Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Død hane, hvad kan grunden være?  (Læst 2805 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
Død hane, hvad kan grunden være?
« Dato: 13 Juni , 2013, 09:23 »
Lukkede mine høns ud imorgs, og undres over at det ikke er min gokke der, kommer ud først.
Jeg venter og ser, at alle er ude, undtaget gokke.
Kigger ind i nat huset, og ser med et chok at gokke lægger ned, dø  :'(
Han er hel stiv og ligner at han er faldet af pinden.
Så er spørgsmålet hvorfor er han dø.
Det er en araucana hane fra 2012, så den er jo ikke gammel.

Igår aftes da jeg lukkede af, lå han lige ved udgangen til nathuset.
Normalt sidder han på pind, når jeg kommer ind, men de sidste 5 dage, har han passet meget på skrukmutteren. Stået ved hende rede, når jeg har kigget til hende om natten, har han stået op kun 20 cm fra hende.
Så jeg synes bare han havde passet godt på hende.
Og har ikke undres over hans opførelse.

Ved en hurtig kig på ham, kan jeg se, at hans numse, ser meget blodligt og numsen ligner nærmest den er vendt på vrangen???  :-\
Jeg har aldrig tjekket ham, siden han tjekkede ind hos mig i april i år, så jeg ved faktisk ikke om der er forskel på numsen på en høne og en hane.
Jeg tjekkede alle mine høner, og de havde en fin numse, og ingen utøj.

Jeg var så glad for ham, især fordi han passede sit job, men også fordi han ikke galede så tit (bor i villa-kvarter).

Jeg blev godt nok ked af det, og total i chok... måtte vække manden, så han kunne hjælpe mig. Turde ikke at røre ved ham... mere fordi jeg var i chok, og ked af det.
Uha... synes det er en grim oplevelse efter kun at have haft høns i 2,5 mdr.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Død hane, hvad kan grunden være?
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2013, 10:01 »
Det lyder lidt som om damerne har gået og snappet ham i måsen,,, og hvis ikke han har sat dem på plads, så spiser de videre...
Erfaringer er dyre, og det er synd for dig og hanen at det skulle ende sådan...

Høns er kanibaler, og det hele kan starte med noget så enkelt som en ny fjer der bløder lidt i bunden..
Håber du finder en ny hane til at passe på dine høner.

Jeg skal ikke holde foredrag, men det er en god ide, med jævne mellemrum at tjekke sine dyr, i hoved og R, så opdager man hurtigt uregelmæssigheder, som utøj, småsår, og fede, eller magre dyr.

Op på hesten igen.   *t
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hønsirødovre

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2013, 18:56 »
Ja, jeg må bare op på hesten igen.., nu bare uden en hane  /d

Hvor tit tjekker i for utøj mm?

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2013, 10:04 »
Mon ikke der er nogen der har en Araucana hane i overskud når vi når lidt længere hen på året..  /o

Hvis man gør det til en vane hver dag at se på dem når de går omkring, fødder, fjerdragt, og farver på kam og hagelapper
Hold øje med om de klør sig, mere end bare at ordne fjerdragt.
Tag dem i hænder og mærk på deres foderstand ind i mellem, når man har gjort det nogle gange, har man styr på hvem der er ok og hvem der måske er for tung eller for let...
Det er noget man kan gøre når man lukker for natten, og lige synes man har tid,,, de vender sig til det, og hvis du i dagtimerne kan snuppe en og se på den, så er det jo fint, det er jo lidt nemmere, om dagen, i stedet for i mørke med pandelampe på  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #4 Dato: 14 Juni , 2013, 10:10 »
Hvis du er interesseret, så TROR jeg at jeg har en hanekylling i overskud, men er ikke helt sikker endnu, skal lige lidt længere hen på sommeren for at være sikker  :) men lige nu ser det ud som om jeg har 2 hanekyllinger  :) så du må godt få den ene hvis du vil  :)

Det er tværstribede Plymouthér,
Christina

5 dværg farverolles høner