Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Forslag ( til nyt board)  (Læst 607 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Forslag ( til nyt board)
« Dato: 11 Juni , 2013, 10:18 »
Hej!

Sad jo lige og skulle bruge et godt råd om min æggeædende høne...
Og der kom jo mange gode forslag ( tak for det)
Og så var det jo jeg tænkte, det sker indimellem, at der er jo mange spørgsmål der rejser sig gang på gang, og ofte har vi jo "behov" for hurtig hjælp/gode råd - og der er SÅ meget viden herinde om alt muligt!
Kunne der evt komme et "gode husråd"-board eller lignende?
Med blandingsforhold til saltsyre i drikkevand ( som er nævnt mange gange)
Saltsyre til affedtning af æg
Behandling af spagatben
Æggespisning
Afskrukning you name it!
Ikke en tråd hvor der stilles spørgsmål, men hvor de vidende kan skrive deres gode husråd :)
Så kan man jo kigge der først , kl 2 om natten når ens kyllinger klækker, og man ikke lige kan huske fugtighed i rugemaskiner... Der er jo mange ting ;)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Forslag ( til nyt board)
« Svar #1 Dato: 11 Juni , 2013, 10:35 »
Det er det som er tanken bag leksikon.
http://fjerkrae.dk/leksikon/

Mangler der noget i leksikon, eller falder du over et indlæg som du mener hører hjemme i leksikon, så sig til
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2013, 11:06 »
ud over leksikon vil jeg slå et slag for at man bruger søgefunktionen. Der findes utallige "kloge" og lærerige gamle tråde om stort set alle de spørgsmål man må have omkring fjerkæ....også som i dette tilfælde "æggespisere" eller "hønsene spiser æggene".

Prøv med forskellige ord eller sætninger og der vil ofte komme læsestof frem til mane timer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 Juni , 2013, 11:10 »
Det er det som er tanken bag leksikon.
http://fjerkrae.dk/leksikon/

Mangler der noget i leksikon, eller falder du over et indlæg som du mener hører hjemme i leksikon, så sig til

Det er også et rigtigt godt leksikon, Finn.

Jeg forstår godt, hvor det er Laila vil hen ... for jeg stod for godt en uge siden med en syg kylling og fik ordet "Coccidiose" i et svar.  Jeg anede ikke hvad det gik ud på, hvor smitsomt det er, hvor hurtigt det smitter.  Gik ind på Leksikon - men blev ikke meget klogere.  Det var først ved brug af søgefunktionen og gennemlæsning af en hulens masse indlæg (kræver meget tid), at jeg fandt frem til et dokument, som beskrev i nærmere detaljer, hvad det gik ud på.  Dog sad jeg stadig med et ubesvaret spørgsmål:  nemlig hvor hurtigt, det smitter - altså hvor hurtigt kan jeg se, om de andre kyller er smittet.

Under Huse og indretning står der kun noget om hønsefræser.  Der blev jeg selv MEGET mere klog, da jeg skulle lave legehuset om til hønsehus, ved at oprette en debat om det.  Der var rigtigt mange, som var søde at byde ind undervejs i  projektet, så jeg synes, jeg har fået de rigtige ting med.  F.eks. info om redekasser, siddepinde, støvbad, hønselem, vindfang, hvor mange høns pr. m2 - både i hus og hønsegård, overdækning i hønsegård, indretning af hønsegård, underlag i hønsehus/-gård  osv.

Så jeg kunne godt forestille mig en mere "problematik-relateret" tilgang til leksikon - f.eks. til førstegangshønseholdere ... evt. bare med links hen til de forskellige andre sider.

Jeg sidder nu og kan ikke rigtigt finde ud af alle de forskellige ting der er mht. rengøring ... Vikon S, Staldchok, Hermexcide, øko sug, kalkning (hvordan kalker man, når man ikke har prøvet det før) og hvad de ellers hedder alle de ting, man kan bruge ... hvad bliver de forskellige ting brugt til - hvor meget - og hvornår.

Det var en ordentlig smøre - og det er helt klart ment som positiv konstruktiv kritik, for helt grundlæggende synes jeg, at der er rigtig meget god info at hente på Forum - og brugerne er super-villige til at byde ind i debatterne eller svare, når jeg skriver PB til dem - men det er lettere uoverskueligt som ny bruger og førstegangs hønseejer :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner