Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: maranæg i madam blå...  (Læst 5961 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
maranæg i madam blå...
« Dato: 23 Juni , 2013, 15:52 »
så er vi på dag 20 med maranæg i rugemaskinen- madam blå, og nu vil jeg gøre det så godt jeg overhovedet kan- for at få kyller ud af de æg men hvornår hælder i vand i maskinen? er det når stjernrne kommer eller før det... der er 80% befrugtning i pæne mørke æg så der må hellere komme nogle ud-  hjælp.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: maranæg i madam blå...
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2013, 18:25 »
Jeg ville hælde på når der begyndte at komme stjerner  /o
Pøj pøj--- der  *k
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2013, 18:35 »
ok det pipper lystigt derindefra, og ups der ligger skaller under det ene æg, så er det vel nu jeg skal hælde vand på ::)

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2013, 18:43 »
Jeps  /o
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline morAnna

• Passiv bruger
hjææælp haster
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2013, 14:24 »
så for pokker 3 er kommet ud... resten dør i æggene de når at lave et hul så man kan se næbet og så... dør de... hvad sker der der er 5 tilbage uden kikhul måske har de en chance endnu?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 24 Juni , 2013, 21:16 »
Prøv at åbne æggene med de døde kyllinger i og se om der er "noget mærkeligt".

Er de "sovset ind" i slim og væske?
Har de optaget hele æggeblommen?

Jeg plejer først at tilsætte vand når de første par kyllinger er kommet ud og ud af de æg der kommer i klækkeren plejer der kun at være ganske få, eller slet ingen, der ikke klækker.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2013, 21:19 »
der er ikke noget unormalt i dem der er døde... hele blommen var optaget, øjnene åbne, hinden var brudt... mystisk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 25 Juni , 2013, 23:41 »
Under de mange rugninger jeg nåede at foretage i Madam Blå, inden hun blev udskiftet sidste forår, havde jeg altid vand i et af karrene fra begyndelsen af rugningen og tilsatte så vand i kar nr 2 på dag 18. Ved den metode oplevede jeg næsten aldrig kyllinger der døde i æggene.

Der er mange teorier og metoder, og jeg skal ikke umiddelbart kunne sige, hvad der er rigtigt og forkert. Men rent logisk set, bør fugtigheden hæves inden æg begynder at stjerne. Åbner man for maskinen efter at skallen er brudt, med deraf kortvarigt fald i fugtighed, risikerer man udtørring af hinden i æggene og vanskelliggør derved kyllingernes vej ud af æggene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #8 Dato: 26 Juni , 2013, 00:01 »
Altså jeg er jo lallende newbie, men sidst jeg rugede, sprøjtede jeg over med en forstøver, når jeg havde haft åbnet maskinen...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 Juni , 2013, 09:26 »
en kort opdatering- katastroferugning :'(
 ud af 13 befrugtede æg er der kommet 5 kyllinger ud...
 5 der aldrig nåede at prikke hul  og de resterende 3... med hul til næb men komme bare ikke ud- hvor er jeg ked af det <W
 når man  åbnede for æg og tjækkede dem der ikke kom ud kunne jeg se at alt var som det skulle... hvorfor så ringe klækningsprocent? vides ikke... næste år-  vælger jeg rugemaskinen fra til hønseæg- jeg dur simpelt hen ikke til maskinrugning af hønseæg.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 26 Juni , 2013, 12:01 »
Nu er maran æg ikke de nemmeste i en rugemaskine, og de klækker helt sikkert bedre under en høne, det kan godt være vi synes at, det ved vi bedst, men sådan er det ikke altid.
Vi må gå ud fra at hønen ved bedst.

op på hesten igen, du kan evt låne en skrukhøne, dem er der jo nok af overalt, så ruger du æggene i maskinen og lægger dem under skrukken dag 18-19

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 26 Juni , 2013, 18:28 »
en kort opdatering- katastroferugning :'(
 ud af 13 befrugtede æg er der kommet 5 kyllinger ud...
 5 der aldrig nåede at prikke hul  og de resterende 3... med hul til næb men komme bare ikke ud- hvor er jeg ked af det <W
 når man  åbnede for æg og tjækkede dem der ikke kom ud kunne jeg se at alt var som det skulle... hvorfor så ringe klækningsprocent? vides ikke... næste år-  vælger jeg rugemaskinen fra til hønseæg- jeg dur simpelt hen ikke til maskinrugning af hønseæg.

Cirka sådan var min sidste rugning desværre osse. Lige nu er der ved og klække vagtler, så jeg håber på bedre resultat. Jeg tror selv det skyldes for lav fugtighed, så nu har jeg stillet en tung dunk på låget så den ikke bliver åbnet i tide og utide. Håber det hjælper, for ellers ved jeg sku ikke rigtigt hvad der er galt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Juni , 2013, 16:11 »
Der er mange teorier og metoder, og jeg skal ikke umiddelbart kunne sige, hvad der er rigtigt og forkert. Men rent logisk set, bør fugtigheden hæves inden æg begynder at stjerne.

Rent teoretisk: så stiger fugtigheden, under hønen, også først markant når første kylling er klækket. Altså helt ude af ægget.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 28 Juni , 2013, 21:01 »
Jeg hæver først fugtigheden når de første kyllinger er kommet ud af ægget og mine 4 hold maran fra forskellige steder i år er kommet ud uden problemer. Tror du har haft for høj fugtighed i maskinen. Det nummer lavede jeg en enkelt gang og de gjorde samme nr. Du skal kun fylde et hul med lunken vand og så kun have et hul åben, fugtigheden stiger yderligere ved klækning og når så pænt 68-70 %. Og så lige en tørrugning op til hvor den ligger på ca 40 % :)
Når jeg gør et har jeg haft flotte resultater i den blå de gange den har været brugt i år. Foretrækker min anden maskine til 120-130 æg fra america thisted.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.