Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sand eller spon/sagsmuld/flis?  (Læst 4101 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline krøll

• Passiv bruger
Sand eller spon/sagsmuld/flis?
« Dato: 21 Juni , 2013, 21:50 »
Har lige fået nogen fine Dverg Kochin kyllinger i hus. De er 6 uger gamle. Jeg har mest lyst til at lade dem gå med sand i bunden a kyllinge kassen, fordi jeg synes det virker lettest at holde rent, men har hørt et eller andet sted at det er bedst med spon. Hvilke meninger har I om det her på forumet?

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
Sv: Sand eller spon/sagsmuld/flis?
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2013, 09:28 »
Jeg er også ret grøn, går netop igang med mit andet år med høns ;)

Jeg startede ud med spåner, jeg tænkte at det var dejligt blødt og så lækkert ud i hønsehuset.. ;D

Men men men, vi slæbte spåner rundt over det hele, i stuen, i køkkenet, ja selv på værelserne sneg der sig spåner med ind :o
Og så her for et par uger siden fik hønermor kyller, og deres vand/mad skulle jo stå så de kunne nå det. Og det er bare en dårlig kombi med spåner. De havde aldrig vand, fordi de drønede spåner op i det hele tiden og det samme med maden. /d

Så nu går de altså på grus/sand (som jeg har læst herinde skulle være godt nok) og nu er der ingen problemer med kyllernes vand eller mad. Bonus er at jeg bare kan bruge en løvrive til at samle klatter og har derved mindskes mødingen betydeligt /o
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline krøll

• Passiv bruger
Sand eller spon/sagsmuld/flis?
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2013, 09:54 »
Tak for svaret. Det er akkurat det jeg selv har tænkt på. Jeg ved fra børnenes kaniner, som går i spon, at det ligger over alt. Jeg holder mig til sand.. Tror også at det holder bedre på varmen under varmelampen..

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #3 Dato: 22 Juni , 2013, 10:14 »
Jeg tror du vil høre mange forskellige meninger, for det er en smages sag hvad man vælger. Jeg har selv brugt sand i12 år også under mine kyllinger. Så er jeg også sikker på de får noget til kråsen.
Det eneste sted jeg bruger andet er i pengekassen hvor jeg bruger halm eller hø, afhængigt hvad jeg får fat i billigt.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Tove

• Bruger
« Svar #4 Dato: 22 Juni , 2013, 11:39 »
Hvis dine kyllinger skal gå under varmelampe kan sand blive alt for varmt lige under lampen. Så brænder kyllingerne fødderne!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2013, 13:02 »
Jeg tror du vil høre mange forskellige meninger, for det er en smages sag hvad man vælger. Jeg har selv brugt sand i12 år også under mine kyllinger. Så er jeg også sikker på de får noget til kråsen.

Hvad gør du ved sandet, når du så udskifter det hele ?   (jeg har også grus/sand - men ved ikke lige, hvordan jeg skiller mig af med den store mængde, når der skal gøres hovedrent)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2013, 17:02 »
Jeg hører til de heldige jyder der har både jydekrog, trailer og naboer med mødinger!
Jeg ved andre er mere pågående i deres rengøring ved hønsene og samler klatter løbende med enten rive eller ske til kattebakker. Det kan så puttes i dagrenovation løbende.

Jeg har også i perioder samlet møg fra hver uge og puttet det i kompostbeholderen. En lukket en af slagsen.
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)