Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor meget tid bruger i på hønsene?  (Læst 1429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Hvor meget tid bruger i på hønsene?
« Dato: 26 Februar , 2009, 17:51 »
Og andre fjerkræ for den sags skyld?

Da jeg ævlede løs om mine hønseplaner til min veninde kom hum med et godt spørgsmål, "jamen har du tid til høns også"? Jeg har jo mit lærerstudie og min hund.

Og så skal der til dels planlægges efter det hvis man skal være hjemmefra en weekend. Hvor meget tid bruger i? :P
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Hvor meget tid bruger i på hønsene?
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2009, 18:07 »
Den største tidssluger er helt klart de timer jeg bruge på bare at kigge på hønsene ;D Der går nemt timer.

Der er en vejledning under de generelle artikler i venste side, der fortæller om pasning og deri nævnes 10 min. dagligt. Det tror jeg passer meget godt. Jeg har altid tilgængeligt foder og vand og automatisk hønselem, så når vi er af sted en weekend klarer hønsene sig selv. Nogle gange lokker jeg naboen til lige at tage et tjek ved hønsene så de kan tømme for æg ;) Det er især et hit når de får hjælp af børnene. Hvis der er kyllinger eller andet "usædvanlig" eller det er mere en fredag til søndag så skifter de vand og fylder op.

Jeg bruger meget lidt tid i hverdagene også under 10 min dagligt især her i den mørke tid, men bruger så omkring en time på rengøring hver fredag. Jeg kommer så sent hjem i hverdagene at hønsene ofte er gået i seng når mit dagsprogram giver luft til hønsene. Til gengæld tager jeg en hurtig tur om morgenen og tjekker mad og ordner vand. Det kommer selvfølglig også an på hvordan du indretter dig og hvor sirligt dit hønsehus skal fremstå.

Der er selvfølgelig den fare, at der går hobby i det og du derfor får lyst til at bruge længere tid på hønsene, - lave specialfoder, vaske dem til udstillinger og selv avle kyllinger mv..  :D

Som sagt den store tidssluger er forum og timerne med bare at betragte deres liv....
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2009, 18:11 »
Den største tidssluger er helt klart de timer jeg bruge på bare at kigge på hønsene ;D Der går nemt timer.
Som sagt den store tidssluger er forum og timerne med bare at betragte deres liv....

Enig! :)

Jeg læser også til lærer og har kat og en meget aktiv hund. Men jeg bruger heller ikke meget tid på hønsene. Max 10 min til fodring og rengøring. Det med bare at kigge på dem er den farlige del. Har tit oplevet at kæresten er kommet over i hønsehuset og sagt at nu har han lavet mad og om jeg vil spise med  :P

Mine forældre bor i nordjylland så er tit væk i en hel weekend af gangen. Så fodrer jeg bare ekstra og giver ekstra vand. Jeg har ikke en automatisk lukkelem, men der står til gengæld åben døgnet rundt hos mine høns.  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2009, 18:51 »
Ja jeg kan også bruge timer på at se på mine høns og så forum her. ;) og så lige ca 1 times tid når jeg koger noget mad til dem. Kan nemt få en dag til at gå med hønsene når jeg gør rent hos dem mm.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2009, 19:37 »
Jeg bruger i forvejen alt for meget tid på forum her. Måske skal jeg bare helt droppe hønsene IRL og nøjes med nethøns ;D
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2009, 19:38 »
til daglig bruger jeg nok 3 kvarter om dagen hos hønsene.
Den grundige rengøring hver fredag/lørdag tager vel omkring 2 timer  ;D ;D ;D ;D
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2009, 19:57 »
Min første indskydelse, som det der tager tid, er dette forum. ::) Som jeg har skrevet i en anden tråd, mener min mand også at mit internetforbrug er eksploderet efter jeg har fundet "det fantastiske hønse-net" (forum :P).

Men når vejret bedrer sig og aftenerne bliver lange, vil der gå endnu mere tid med at gå og "tulle" sammen med hønsene ude i haven. Jeg synes allerede nu, at det er rigtigt hyggeligt at gå og rode lidt i haven og drivhuset og samtidig få en snak med hønsene. Jeg er den (pinlige, synes mine unger) type, der gerne snakker lidt med hønsene, når jeg går forbi dem.

Så rent arbejds-/pligtmæssigt skal der ikke bruges meget tid på dyrene. 10 min dagligt og en time i weekenden er nok meget realistisk. Som flere allerede har skrevet, er det det hyggelige, der tager tid.

VIGITGT! BEMÆRK:
Når folk er på forum advarer om at hønseholdshobbyen griber om sig og dermed kommer til at tage tid, er det altså rigtigt. Jeg skulle jo også bare have et par høns i haven og nu har jeg 5 høns i hønsehuset og 5 kyllinger i bryggerset. ::) Og jeg er vild med dem allesammen :-*
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2009, 22:00 »
Hyggelig tråd, man bliver helt glad om hjertet ved at læse at andre har det på samme (gode) måde som én selv! 8)

Vi har høns som et familieprojekt, og har skarpt opdelte opgaver, så Nina fodrer og vander om morgenen samt samler æg midt på eftermiddagen, ofte sammen med børnene.

Når jeg kommer hjem fra arbejde tager jeg den yngste (knap 2 år) under jakken og går ud med dagens "høst" af madrester (grøntsager, brødstumper, etc), og så tager vi os lige tid til at falde ned ovenpå dagens mange gøremål og kigger lidt på hønsene, der blæser rundt mellem hinanden i kamp om de bedste stykker fra skålen!

I weekenden gøres huset rent, det tager ikke lang tid, for det er indrettet så det er nemt.

Til gengæld er kyllinger en tidrøver, vi har altid haft en professionel til at klare tingene for os (professionel = skrukhøne!), men hvor kan man sidde mange timer sammen med ungerne og snakke med kyllingerne eller blot betragte deres fascinerende samspil med hinanden (det må så være det modsatte: at sidde ved kyllingerne og snakke med ungerne! ;D), deres mor og verden i det hele taget!

Så vi har det på samme måde; høns tager ikke lang tid at have, og den tid det tager længere er af den gode slags!
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #8 Dato: 27 Februar , 2009, 05:28 »
Jeg tror, jeg i bruger ca. 1 time om dagen.

Om formiddagen fylder jeg vand op og tjekker/efterfylder foder i alle beholdere, åbner for smuthullerne, samler æg ind, giver dem brødsmulder (min far kommer med brød i store sække fra en lokal bager)  og madrester, river lidt klatter sammen.

Bruger vist også et par minutter på at skælde silkerne ud over, at de ikke er begyndt at lægge æg endnu efter besøg af udyret.

Inden aften lukker jeg smuthuller, fylder måske vand op, hvis de har været særlig tørstige den dag, samler æg der er kommet i løbet af dagen.

Men halvdelen af den tid jeg bruger hos dem, er vist ikke særlig effektiv, men istedet hygge/kikke tid, særlig når jeg har helt små kyllinger. Det har jeg næsten altid, men de er jo altså lige søde hver gang. :D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 27 Februar , 2009, 07:56 »
Jeg kan kun give de foranstående indlæg ret: max 5-10 min dagligt arbejde incl. rengøring, men især i den lune tid mange timer på at se på hønsene - KVALITETSTID! Det kan måske også bare lade være med - måske, hehe.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 27 Februar , 2009, 08:05 »
Alt er relativt - de dage hvor jeg er på arbejde bruger jeg om morgen ½ time og der kan jeg nå at fodre hestene, gederne, alt fjerkræet og kattene. Og aftenen fodre jeg "kun" hestene, gederne og kattene, henter æg og lukker for hønsene, dette tager omkring en ½ times tid, MEDMINDRE jeg falder "I SNAK" med gederne eller hestene :-)

På fridage bruger jeg mere tid og når der skal renses også selvfølgelig så går der noget tid.

Det med tiden kommer selvfølgelig også an på hvor mange høns og rum man har, osv.

Men jeg tror nok at det med at holde fjerkræ er det mindst tidskrævende og billigste form for dyrehold.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub