Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HUSK kråsesten til fjerkræet  (Læst 13567 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
HUSK kråsesten til fjerkræet
« Dato: 23 Juni , 2013, 17:56 »
Jeg skriver dette fordi at det er uhyre vigtigt at fjerkræ har adgang til grus/grit for det skal de bruge i deres kråse for at kunne "tygge" foderet og dermed udnytte det optimalt.

Jeg har desværre set og hørt om kyllinger og gæslinger som "bare" har synet hen og været utrivelige, for derefter i nogle tilfælde at dø. Hvor det så ved obduktion har vist sig at dødsårsagen har været noget så "simpelt" som manglende kråsemaeteriale.
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2013, 18:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: HUSK kråsesten til fjerkræet
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2013, 18:21 »
Det afhænger af fodring, industrihøns får ikke kråsemateriale.

Det er kun til at fordøje eks.vis hele kerner at der er brug for kråsemateriale. Alm. startfoder/pillefoder f.eks. kræver kun vand.
(at det så er mest naturligt for dyrene at have adgang til kråsemateriale, så de selv kan vælge er så en anden snak).
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2013, 18:32 »
Jeg tror du har fat i noget rigtig vigtigt - og nemt overset dér.

Jeg har hos den almindelige kæledyrs-dyrhandler købt en pose akvariegrus til ciclider - til at give mine små kyllinger. Det er i samme størrelse som frøene i undulatblanding 1 mm. cirka. Der er vel 3 liter grus i posen, og der må være nok til de kyllinger jeg skal have resten af mit liv - dette fordi de går inde i aviser og spåner. De store høns finde nok hvad de skal bruge i haven. Der kunne jeg selvfølgelig selv gå ud og finde småsten, men dette var nemt og kostede ikke mange kroner - under 20, så vidt jeg husker.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2013, 20:07 »
Netop mange fodre med hele korn og derfor skal der sten til at male det med. Ligeledes når der skal "tygges" alt det grønne og madrester.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

• Passiv bruger
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2013, 08:05 »
Er strandsten ikke nok som kråsesten til kyllinge og unghøns ?
Jeg henter ind i mellem en spandfuld strandsand med skaller til mine høns og kyllinge og de ser ud til at være tilfreds med det :)
I hvertfald roder de meget i det når de får nyt og ser id til at spise noget af det ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2013, 10:31 »
En spand strandsand indeholder masser af gode sager til hønsene, sten og skaller, jod og andre mineraler :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #7 Dato: 25 August , 2013, 16:09 »
Jeg har først i dag set denne tråd.
Vi fik at vide fra en gammel gåseavler at gæslingerne helt fra det første døgn skal have adgang til tørt alm. grus da de ellers ikke kommer i gang med at kunne omsætte føden ordenligt og ellers hæver de op i maven og dør, fordi føden ikke kan omsættes men gære ned i maven (hæver?)
Vores høns og kyllinger har adgang til skaller og undulat sand, men nu bliver jeg da lidt nysgerrig.
Er der forskel på fugle-typen om de skal bruge sand eller grus og hvad/hvorfor? Vi har altid købt tørt undulatsand til kylligerne, men er sand fra stranden i virkeligheden bedre og hvis ja går jeg da ud fra det skal være tørt så det ikke er fuld af saltvand, eller skylller i det i ferskvand, for jeg ville måske være lidt lunken ved at give de små mavuser så meget salt <A   
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 25 August , 2013, 16:25 »
Jeg bruger også sand og skaller beregnet til fugle, når det er til mine helt små kyllinger. De har adgang til det, helt fra dag 2 af og så kan de jo selv vælge hvor meget det tage af det.

Det er i hvert fald trist at miste dyr pga. af manglende kråsematerial.
« Senest Redigeret: 05 ſeptember , 2013, 20:19 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Connie

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2013, 20:06 »
Hmm ... må lige spørge lidt ind her ...

Mine høns har grus som underlag i hønsehuset (den type man lægger fliser i) - er det for fint som kråsemateriale ?  Bruger de det som kråsemateriale, når de går på det til dagligt ?
De har i øvrigt fri adgang til skaller.

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2013, 23:05 »
Der bør også være lidt småsten i det materiale som hønsene har adgang til.

Går de udendørs skal de nok selv finde noget egnet i passende størrelse.

Når man ifm slagtning åbner kråsen på en h*ne, finder man typisk en blanding af meget fine små sten, og sten op til størrelse omkring en ært.
Mvh
Erik Andersen

Offline Connie

• Bruger
« Svar #11 Dato: 05 ſeptember , 2013, 23:07 »
OK - lige nu har de ikke adgang til haven, da jeg ikke har fået den hegnet ind ... hvad kan jeg så gøre ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 05 ſeptember , 2013, 23:27 »
Der er sikkert også lidt småsten i hønsegården. Ellers kan du jo smide lidt småsten ind til dem.
Mvh
Erik Andersen

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #13 Dato: 08 ſeptember , 2013, 12:44 »
http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutrition/Pages/Products/index.jsp?ran=25452&pro=25458&fam=25187&ani=25189&rac=0#Productvoorstelling og http://www.landogfritid.dk/p/1503/muslingekaller-15-kg+ "skarptandet" sand og noget fra stranden er det vores vælger mellem. De er godt nok i haven mindst 12 timer i døgnet endnu, men grundet flere tons kompost tildelt igennem årene er det håbløst at finde sten her..............
 Vi skal bruge lidt stabilgrus til fliserne rundt om det nye hønseskur- skal man så evt. bestille lidt ekstra til fortæring? De får uanset strandsand i bunden...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #14 Dato: 08 ſeptember , 2013, 14:10 »
Mine får dette filtergrus fra grusgraven som vi bruger til at lægge om dræn det er de glade for :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/