Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugning/befrugtning  (Læst 4726 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Rugning/befrugtning
« Dato: 15 Juni , 2013, 12:03 »
Nu har min fine trefarvede sussex ruget i tre dage på sine rugeæg, det er æg jeg har købt og fået sendt, så ville jeg for sjov se om jeg allerede nu kunne se noget. Jeg tog tre stikprøver, et af dem viste sig at have en revne i skallen. Jeg kunne ane den uden lys men det var tydeligt den var der med - kan jeg ligeså godt fjerne det æg? Eller kan der stadig komme en kylling ud af det?
De andre to var der ingen revner, men der var heller ingen "krakkort" i form af blodårer, men måske var der en lille mørk plet i midten???

Er jeg bare for tidligt på den?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline alex1981

• Passiv bruger
Sv: Rugning/befrugtning
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2013, 12:35 »
prøv igen om 2 dage helst vent til dag 7 før man kassere æggene

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2013, 13:15 »
Nu har min fine trefarvede sussex ruget i tre dage på sine rugeæg, det er æg jeg har købt og fået sendt, så ville jeg for sjov se om jeg allerede nu kunne se noget. Jeg tog tre stikprøver, et af dem viste sig at have en revne i skallen. Jeg kunne ane den uden lys men det var tydeligt den var der med - kan jeg ligeså godt fjerne det æg? Eller kan der stadig komme en kylling ud af det?
De andre to var der ingen revner, men der var heller ingen "krakkort" i form af blodårer, men måske var der en lille mørk plet i midten???

Er jeg bare for tidligt på den?

Fordi det kan være kritisk at ruge på et revnet æg, er at der sker for stor fordampning. Derfor kan man godt, hvis lille revne eller stjerne" lade sterin dryppe ned over. Kun lige der hvor ægget er åbnet for fordampning.
NB: hvis revnen skyldes at der er kastet med kassen under en evt. forsendelse, så er ægget sansynligvis rystet så meget at der ikke klækker kylling af den.

Hvide eller meget lyse æg burde vise om de er befrugtede ved lysning på 3. dagen, såfremt dit værktøj er i orden, altså en ordentlig lyskilde. Lys altid ind gennem siden af ægget.

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2013, 14:56 »
Hvis ægget var i en maskine kunne du godt give det en chance. Men når det ligger under en høne så er der stor sandsynlighed for at det bliver knust, på et tidspunkt, i løbet af de 21 dage. Derfor vil jeg råde dig til at fjerne det.
Iøvrigt er det min erfaring at revnede æg meget sjældent ender i en kylling. Fosteret kan godt leve i et stykke tid men det plejer at gå til, inden dag 21.

Lys altid ind gennem siden af ægget.

Det gør jeg aldrig. Hvorfor mener du at man altid skal lyse ind gennem siden af ægget?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2013, 15:03 »
Jeg syntes det går meget hurtigere (for mig i al fald) når jeg lyser ind gennem siden end hvis jeg skulle lyse på langs.
Når jeg lyser på den måde tager den eene hånd æg fra rullebakken og over i den anden som holder ind over stationær æglyser og lægger i tom ny rullebakke, eller i en spand hvis den er blank. Det tager ingen tid at lyse 300 æg for mig på den måde.  Men det er måske ligesom hvad man har trænet sig op til igennem mange år :)
NB: For mig, eller rettere mine øjne :) ses det meget lettere og tidligere i forløbet når jeg lyser ind gennem siden.

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #5 Dato: 15 Juni , 2013, 15:40 »
Ville ønske jeg havde læst jeres svar noget før, min tykke kone kom selvfølgelig til at trykke på det, så nu har jeg en snasket høne som modvilligt fandt sig i en ordentlig aftørring i halm samt to æg jeg har skyllet under vandslangen... Hun havde kun 6 æg, så nu må jeg se om de resterende 5 har en chance bare 1 eller 2 kyllinger kunne være fantastisk!

Men hvis nu det ikke lykkes og jeg når til dag 21 uden kyllinger og ingen pippen, ville det så stadig være en mulighed at købe daggamle kyllinger som Henny så kunne få? Eller er det håbløst der?
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 Juni , 2013, 16:25 »
Det kan sagtens forsøges i ugen eller et par uger efter de 21. dage hvis ingen der klækker.

Offline hemmelof

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 15 Juni , 2013, 22:09 »
Har lige et spørgsmål jeg spytter ind her... ;)
Vi har en skruk høne og er i gang med første forsøg på at lave kyllinger. Hun fik 12 befrugtede æg under sig for 22 dage siden. Vi mener at høre pippen nu, men har ingen test lavet ift om der er levende kyllinger i.
Men... der er kun 4 æg tilbage af de oprindelige 12 .... ingen dyr er kommet ind til hønen. De fleste skaller er væk .kan hønen finde på at spise æg der revner? 
Vi krydser meget fingre for at få et par kyllinger da hun har lagt meget stabilt gennem 3 uger...
Mvh Lene.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #8 Dato: 15 Juni , 2013, 22:15 »
Hvis de forsvundne æg er blevet knust i reden, kan det nemt ses ved at de tilbage værende er ret tilsmudsede. Skrukken er ikke i stand til at "rydde op efter sig" uden at det kan ses.
Måske en mår har hentet æg, det er før sket.

Offline hemmelof

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Juni , 2013, 22:40 »
Tak for svar.
De resterende æg er tilsmudsede som du skriver... håber mere på de er knust end snupet af en mår  :-\
Vi har ladet skrukken få meget ro da hun har lagt så fint på reden så der gik lang tid før vi opdagede, at så mange æg var forsvundet...
Mvh Lene.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2013, 09:45 »
Det mest optimale er selvfølgelig at få æggene renset af for urenheder straks, da det hæmmer eller endog forhindrer ilt optagelse så kyllingen går til.
Men hvis det ikke er så meget så vent og se om det ikke skulle komme kyllinger, det tror jeg.

Offline hemmelof

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2013, 12:50 »
Tak igen...... vi havde forventet det gik godt og naturligt. Vi er så blevet klogere. Håber stadig på et par kyllinger efter 3 ugers spændt venten (især for børnene) men optismen daler desværre her på dag 23.
Vi har så lært til næste forsøg at vi godt kan rode lidt mere rundt ved hønen og hjælpe hende af med æg der enten går i stykker eller ikke er befrugtet.
Mvh Lene

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2013, 22:48 »
Ja, det er ikke nemt med de hønsekoner. Henny er ligeså fin og ren idag, jeg er altså vildt imponeret over hvor fin hun kan gøre sine fjer efter det rod jeg havde fået hende ud i med det æg.
Jeg har opdaget en smule blomme på et af de æg jeg ikke fik vasket på str. med en 1 kr. kan jeg ikke ligeså godt lade det sidde nu? Eller skal det af? Koste hvad det vil?

Hvordan ved man om der er utøj i reden? Vil man altid kunne se det som med lopper på en hund? Eller hvordan?? Jeg synes det hele ser rent og pænt ud og Henny ser fin ud og ligger tungt og roligt.
- Hvis det nu er, hvad bruger I så til hønsene???

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2013, 22:58 »
Akut behandling: Staldchok
Forebyggende: diatomejord (Hemexcide eller Tør Øko Sug) og rengøring.
Mvh
Erik Andersen