Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sand, hvilket og hvor fra?  (Læst 4473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Loan

• Passiv bruger
Sand, hvilket og hvor fra?
« Dato: 19 Juni , 2013, 11:30 »
Hej alle ;)

Kan se at flere bruger sand i hønsehuset, enten på gulvet eller på sk*debrættet under siddepindene.
Men hvilket sand bruger I og hvor skaffer I det henne?

Jer som bruger det på gulvet, bruger i så ikke spåner eller andet nogle steder derinde? Og hvor ofte skifter i al sandet ud og hvad gør I så ved sandet?
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Sv: Sand, hvilket og hvor fra?
« Svar #1 Dato: 20 Juni , 2013, 11:09 »
Hej :-)

Vi bruger strandsand købt i Bauhaus - mener det er omkring 20-25 kroner for en pose på 10kg. Vi har fyldt 5 poser i bunden af deres hus, så dækker det 3-5cm.
Det ville være markant billigere at tage traileren og køre til en materialeplads eller grusgrav, men tiden tillod ikke denne løsning.
Vi bruger ikke andet i bunden af huset end det sand - samme bruger vi på brættet.

Vi bruger vel omkring 1 ekstra pose sand om måneden som vi smider på - der forsvinder jo lidt undervejs. Det hele (incl hønsemøg) ryger direkte i affaldsspanden.
Vi har planer om at muge ud en gang eller to om året - hvad vi så gør med al den sand, har jeg ikke fundet en løsning på. Måske man bare kan grave det ned? hmm

Vi renser brættet hver dag, og med en katteske renser vi lige i bunden så det er pænt - tager ikke mange minutter om dagen. Der lugter aldrig, og bare vi renser hver dag har vi hverken lugtgener eller fluer.

PS:
Vi har kun haft høns et par måneder, så mere erfarne er vi ikke :-)
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Juni , 2013, 11:18 »
Jeg kørte i grusgraven og fik et læs gult afretningssand til 200 kr.  Har brugt ca. halvdelen i hønsehuset ... har kun haft høns i 3-4 uger, så jeg har heller ingen anelse om, hvad jeg gør ved sandet, når jeg skifter det hele ud i hønsehuset.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2013, 11:23 »
Tak for svarene :)

Så må jeg på jagt efter et offer der gider køre for mig, vi har nemlig ikke træk på den nuværende bil, og slæbe en trailer i hånden nægter jeg hehe :)

Men kunne jeg slippe væk fra støvende spåner er jeg glad, da jeg nyser en halv time efter og manden har allergi så han kan heller ikke strø for mig. Og kunne man nu nøjes med at bare gå med en kattegrus skovl morgen/aften og det så kan holde sig rigtig længe ville det jo være smart.

Et lille bonus spørgsmål:

Kunne jeg måske lokke nogen til at vise hvordan, med billeder, at I har lavet siddepinde/skidebræt? Synes jeg er lidt idé forladt til hvordan jeg skal gøre det i vores hønsegård.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline Connie

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2013, 11:33 »
jeg har ikke sk*debræt ... jeg samler bare klatterne op fra gulvet.

I mit galleri under Hønsehus kan du se billeder af mine siddepinde.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sand, hvilket og hvor fra?
« Svar #5 Dato: 20 Juni , 2013, 14:34 »
Loan: prøv at se i Marianne Vedels galleri, der er gode fotos.

Offline Hundstrup

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 20 Juni , 2013, 21:31 »
Naboen havde en god rest sand efter fornyelse af sandkasse i år. Sidste år var vi så frække at tage til stranden og tog 3 spande med sand og skaller til bund. Jeg er ikke så glad for at købe sand i poser da de åbenbart er præpareret med noget som gør at katte ikke skider i det - Kemikalier??