Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til skrukke høns  (Læst 1484 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline larsnissen67

• Passiv bruger
    • Rundbjergvej4.dk
Hjælp til skrukke høns
« Dato: 09 Juni , 2013, 20:03 »
Jeg har 2 høns der er skrukke. De har lagt på æggene i ca 10 dage nu. Men de andre høns i flokken vil kun benytte de skrukke høns reder. Og da jeg ikke har markeret de første æg kan jeg ikke fjerne de friske. Bege høns ligger på godt 15 æg hver nu.

Hvordan får jeg bremset problemet med for mange æg i rederne?

Hvad er jeres erfaringer med at flytte skrukke høns?

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Sv: Hjælp til skrukke høns
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2013, 20:18 »
Hvis du skal flytte en skruk er det bedst når det er mørkt .. Eller lige omkring midnat .. Og pas på at ikke have for meget lys når du flytter den ..
Jeg har haft god erfaring med at flytte dem i mørket ..
Første gang jeg flyttede skruk var det midt på dagen og hun stoppede med at skrukke :(
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Hjælp til skrukke høns
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2013, 20:23 »
Det bedste/mest optimale resultat fås kun når man har hver skruk i hver sit rum.
NB: de æg skrukken ruger på skal hun selvfølgelig altid har startet rugning på, på den samme dato. Ellers er det klart at det går helt galt.

Skruk høns flyttet altid inden de rigtige æg bliver lagt under hende. Når hun er flyttet, så vent 2-3 dage, og se alt går som det skal, og giv hende de rigtige rugeæg.
Ikke alle skruk høns syntes om en flytning, og stopper skrukkeriet.

Alternativt kan bygges en ganske lille bur (75x75) ud for redekassen, hvor skukken har adgang til foder/vand, og dermed ikke forstyrres af andre høns, hvilket efter min erfaring er ret vigtigt.