Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Produktionsegenskaber hos racehøns  (Læst 7844 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

• Bruger
Sv: Produktionsegenskaber hos racehøns
« Svar #15 Dato: 22 Juni , 2013, 16:54 »
det hænger jo nok en del sammen med prisen på gode dyr i dk, ser man på den , kan man jo typisk ikk forvente ret meget , andet end dyret kan sige pip

Offline Niels-Peter

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 29 Juni , 2013, 13:24 »
Kyllingekød er ikke bare kyllingekød, og æg er ikke bare æg!

Jeg avler selv med udstilling for øje, men der er for alle avlere også en hverdag. Hvor glæden ved at holde dyr og det de kan bidrage med er i fokus. Udstillingen af hønsene kan jo oftest koges ned til 3-4 weekender om året. Resten af året foregår hjemme ved hønsehuset - og måske i hønseklubben. Her lærer man hurtigt at den megen arbejde som man har med hønsene også godt må kaste æg og kød af sig.

Jeg laver kyllinger hvert år til udstilling, og sælger avlsdyrerne fra i foråret, men beholder naturligvis høns nok at til være selvforsynende med æg. Derudover kan de mange hanekyllinger nemt fylde fryseren op.

Men man skylder også sig selv at tænke over kvaliteten af æg/kød. Personligt sætter jeg stor pris på et æg fra min dværg orpingtoner, hvor blommen er forholdsmæssig stor, og hvor hønen har haft rigelig med adgang til grønt. Resultatet er en mørkegul blomme.

Kødet vil selvfølgelig også variere. Ser vi som hønsefolk "over hegnet" til svinene, så ved vi jo alle er der er forskel på dansk kød der har gået i en klimareguleret stald, og så et sortfodssvin der har hygget under kokegene i Sydspanien. Selvfølgelig er det det samme med høns. En 40-dags lørdagskylling smager bare anderledes end en unghane på 3-4 måneder! Selvfølgelig kan man købe produkter der er bedr eend en lørdagskylling, men prisen følger hurtig med op!

Endelig vil jeg sige at mange racehøns også kan "lære" at lægge mange æg. Ekstra lys i den mørke tid og rigeligt med kraftfoder gør meget.
Dværg orpington i farverne:
Sort, Sort/hvidplettet, Splash, Blå/randtegnede

Medlem af: DFfR, Amagerlands Fjerkræavlerforening, Landsklubben for Orpington

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 29 Juni , 2013, 19:30 »
Hørt Niels-Peter  /o

Hos mig vil jeg også gerne have glæde af dejlige æg og kød. For mine høns er nemlig mine husdyr og de er hverken mine venner eller familie. Selvom jeg er RIGTIGT glade for dem.
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2013, 19:52 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 29 Juni , 2013, 21:25 »
Hej alle
Maskinmoller postulerer at bla.a Sussex,har sværet at holde kampvægten,som skal være på 3,0 for en unghane og 3,5kg for en udvokset hane,disse vægtangivelser,har været ens i de 4 forskellige STANDARDER,alle scandinaviske
fjerkræ standarder,somjeg har kontrolleret-!!!!!!
Der er rundt om i landet Sussexhøns og haner ,der er langt over disse vægtgrænser-husk at Sussex er et køddyr,så hold jer langt væk fra dyr somikke overholder disse grænser-et er at vægten er ok-men den skal sidde på de rette steder-det er et stort problem for mange af de halvtunge racer-deriblandt min egen.
jo det er Australops,derhar rekorden i antal af æg-364stk+1 vindæg.
vh bjarne m