Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: gabesyge!  (Læst 6458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tex

• Passiv bruger
gabesyge!
« Dato: 19 Juni , 2013, 21:53 »
Har haft en syg høne i en uge som har plukket sig selv på halsen og som raller når hun trække vejret, og sløv og spiser næsten ikke. Dyrlægen mistænkte gabesyge, som betyder hun har orm i halsen sagde hun, har i hørt om denne sygdom før? Jeg fik noget pulver som jeg skulle blande i hendes vand og som hun skulle ha i 3 dage. Vi er nu færdig med 2 dagen og det har overhovedet ikke hjulpet. Øv.. skal jeg mon ringe til dyrlægen i morgen igen.

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: gabesyge!
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2013, 21:57 »
Her er en del at læse om forskellige sygdomme hos fugle/høns:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/sprog=1/grp=5/menu=3/
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2013, 22:35 »
Det var en god side, tak

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #3 Dato: 19 Juni , 2013, 22:45 »
Prøv at skrive gabesyge i vores eget søgefelt, så skal du bare se. Eller luftrørsorm...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 19 Juni , 2013, 22:50 »
Har haft en syg høne i en uge som har plukket sig selv på halsen og som raller når hun trække vejret, og sløv og spiser næsten ikke. Dyrlægen mistænkte gabesyge,

Hvis det er gabesyge skulle det være muligt for dig at se nogle røde orm i halsen på hende. Tag hende op og luk næbbet op og tag et kig i hendes hals. Sørg for at der er god belysning. Kan du ikke se røde orm er det næppe gabesyge.

Det kan også være en gang forkølelse. Render hun rundt med unaturlig nøgen hals skal der jo ikke meget træk/vind til for at hun bliver syg, selv på denne årstid.
Mvh
Erik Andersen

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2013, 07:54 »
Tak, jeg må kigge om jeg kan se noget, ellers må jeg have i dyrlægen igen. så må det da være forkølelse eller noget vejrtræknings problem af en art. Det er utroligt den bliver ved med at holde ud

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2013, 08:15 »
Nu lyder det til, at din høne er svært angrebet, men ellers er det ikke altid, at man kan se de røde orm.

Hvis ikke der er en bedring med hende i løbet af i dag, så synes jeg, at du skal bede dyrlægen behandle hende for luftvejs/lunge infektion - sådan en kur med Tylan hjælper meget hurtigt, hvis det er infektion - og din høne kan jo ikke blive ved med at holde ud, som du selv skriver - i morgen er fredag, så for at undgå at hun skal gennemgå en hel weekend, så synes jeg ikke at du skal vente længere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juni , 2013, 20:51 »
Jeg tager helt sikkert kontakt til dyrlægen i morgen, stakkels hønse skal ikke lide mere :-( burde man måske bare aflive hende, er det dyreplageri at blive ved med at holde hende i live?

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 20 Juni , 2013, 21:06 »
Jeg synes, at du skal prøve at få hende behandlet med Tylan, inden du griber til øksen - der er stor sandsynlighed for, at det kan hjælpe hende - er det infektion i luftvejene vil du kunne se bedring allerede i løbet af et par dage.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 Juni , 2013, 14:22 »
Jeg har luftrørsorm i min ene hønsegård og derfor er der hvert år nogle dyr der får det. Mine erfaringer er:

1. Jeg har aldrig kunnet se de røde orm i halsen på dem
2. Hvis de er hårdt ramt, går der et par dage efter behandlingens afslutning før deres rallen er væk
3. Saltsyrekuren virker ikke (i al fald ikke på luftrørsorm ;))

Håber du kan bruge noget af det. God bedring med kræet!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline tex

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Juni , 2013, 16:04 »
Tak Tanja. Men lille hønse overlevede desværre ikke, trods medicin. Jeg tænker det slet ikke var luftrørs orm hun har haft.