Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Udvikling af rugemaskine  (Læst 14535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

IHA

• Gæst
Udvikling af rugemaskine
« Dato: 26 Februar , 2009, 17:06 »
Hej,

Vi er nogle ingeniør studerende, fra ingeniør højskolen i århus, som har til vores semester projekt, valgt at udvikle en billig rugemaskine til hobby brug.

Men da vi ikke har den store viden om hvordan man ruger et æg, vil vi meget gerne have lidt oplysninger om dette.
temperatur, fugtighed, og hvor tit et æg skal vendes?

og hvis der er noget andet vi skal tage hensyn til må i også meget gerne give os lidt info om dette.

Håber der er nogle som vil hjælpe os med lidt oplysninger.

Mvh.

Michael Andreasen

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: Udvikling af rugemaskine
« Svar #1 Dato: 26 Februar , 2009, 17:20 »
Jeg vil foreslå at i bruger søgefunktionen herinde. Der er mange tråde der handler om dette emne. Så læs løs og hvis der så dukker nogle spørgsmål op som der ikke allerede er svaret på herinde så spørg løs.
Desuden er der i artiklerne om avl i venstre side en rugevejledning. Den kunne man jo også lige studere.

Bliver maskinen sat til salg efter den er bygget eller skal i selv til at have høns  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Jørgen Hansen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 26 Februar , 2009, 18:49 »
Uanset hvilken karakter i får for projektet er jeg sikker på at de mange "jegkanselver" herinde ser frem til at i evt fremlægger jeres færdige rugemaskine herinde. Og naturligvis, spørg. Der er rigtig mange selvbyggere herinde.

Mvh   Jørgen

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 26 Februar , 2009, 18:56 »
Vi vil meget gerne lægge rapporten ude i download-sektionen når den bliver færdig, til glæde for alle her.

Det kunne være meget interessant at fokusere på 2 ting. Temperaturmåleren, for det er det mest kritiske i en rugemaskine, men også hygrometeret. Det behøver så ikke at være så nøjagtigt som temperaturmålingen/reguleringen men en billig måde at måle fugtigheden på vil være rigtig godt.

Hvad semester er I på?

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 26 Februar , 2009, 21:04 »
Vi er nogle ingeniør studerende, fra ingeniør højskolen i Århus, som har til vores semester projekt, valgt at udvikle en billig rugemaskine til hobby brug.

Michael: Du må da sige til hvis den skal prøvekøres. Jeg skal gerne "finde" nogle rugeæg og tage turen til Århus, når det skal til. Jeg hjælper selvfølgelig også gerne jer af med kyllingerne, når den tid kommer. Medmindre I er blevet hooked og selv kaster jer ud i hønsehold ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline mathias christensen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Februar , 2009, 21:12 »
det lyder spændende. et normalt hønseæg skal have 21 dage. det begynder at klække efter 18. dagen, og derefter hæves fugtigheden. temperaturen skal ligge omkring 37,8 grader. enten skal de vendes 2 gange dagligt, eller også med en automatik der ruller dem frem og tilbage konstant.

begge dele virker fint. sørg for god isolation af maskinen.

spørg endeligt om mere
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Februar , 2009, 21:13 »
Det kommer vel lidt an på om det er en motorruger eller en fladruger hvad temperaturen skal ligge på. Gør det ikk?
Venlig Hilsen
Lisbeth

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Februar , 2009, 21:14 »
jeg forruger i en motorruger, og klækker i en fladruger. temperaturen er den samme. omkring 37,7-38,0.

IHA

• Gæst
« Svar #8 Dato: 26 Februar , 2009, 21:17 »
Vi er ingeniør studerne på 2. semester.

Det vi havde tænkt os var at bygge en kasse som vi kan overvåge miljøet i,

Vi vil lave et interface i form af en skærm hvor det er muligt at indtaste den ønskede temperatur, og fugtighed samt hvor tit æggende skal vendes.

En temperaturføler vil overvåge temperaturen i kassen og alt efter om det er for koldt eller varmt vil den tænde eller slukke for varme lampen.
det vil også være muligt at indtaste den ønskede fugtighed,
hertil vil vi bruge et hygrometer til at måle fugtigheden i luften, hvis der er for fugtig vil der starte en ventilator, og hvis der mangler fugt vil en vandforstøver starte.

På denne måse vil vi skabe det perfekte klima til rugning af æg, alle temperatur og fugtigheds målinger vil blive logget, så man kan hente en gammel log frem hvis man, syntes at de høns man fik på en bestemt rugning var bedre end andre, og på den måde måske gentage succesen.

Den rugemaskine vi bygger altså prototyben er allerede afsat, men vi vil gerne dele vores rapport samt. alt hvad vi indsamler af data og eventuel komplikationer vi kommer ud for, ;)

Da projektek kun lige er startet, går der ca. 2 mdr før vi står med noget der ligner et produkt.

Kan se inde på den ruge vejledning at der holder man en fast temperatur (38,5 - 38,9 grader celsius) gennem hele rugningen, er der ingen der har eksperimenterende med at varier lidt på temperaturen hen over rugeningen? Måske man ville få bedre kyllinger?

eller hvad ønsker i af funktioner ved en rugemaskine?

IHA

• Gæst
« Svar #9 Dato: 26 Februar , 2009, 21:21 »
Michael: Du må da sige til hvis den skal prøvekøres. Jeg skal gerne "finde" nogle rugeæg og tage turen til Århus, når det skal til. Jeg hjælper selvfølgelig også gerne jer af med kyllingerne, når den tid kommer. Medmindre I er blevet hooked og selv kaster jer ud i hønsehold ;D

Det lyder helt kanon!

Vi sad faktis i vores projektgruppe og snakkede om hvordan vi får skaffet nogle æg til rugemaskinen når vi skal teste den, hehe og også hvad vi lige skulle stille op med de her ingeniør kyllinger bagefter.
Men det har vi da vist fundet en løsning på nu så  ;D

IHA

• Gæst
« Svar #10 Dato: 26 Februar , 2009, 21:23 »
jeg forruger i en motorruger, og klækker i en fladruger. temperaturen er den samme. omkring 37,7-38,0.

Motorruger og fladruger?  Der skulle vel ikke lige være en der hurtigt kan forklare forskellen?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Februar , 2009, 21:24 »
Hold da op det lyder virkelig godt!  :)
Det er rigtigt at i en fladruger ruger man med 38.5 - 38.9, men i en motorruger skal man ruge med en grad mindre.
Det jeg har oplevet med temperaturudsving har bestemt ikke være positivt. Jeg fik ved sidste rugning kun 5 kyllinger ud af 30 æg.
Det er også værd at bemærke at hvis temperaturen har været for høj risikerer man at få kyllinger med klumpfod.

Alle de funktioner i har planlagt til jeres maskine lyder rigtig fine. Hvis det er en fladruger i laver skal i huske at æggene skal luftes hver dag. Jeg har ikke en dyt forstand på teknik så hvad der karakteriserer en fladruger og en motorruger kan jeg ikke lige forklare, har fået det fortalt en gang meeen. Men jeg ved der er nogle herinde der kan.
Venlig Hilsen
Lisbeth

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2009, 21:25 »
hvis man ligger højt oppe i temperaturen, vil det ofte forekomme at kyllingen klækker lidt før end ellers. er der lufthuller maskinen. luftfugtigheden plejer jeg at regulere med vand i maskinen. altså nogle bægre i bunden af maskinen. jo større vandoverflade, jo højere luftfugtighed. i kan evt. lave det såman kan påfylde vand udefra. jeg tror at hvis man bare forstøver vand ud i luften, vil effekten hurtigt aftage.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2009, 21:26 »
Wouw, det lyder som en rigtig fed og high tech'et rugemaskine.
Det bliver spændende at følge jeres arbejde :D

Hvis I kan overse tid til det, vil det være dejligt med en situationsrapport ind imellem.

hehe og også hvad vi lige skulle stille op med de her ingeniør kyllinger bagefter.
Men det har vi da vist fundet en løsning på nu så  ;D

Det er en aftale :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 26 Februar , 2009, 21:31 »
Motorruger og fladruger?  Der skulle vel ikke lige være en der hurtigt kan forklare forskellen?

http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,3366.msg27765.html#msg27765