Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken race  (Læst 2271 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna og Stefan

• Passiv bruger
Hvilken race
« Dato: 25 Juni , 2013, 19:05 »
Hej,

vi skal til at bygge hønsegård. den bliver ca 65 kvm + hus og læskur. Jeg tænker at vi skal have 6 høns, men jeg ved ikke hvilken race jeg skal gå efter? Hvilke race vil i anbefale?

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
Sv: Hvilken race
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2013, 21:26 »
Der er mange gode racer at vælge imellem. Men først og fremmest skal i nok gøre jer lidt forskellige tanker før folk rigtig kan komme med nogle gode bud på hvad der kunne passe til jer. Hvad skal hønsene bruges til? Hobby, avl, æglægning, slagt eller lidt af det hele. Hvad er vigtigst for jer? Ønsker i høns der skrukker meget eller helst ikke (hænger lidt sammen med om i ønsker kyllinger på naturmåden engang). Store høns eller små høns? (hænger lidt sammen med hvor høje hegn de kan komme over, store høns flyver ofte ikke over hegn på 1 meter, hvilket små høns ofte sagten kan).
Hvis i kunne skrive lidt om hvad af dett i ønsker er jeg sikker på at der kommer gode bud. Ellers kig i leksikonet under racebeskrivelser og se om der er noget der der falder i jeres smag.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2013, 21:30 »
Hej Nanna og Stefan,

Der er mange muligheder. Hvad ønsker I jer af hønsene? Mange æg? Smukke dyr? Noget til fryseren? God skrukdyr? Høns der ikke flyver?

Som sagt, der er uendelig mange muligheder. Kig evt. her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=search2 og find mere inspiration. :)

Jørgen Liljesøes bog "Den store hønsebog" er også guld værd. Den brugte jeg selv da jeg skulle vælge race som nybagt hønseholder for tre år siden.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2013, 21:34 »
Selv startede vi med orpintonger sidste år. Dem er vi rigtig glade for, men de skrukker langt mere end vi havde håbet. Lige for tiden laver de ikke andet og det er træls når vi ikke har tid og plads til kyllinger. Næste gang vil vi have australorps. Hvilket også kunne være godt til jer. De lægger pænt med æg og skulle ikke skrukke meget, men der er selvfølgelig ingen regel uden undtagelser.
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2013, 22:02 »
og, har I børn, så er det en god ide at undersøge hvilke racer der er bedre end andre til "klappe"høns
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2013, 18:33 »
En ikke uvæsentlig detalje er farven og formen på dyrene. Det har mere og sige end man lige regner med. Der findes et utal af finurlige farver og tegninger så der burde kunne findes en eller anden race der passede til jeres behov
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk