Kan heller ikke se du tramper på nogen
Tværtimod... Som jeg selv har skrevet tidligere er jeg FOR raceavl, ingen tvivl om det... Og jeg har også haft blandingshunde, det er ingen hemmelighed... Kan dog ærligt sige at det er ikke noget jeg igen vil indlemme i min husstand ( Så skulle det ihvertfald være af ganske særlige omstændigheder)
Og Easy er skam også fin DKK´er

Og kunne ikke drømme om at anskaffe hund der ikke var med FCI-papirer... ( Skrevet fordi en race jeg har i overvejelserne ikke opdrættes i DK)
Desværre er der stor forskel, og vi der sværger til DKK-hunde, bliver jo faktisk regnet for snobbede mange steder ... Vi vil bare have en stamtavle som vi kan vifte folk om næsen med...
Og ALLE kan jo se at racehunde er mere sygdomsbefængte end blandingshunde ( Det har INTET at gøre med at blandingshunde ikke bliver tjekket i samme grad som racehunde)
Blandingshunde lider jo heller ikke af racetypiske sygdomme vel ? ( Skrevet med tyk ironi)
Min sidste blandingshund, Sacha havde jeg i 10,5 år... Hun var for mig en ener, ingen tvivl om det

Hun var forresten Samojede/Rottweiler...
Hun var ud af et kuld på 8, hvoraf 5 blev aflivet/opereret pga HD...
Sacha selv led af allergi, i mild grad, men alligevel...
Som hund, og træningspartner, brugte hende bla til LP-konkurrencer og i hjemmeværnet, var det altid et spørgsmål om hun havde tænkt sig at være rottweiler eller samojede i den enkelte øvelse/på den enkelte dag også indimellem...
Og kender RIGTIG mange med blandingshunde, hvor de enten også selv kan se det, eller jeg ihvertfald kan, at hundene der er blandet lemfældigt af forskellige hundetyper, har vidt forskellige reaktionsmønstre og instinkter, i et nærmest ugennemskueligt samsurium af de typer/racer de slæber med i anetavlen...
Og fra min tid som hundetræner har jeg også rigtig ofte mødt hunde, der nærmest ikke vidste hvilket *race-ben* den skulle stå på...
Men stadig... Der ER opdrættere der sætter rosetter over hundens sundhed!
Folk der efter deres hund ikke har bestået fx en mentaltest, i forbindelse med avlskårings, smider den i avl med dens udstillingsgodkendelse...
Opdrættere der trækker hvalpe på alt der har opnået en 2. præmiering på udstilling
Opdrættere der laver avl på hunde med kendt allergi
Jeg er FOR alle de sundhedsrestriktioner vi næsten kan finde på, ingen tvivl om det... Men det er altså svært at gå ind og ændre folks moral og etik åbenbart, ihvertfald hos dem der lugter kolde kontanter