Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp syg høne  (Læst 9330 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mydestiny

• Passiv bruger
Hjælp syg høne
« Dato: 17 Juni , 2013, 19:55 »
Nej ikke mig. Men min lille søde Annette Hun står eller ligger bare helt stille med lukkede øjne. Hun har ikke diarré hun hoster og nyser ikke. hun er bare total passivde andre piger i gården går rører hende ikke. hendes kam er rød og står op. Jeg tror at det er hende der har lagt et æg uden skal men er ikke sikker. Jeg kan ikke se noget unormalt i hendes afførring Nogen som ved hvad hun fejler

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hjælp syg høne
« Svar #1 Dato: 17 Juni , 2013, 20:09 »
Det er ikke til at sige, hvad der er galt med hende. Jeg har også en sjælden gang imellem en høne, som har en rigtig møgdag og opfører sig på sammen passive måde, for så at være frisk igen dagen efter - jeg håber, at det er det samme med Anette.

Det vigtigste nu er, at du sørger for at hun får noget at drikke - gerne sukkervand, som kan give lidt energi. Du kan også tilbyde hende en enkelt godbid eller to, men spiser hun ikke i dag, er det også ok

Jeg  *k for at der ikke er noget alvorligt galt - har hun det ikke bedre i morgen, så vend lige tilbage hertil
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 17 Juni , 2013, 20:14 »
Tak Helle hun drikker lidt en gang imellem men spiser ikke. Jeg har ellers prøver med diverse lækkerier. Jeg håber at hun er som din og er frisk i morgen Jeg skal nok vende tilbage

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2013, 16:53 »
Undskyld at jeg ikke lige fik skrevet. Hun er blevet lidt mere livlig spiser og drikker og går rundt men stadig i en passiv tilstand. Hun får et par dage mere Så må vi se hvordan situationen er.Jeg har spurgt flere steder hvad årsag kan være. De fleste svare orm Men det har hun ikke hun er både vaccineret og ormebehandlet. Bundlaget i hønsegården skiftes ofte. så finder ingen logisk forklaring på hendes opførsel.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2013, 10:34 »
Går det stadig fremad med hønen?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Juni , 2013, 10:47 »
Både og Helle Synes det svinger lidt det ene øjeblik er hun frisk det næste ligger hun bare med lukkede øjne men hun spiser og drikker.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 21 Juni , 2013, 11:20 »
Selvom du har rene forhold ved hønsene, så prøv alligevel at kigge hende grundigt igennem for utøj - især ved numsen, under vingerne og i nakken
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2013, 18:52 »
Desværre klarede hun det ikke i dag var situation forværret. Så jeg gjorde en ende på hendes kvaler. Der var intet utøj eller andet synligt Så nu får min dyrlæge lov at obducerer hende, så vi kan få vished.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2013, 19:02 »
Du gjorde i hvert fald alt du kunne for at hjælpe hende, Majbritt - nogle gange er det bare ikke nok  *t

God ide at få hønen obduceret, så du får vished og måske lærer noget til en anden gang.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2013, 19:39 »
Lige præcis Helle hun var jo ikke så gammel tre år men som dyrlægen sagde af en reddet burhøne at være har hun haft et godt liv trodsalt
Men ja vil gerne have vished i alle tilfælde ;)

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #10 Dato: 29 December , 2013, 11:47 »
Jeg skal lige høre om der blev kastet lys over problemet? - da vi har en syg høne med nærmest tilsvarende adfærd :(
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 December , 2013, 15:57 »
Åh det gør mig ondt at høre. Men nej dyrlægen fandt ikke noget som kunne påvise sygdom eller forgiftning Så årsagen står uvist hen Det eneste lille tegn på årsag var at hun ikke var i samme foderstand som de andre, så dyrlægen mente at hun måske havde problemer med at optage næring, hvilket så til sidst har svækket hende. Jeg håber at du finder årsagen hos din og at det ikke går som hos mig. Glædelig jul og godt nytår

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #12 Dato: 29 December , 2013, 19:47 »
Tak og i lige måde :)
Vores høne er heldigvis kommet lidt ovenpå igen. Det tyder på, at hun led af læggenød, som åbenbart er forholdsvis almindelig og desværre kan skyldes en masse forskellige ting.
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 29 December , 2013, 21:15 »
Hun står eller ligger bare helt stille med lukkede øjne.

Tjekkede du om øjnene var betændte at se på. (Hævede med lidt puds rundt om øjnene).

Jeg har lige haft en omgang med 5 af mine h*ner angrebet, på skift. Og de var helt apatiske at se på. Men de er alle ovenpå igen. :)

Jeg bemærkede at du skrev:
hendes kam er rød og står op.

Farven stemmer ikke helt sammen med øjenbetændelse/forkølelse, hvor kammen og hagelapperne bliver ganske matte at se på. Jeg tror ikke kammen lægger sig fordi en h*ne er syg.
Mvh
Erik Andersen

Offline mydestiny

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 30 December , 2013, 00:58 »
#Pilegaarden# Hun havde ingen synelige tegn på betændelse / sygdom Hun var slap og apatisk Kammen på høns er deres "Kølerelement" og hvis de er skidt tilpas ses det på farve og form ;) Men det giver jo ikke svar på diagnose.

#palleti#  Det var dejligt at høre at hun er frisk igen ;)