Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Beskidt i bagdelen  (Læst 11781 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline john-p

• Passiv bruger
Sv: Beskidt i bagdelen
« Svar #15 Dato: 31 Januar , 2014, 19:33 »
Så var den gal igen, og endnu en høne måtte her til aften lade livet.
Den lå under huset, og led tydeligvis, og jeg kunne se den havde skudt livmoderen ud.
De andre var gået til ro, så jeg lukkede lugen til huset, og gjorde en ende på dens dage. ØV
Nu har jeg mistet 2 i flokken ud af 5 Isa Brown. Nu vil jeg pænt vente til forår, hvor planen er at købe Lys Sussex i stedet.
Vil resten af den nuværende flok kunne mærke, at der er blevet en mindre i løbet af natten, når de kun er 3 i morgen tidlig, og er der fare for at flokken er for lille med kun 3 tilbage ?

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #16 Dato: 31 Januar , 2014, 19:45 »
Tror helt sikkert de kan mærke der er en mindre.. Men livet går sin gang ikke særligt længe efter. :)
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #17 Dato: 01 Februar , 2014, 00:16 »
Så var den gal igen, og endnu en høne måtte her til aften lade livet.
Den lå under huset, og led tydeligvis, og jeg kunne se den havde skudt livmoderen ud.
De andre var gået til ro, så jeg lukkede lugen til huset, og gjorde en ende på dens dage. ØV
Nu har jeg mistet 2 i flokken ud af 5 Isa Brown. Nu vil jeg pænt vente til forår, hvor planen er at købe Lys Sussex i stedet.
Vil resten af den nuværende flok kunne mærke, at der er blevet en mindre i løbet af natten, når de kun er 3 i morgen tidlig, og er der fare for at flokken er for lille med kun 3 tilbage ?

Hvor er det træls for dig, jeg har prøvet nøjagtigt det samme, det var så med en sød sussex høne (for det ikke skal være løgn) Det var bare så træls, jeg havde haft høns for første gang i en uge og jeg anede ikke hvad der foregik. Så jeg ringede til den lokale sussex formand og han var sød og meget forstående, for den oprevne hønsedame :)

Jeg har faktisk skrevet om det på min blog www.lillemormor.dk, men du kan lige få min historie om stakkels Yrsa her:

Idag da jeg kom fra arbejde ville jeg se til trunterne og tjekke om der var kommet æg, nu hvor de kunne være i gården hele dagen. Det var der – der var igen kommet tre! Store sager! Da jeg så ser ordentlig på et af dem, er der en del klat på det også, og en slags vådt sekret, ikke så lækkert, men det blev tørt af i græsset og da jeg sidder og kigger i lidt lavere højde, så kan jeg se noget rødt i Yrsas numse. “Hmm” tænker sygeplejersken, “det ser mig noget ømt ud – det må undersøges.” Ihhh hvor træls… Så kan jeg se at hun har noget der umiddelbart ligner det jeg i min verden kender som en tarm prolaps, altså det meste af Yrsas tarm hang uden for numsen på hende. Nå, men selvom jeg godt kunne se det så skidt ud, så har jeg flere gange været med til lignende bare med rigtige menneske patienter, og tænkte at jeg kunne prøve at reponere tarmen, simpelthen forsøge at sætte den tilbage i enden på hende.

Jeg tjekkede min trofaste væbner i mit nye hønseliv: fjerkrae.dk her var der nogen der havde haft ok held med det, men der var der så heller ikke tale om knytnæve store prolapser, nok snarere polypper der hang uden for. Jeg ringer til min mor, om hun vil assistere i “operationen”, for med et par plastikhandsker og lidt organkirurgisk viden tænker jeg snildt jeg kan klare det.

Nå men det ville min mor gerne og hun og jeg fanger Yrsa og får set på hende. Det ser skidt ud, som i rigtig skidt. Jeg kan skubbe det tilbage, men bevæger hun sig bare lidt ryger det ud igen, jeg smørrer med vaseline og forsøger at holde det inde osv. Men lige lidt hjælper det. Det virker ikke til at gøre ondt, men jeg har læst på ovenstående fjerkræ forum at hvis de andre opdager det, så er det et spørgsmål om tid før det pikker det af hende – og det skal hun under ingen omstændigheder udsættes for!

Jeg kan lidt godt se hvor det er på vej hen. Og det er ikke et sted jeg havde regnet med allerede nu.

En allerede lang historie kort, så ender det med at min far også må blandes ind i det, for jeg havde aldrig aflivet et dyr selv. Jeg havde sgu ikke engang en økse, så jeg måtte først i Harald Nyborg og vælge mig et mordvåben. Øv hvor var det træls!

Det gode er at det resulterede i to nye hønsedamer, og at min mand nu ikke nægter mig en dyt når det kommer til høns fordi nogen tudede i et nogle dage over stakkels Yrsa... Siden da har jeg stort set ikke haft problemer i mit hønsehold.
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #18 Dato: 02 Februar , 2014, 14:20 »
Det var ærgerligt, og ja, de kan godt mærke når der mangler en i flokken, når den er så lille som din. Måske skulle du købe to unge hønniker her i foråret, så du kan få flokken lidt op i antal igen? :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 03 Februar , 2014, 20:37 »
Åh nej en historie  :'(
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide