Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mark og Vejfred og fremmede katte  (Læst 8076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Mark og Vejfred og fremmede katte
« Dato: 25 Februar , 2009, 19:15 »
Dvs. at den fremmede kat der kommer i min stald om natten og æder mine kyllinger kan jeg forlange at de holder hjemme?

Delt emne, fra Slut med hanegal i Roskilde /Finn Admin
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2009, 20:59 Fra Finn Jensen »
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
Sv: hanegal slut i Roskilde?
« Svar #1 Dato: 25 Februar , 2009, 19:38 »
Ja du kan sagtens forlange katten holdt på din egen grund. Hvis du fanger den i stalden, kan du lade den aflive uden varsel, da du gerne må beskytte dine husdyr (forudsat de er forsvarligt indhegnet) MEN hold nu lige igen - tjek at det ikke er naboens 7 årige datters ynglings kat :P

Hvis der er problemer med katte i bymæssig bebyggelse så laver kattenes værn normalt gerne en indfangnning af vilde katte (vilde katte = ikke mærket) Du kan også låne waimeraneren i 48 timer - den er også ganske effektiv ;D

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Februar , 2009, 20:06 »
Dvs. at den fremmede kat der kommer i min stald om natten og æder mine kyllinger kan jeg forlange at de holder hjemme?

Du kan mere end forlange at de holder den hjemme !

Citat fra lov om mark- og vejfred :

Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 25 Februar , 2009, 20:08 »
Ja du kan sagtens forlange katten holdt på din egen grund. Hvis du fanger den i stalden, kan du lade den aflive uden varsel, da du gerne må beskytte dine husdyr (forudsat de er forsvarligt indhegnet) MEN hold nu lige igen - tjek at det ikke er naboens 7 årige datters ynglings kat :P

Hehe ja nu er det jo lige med at kende mennesket bag ordene. Jeg kunne nemlig ALDRIG i mit liv finde på at indfange en kat og aflive den. Selv katte der er blevet kørt over skal da til dyrlægen og ikke bare køres over en gang mere! (Har jeg engang oplevet).
Jeg tror heller ikke den kan indfanges den kat. Engang jeg kom over i stalden lå den på en halmstak og da den så mig gå henimod den blev den så gal at den hvæsede og sprang lige lodret i luften og hang fast i loftet før den faldt ned og spurtede afsted. Bestemt ikke en kat jeg skal have naller hen til  ;) Men jeg kunne nok godt finde på at sige til ejerne at de skal holde den fra min stald. Hvordan de så vil gøre det er jo deres problem. Nu skal jeg nok også have nogle beviser før jeg begynder noget, for de kan jo bare sige det er min egen kat.

Men nu har jeg jo også selv en kat som render hos naboen. Men hun tager kun mus og rotter og ikke kyllinger.  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Februar , 2009, 20:35 »
Man skal som bekendt ikke kaste med sten når man bor i et glashus.... Bemærk reglerne gælder kun for husdyr som er forsvarligt indhegnet. De kan således ikke bruges hvis naboens hund vil smage på en løsgående høne (det med advarselen)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Februar , 2009, 20:43 »
Man skal som bekendt ikke kaste med sten når man bor i et glashus.... Bemærk reglerne gælder kun for husdyr som er forsvarligt indhegnet. De kan således ikke bruges hvis naboens hund vil smage på en løsgående høne (det med advarselen)

Hej Niels Kongsbak.

Hvor finder du det med "forsvarligt indhegnet"  ???

Mvh. Bjørn.

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Februar , 2009, 21:16 »
Det er mig der blander to ting. Der står ikke noget med forsvarligt indhegnet når man snakker husdyr (f.eks. hund, kat eller mink) Men skal der reguleres ræv, husmår eller ilder sker det i henhold til bekendtgørelse om vildtskader, og her skal husdyrene være forsvarligt indhegnet før en regulering må finde sted.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Mark og Vejfred og fremmede katte
« Svar #7 Dato: 25 Februar , 2009, 21:24 »
Ja, se så er vi fuldstændig enige...  ;)

Offline Katrine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Februar , 2009, 21:56 »
k..
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2009, 22:03 Fra Katrine »

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Februar , 2009, 21:58 »
Godt skrevet ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 25 Februar , 2009, 22:10 »
hej lisbeth du kan låne fælder hos kattens værn og aflevere den hos en dyrlæge der så ser om det er en vildkat el en tam kat mhv jesper
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 25 Februar , 2009, 22:11 »
Jeg har valgt at ombygge min kyllingekasse i stedet for. Og siden har den ikke taget noget. Men hvis det sker igen så må jeg hellere få fat i sådan en kasse.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #12 Dato: 26 Februar , 2009, 07:49 »
Lisbeth jeg kan godt lide din beslutning, jeg bor selv på en gård og har 1 kat, for hvordan skulle jeg holde alle de mus væk hvis jeg ikke havde hende, jeg har rigtig mange mus i perioder da gården er omgivet af marker, der kommer da også mange fremmede katte her, så håber jeg at de også fange en mus som tak for det foder de har taget  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 Februar , 2009, 10:27 »
ja jeg tænker jo også at katte altid har rendt løs rundt. Man kommer da sjældent i en "landsby" uden at man ser en kat løbe over vejen eller noget.
 Mus må den meget gerne tage, og det tror jeg også den har gjort. Jeg havde for nogle måneder siden glemt noget foder på bordet hos hønsene og der kom en hel hær af mus, men de er da heldigvis væk nu.
Men den kunne godt lade kyllingerne være ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth