Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk - what to do?  (Læst 3478 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Skruk - what to do?
« Dato: 25 Juni , 2013, 10:24 »
Hejsa!

Jeg har en Wyandot-høne der for anden gang denne sommer har lagt sig skruk. Første gang i foråret, hvor hun fik rugeæg. Ingen af dem blev til noget, da de andre høner droppede "mere arbejde" ind under den stakkels rugemor.

Nu er hun så skruk igen, men jeg tør næsten ikke lade hende ligge på æg igen pga. æggedumpning fra de andre og ved ikke lige hvordan vi skal gribe det an? Give hende kyllinger eller æg er en smule problematisk, da vi ikke rigtigt kan adskille hende fra de andre - kan I se en vej til at vi kan få kyllinger?

Jeg har vedlagt et billede af hønsenes territorium. Vi har 5 høner og den ene ligger skruk i huset :) Den inderste hønsegård er rævesikret, dog kun med alm. hønsetråd. I vinterhalvåret går de frit i hele haven.

Bonusinfo: Jeg har ikke oplevet dem med kyllinger, men de gule Sussex kan godt være en kende dominerende overfor Wyandotterne. Især når der fodres :(
« Senest Redigeret: 25 Juni , 2013, 10:41 Fra Honningsvesken »
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skruk - what to do?
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2013, 10:42 »
Når hun er skruk, så tager du feks, rugeæg fra til 8 stk. jeg ved godt hun kan ligge på 10-12 men da det nu er første gang, så nøjes med lidt mindre.
Når du har de æg du vil ruge på, tegner du med en blyant en streg hele vejen rundt om ekvator på æggene, så du genkender dem. Du lægger alle æg under hende på en gang.
Hver dag løfter du hønemor, og tager de æg der ikke er streg på, og så har du igen kun de æg tilbage som hønemor ruger på.

Det kan være en skidt ide, at have rugehøner i huset med den øvrige flok, da de øvrige høns ikke altid er så begejstrede for de små nye, der sommetider kommer til at gå forkert når den vil ind i varmen.

Hvis du har nogensom helst mulighed for at lade hende ruge væk fra de andre, så vil det være godt, men ikke et must, jeg synes bare det vil være synd hvis det lykkes for hende at få kyllinger som så kommer til skade efterfølgende.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2013, 11:30 »
Uhhh jeg ved godt nok ikke, hvor jeg skulle placere hende, hvis der skal være rævesikkert også.

De kunne få lov at bo i en åben kasse af en art i den ydre hønsegård. En uges tid overlever de andre 4 høns nok at gå i den indre og så kunne de se hinanden an imens, men der er jo ikke sikkert i den ydre.

Mht. rugeæg, så har vi ikke selv nogen hane - de fik øksen i november for at komme nabokonflikter i forkøbet :)

0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline RandiL

• Passiv bruger
Skruk - what to do?
« Svar #3 Dato: 25 Juni , 2013, 12:08 »
Hvad med at købe et kaninbur (har set nogle nye til en 200 kr) og så lave en løbegård dertil? Eller sætte en "skillevæg" op midt i hønsegården og så sætte kaninburet deri?

Offline RandiL

• Passiv bruger
Skruk - what to do?
« Svar #4 Dato: 25 Juni , 2013, 12:12 »
Efter at have nærstuderet dit billede - hvad med at sætte kaninbur ved siden af hønsehus (i den sikre del), og så sætte noget hegn/net op så stykket ved siden af hønsehuset og under hønsehus bliver skrukkens og de små kyllingers? Så kan de andre stadigvæk komme ind i den sikre hønsegård og må bruge hønsehuset som læ.
Når så kyllingerne er lidt større sættes de sammen med de andre og kan bo i hønsehuset (kaninburet er nok ikke stort nok)

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juni , 2013, 13:50 »
De har en udmærket kaninløbegård i Harald Nyborg ,jeg kan ikke lige huske prisen, men ikke så galt.
Den har jeg brugt til skrukhus. En stor plastikdunk med hul i blev lagt i den ene ende, ovenpå kom der en plade som tag. Kunne sådan en ikke bruges? Den kunne stå i gården, så de kunne se hinanden.
Bagefter kan løbegården bruges hvis man har et sted man vil have fjernet ukrudt, som hønsefræser, eller hvis nogen skal isoleres.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2013, 16:58 »
Jeg tænkte også på sådan en kaninløbegård - jeg brugte en sådan sidste år - satte en kasse ind i den ene ende og beklædte med en presenning. Buret kostede kr. 399. Mit har stået ude hele vinteren og ser stadig fint ud.
« Senest Redigeret: 25 Juni , 2013, 17:38 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14