Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg uden skal  (Læst 609 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte B.

• Bruger
Æg uden skal
« Dato: 08 Juni , 2013, 09:20 »
Jeg har en høne en Australops der laver æg men uden skal. Der er hinde, men ingen skal. Det er ikke hvergang skallen mangler, men ofte. De andre høns jeg har lægger fine æg og de har massere af muslingeskaller. Hvad mangler hun?
Jeg håber der er en der kan hjælpe. Har forsøgt lede på siden, men kan ikke finde noget.
Hilsen Dorte

Offline Gåsepigen

• Bruger
Sv: Æg uden skal
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2013, 09:58 »
Det er nok mest sandsynligt, at det er noget genetisk/arveligt/medfødt, og det kan du ikke gøre noget ved.

Har du lagt mærke til, om hun også spiser af skallerne? Hvis du giver skaller separat, kan det jo være, at hun ikke får dem spist. Hvis de også er blandet i foderet, har du gjort, hvad du kan. Høns, der går ude, burde få rigeligt med D-vitamin fra solen til at optage kalken.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Æg uden skal
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2013, 20:01 »
Jeg har haft to dværgwyandotter i et år, som begge droppede sådanne kugler jævnligt. Den ene ret hyppigt. - Har haft fordi det endte med øksen, da de heller ikke skrukkede.

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2013, 01:04 »
Jeg har haft 3 sådanne æg nu, fra formodentlig en af hønerne. Men der er gået nogle dage imellem så jeg ved ikke lige hvorfor eller hvilken høne der lægger dem.

Jeg har prøvet at knuse mine skaller yderligere, og blander det op i det hønseguf jeg laver. Jeg har endnu ikke set et siden, så for min del kunne det tyde på at en af dem ikke selv tog af skallerne.

Men jeg er spændt på at høre om du kommer det til livs, ved evt at blande dine skaller i foderet, eller hvad du gør.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Dorte B.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2013, 09:25 »
Skallerne er blandet i fodret, men det kan være jeg skal lave kyllingefoder med skaller for at "tvinge" hende til at spise mere. I dag har hun lagt et fint æg, men jeg synes hun halter med temmelig mange æg.
Mine høns er for 1 mdr. siden blevet blevet lukket inde i indhegningen. Om vinteren har de hele have, om sommeren en stor indhegning, men det har for første gang været under store protester. F.eks. er der mindre græs i indhegningen end der plejer, fordi de spiser det så hurtigt.
Tak for svar, jeg gør en større indsats for at få hende til at spise skaller.
Dorte