Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: syg høne  (Læst 2461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tex

• Passiv bruger
syg høne
« Dato: 16 Juni , 2013, 13:14 »
Hjælp hjælp.. min lille "hønse pige" er blevet syg, hun raller og hoster og lyder som om det kommer fra luftvejene. Afføringen er fin, men hun spiser meget meget sparsomt. Har isoleret hende fra de andre høns, hun sidder bare og hænger dagen lang med lukkede øjne. OG så har hun plukket sig selv på halsen, så hun ejer ikke en fjer på halsen mere. Syntes det er rigtig trist da hun er min eneste kælehøne, og hun er virkelig fantastisk ;-)
Hvad kan hun mon fejle?

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Sv: syg høne
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2013, 19:51 »
Lyder som noget min hønsepige har fejlet.
Kunne godt lyde som noget virus. Måske forkølelse eller influenza.
Jeg behandlede med urtete med honning i, på en fem ml sprøjte, da hun ikke selv ville drikke og spise. Nu har jeg haft hende under kærlig behandling i ca en uge. Hun er blevet frisk igen. Regner med at hun kommer ud af isolationen i morgen.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2013, 19:55 »
Det lyder som en infektion i luftvejene. Antibiotika er måske nødvendigt - det skal du få via din dyrlæge. Ring og spørg ham/hende til råds, det koster kun et telefonopkald. Jeg havde en gang en høne der næsten ikke kunne trække vejret. Hun peb og havde synlige problemer med at få luft. Hun fik antibiotika i samråd med dyrlægen, og der gik faktisk kun få timer før der var bedring at se, og efter nogle dage var hun frisk igen. Det er to år siden, og hun lever stadig i bedste velgående. Uden hjælp fra dyrlægen kan luftvejsproblemer være svære at få has på.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Juni , 2013, 22:32 »
hej lige et lille spørgsmål om høns og Antibiotika skal de have det i vandet/maden eller en sprøjte

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2013, 22:34 »
hej lige et lille spørgsmål om høns og Antibiotika skal de have det i vandet/maden eller en sprøjte
Det er forskelligt. Jeg har givet mine antibiotika (i samråd med dyrlægen) som både tabletter og som opløsning til at sprøjte i næbbet. Min ene hane fik også antibiotka injeceret hos dyrlægen da han var virkelig sløj sidste år, så alle tre former kan bruges.
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2013, 07:05 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2013, 23:19 »
OG så har hun plukket sig selv på halsen, så hun ejer ikke en fjer på halsen mere.

Det lyder lidt specielt. Hun kan måske komme til at plukke sig på den nederste del af halsen, men da ikke på den øvre del??
Mvh
Erik Andersen