Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk- går det ikke over?  (Læst 3981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
skruk- går det ikke over?
« Dato: 25 Juni , 2013, 10:13 »
Hej, jeg sidder lige og undrer mig, I skriver tit når nogen har en skrukhøne at enten skal den have nogle befrugtede æg eller også skal den afskrukkes.
Da jeg var barn(engang i fortiden) og boede langt ude på Lars tyndsk*ds marker blev hønerne skrukke og når vi så tog æggene og lave æggekage ect. så husker jeg det som at de hurtigt mistede gejsten og valgt truget og en rask gåtur fremfor reden.
Så mit spørgsmål er kan man ikke bare tage deres æg og så bliver de hurtigt kede af at ligge der og glane?
Igen hast i at få svar, mine kyller er 4½ uge så der går nok lidt inden de skrukker. ;)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: skruk- går det ikke over?
« Svar #1 Dato: 25 Juni , 2013, 10:22 »
Hej, jeg sidder lige og undrer mig, I skriver tit når nogen har en skrukhøne at enten skal den have nogle befrugtede æg eller også skal den afskrukkes.
Da jeg var barn(engang i fortiden) og boede langt ude på Lars tyndsk*ds marker blev hønerne skrukke og når vi så tog æggene og lave æggekage ect. så husker jeg det som at de hurtigt mistede gejsten og valgt truget og en rask gåtur fremfor reden.
Så mit spørgsmål er kan man ikke bare tage deres æg og så bliver de hurtigt kede af at ligge der og glane?
Igen hast i at få svar, mine kyller er 4½ uge så der går nok lidt inden de skrukker. ;)

Det er nok meget afhængig af hvilken slags høne vi taler om,,, jeg har i øjeblikket tre meget skrukke høns, som ruger på absolut ingenting.
Orpington, og bl. heraf, og  de er helt ligeglad med æg, de skrukker bare.

De bliver liggene til de rejser sig, jeg gør ikke noget, andet end at hælde dem ud ind i mellem så de får noget vand og æde, hvis de gider, og så går de ind på reden igen..  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juni , 2013, 22:24 »
Jeg havde tre skruk m kyllinger da yderligere tre lagde sig skruk uden æg. Da jeg ikke ville have flere kyllinger lod jeg dem ligge. De lå ca 4 uger, da særligt den ene så noget tynd ud. Jeg besluttede mig for sort spand, det tog mellem rn og to dage også havde de glemt at være skruk. Det skulle jeg absolut have gjordt tidligere, det var synd de lå så mange dage. I sidste uge ville endnu en skrukke. To døgn i sort spand og nu nyder hun sommeren med de andre. Så kan varmt anbefale sort spand metoden, hvis man ikke ønsker kyllinger.

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #3 Dato: 26 Juni , 2013, 07:51 »
Hej Ina... ligger de så den fulde tid?
Hej Marianne..........får de så hverken vådt eller tørt i to døgn?
Og tak for svar til jer begge to.
Godmorgen og hav en dejlig dag. :)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #4 Dato: 26 Juni , 2013, 10:12 »
Mine ligger til de rejser sig.
Det er kun de der lægger sig ude i naturen, der bliver lukket i eget hus, uden fornødenheder nogle dage, men det er nemmest hvis hønen har været skruk et stykke tid.
Den sorte spand har jeg aldrig prøvet, og jeg tror nu heller ikke det virker så godt hvis hønen ikke har været skruk et stykke tid , men det er gæt  :)
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Juni , 2013, 11:09 »
Jeg synes det lyder lidt voldsomt og.bøvlet med den her.sorte spand.. Kan de ikke bare få.et par.kyllinger eller et par æg at ligge på..et par kyllinger fra eller til, herregud ;-);-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juni , 2013, 11:47 »
Jeg synes det lyder lidt voldsomt og.bøvlet med den her.sorte spand.. Kan de ikke bare få.et par.kyllinger eller et par æg at ligge på..et par kyllinger fra eller til, herregud ;-);-)
Det kunne de såmænd godt, men her skal høner og kyllinger være i sikkerhed, for katten der ikke har fattet at det er mine, og jeg har ikke plads til så mange høns med kyllinger, da de ofte heller ikke kan gå sammen på mindre område.
Venlig Hilsen INA

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2013, 12:24 »
Hm..jeg har selv pladsproblemer..træls man ikke kan udvide :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline RandiL

• Passiv bruger
skruk- går det ikke over?
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2013, 13:52 »
Det kunne de såmænd godt, men her skal høner og kyllinger være i sikkerhed, for katten der ikke har fattet at det er mine, og jeg har ikke plads til så mange høns med kyllinger, da de ofte heller ikke kan gå sammen på mindre område.
Undskyld jeg spammer - hvorfor kan de ikke gå sammen? Jeg har faktisk planer om at mine nuværende kyllinger skal gå sammen med det næste hold jeg får. Er det helt galt?

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2013, 21:14 »
Der er ikke noget der er rigtigt eller forkert, og kan de gå ude frit, så plejer det heller ikke at være et problem hos mig, men skal de gå på mindre område 2 damer med kyllinger, så har jeg oplevet at de kommer op og slås om kyllingerne,, men det er jo bare sådan det er sket hos mig,,, og det er ikke sikkert det er sådan hos dig,,, bare du er forberedt på at det kan ske  /o
Venlig Hilsen INA