 »
Jeg bruger en öjensalve fra apoteket (her i sverige....) som hedder "noviform". Den er rigtig god til både dyr og mennesker. Hvis du, eller nogen anden vil have en tube tilsendt kan jeg nok ordne det. Tror den koster ca. 80 svenske kroner (+fragt).