Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger, hvordan og hvorledes?  (Læst 5252 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Kyllinger, hvordan og hvorledes?
« Dato: 07 Juni , 2013, 20:56 »
Min (dværg) skruk ligger på 10 æg som forhåbentlig klækker om nogle uger. Det er første gang vi venter kyllinger og vi søger noget Info omkring det. Nogen der kan hjælpe? Hønen ligger i en rede i hønsehuset dvs sammen med de andre høns. Hvad gør vi når kyllingerne kommer ud? Hvornår skal de have mad? Og hvilket foder? Læste noget om startfoder.. Og noget andet foder senere.. Lyder indviklet :/ og så kan det fås i 15 kg.. Aaaaaalt for meget.... Skal de have andet? Hvornår kan de komme ud i gården til de andre?
Mvh Line

Offline todda

• Bruger
Sv: Kyllinger, hvordan og hvorledes?
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2013, 21:12 »
Mange bruger startfoder til voksne høns.Mine elsker det ihvertfald,selvom det er grandvoksne kochin,dog får de også andet,så du kan sagtens få brugt de 15 kg.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Line86

• Bruger
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2013, 21:35 »
Mange bruger startfoder til voksne høns.Mine elsker det ihvertfald,selvom det er grandvoksne kochin,dog får de også andet,så du kan sagtens få brugt de 15 kg.
dvs kyllingerne kan nøjes med startfoder i hele deres udvikling?
Mvh Line

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2013, 21:40 »
Her tager jeg hønsenes foderpiller og kværner i en kaffekværn så det bliver til pulver. Blandet et op med lidt undulatfrø og lidt tørret hvidløg, og så er der (for mit vedkommende) "kyllingestart".
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Line86

• Bruger
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2013, 21:50 »
Her tager jeg hønsenes foderpiller og kværner i en kaffekværn så det bliver til pulver. Blandet et op med lidt undulatfrø og lidt tørret hvidløg, og så er der (for mit vedkommende) "kyllingestart".
mine voksne høns får æglægningsfoder, korn, grønt og ting fra køkkenet . Må kyllingerne få æglægningsfoderet eller hvilket foder bruger du til at kværne? Kan kyllingestart bruges som eneste foder i deres opvækst? Dvs uden voksenfoder som det vidst hedder
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2013, 21:52 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Line86

• Bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2013, 11:47 »
Jeg tror bare jeg køber 15 kg.. Men kan kyllingerne vokse op på startfoder uden at skulle ha andet hønsefoder?
Mvh Line

Offline Søren Roager

• Passiv bruger
Kyllinger, hvordan og hvorledes?
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2013, 12:12 »
Jeg giver mine kyllinger hirsefrø og småtklippet purløg den første dag eller to.

Derefter får de stadig ovenstående og startfoder.

Efter en uges tid introduceres lidt korn og alt det grønt som de kan spise.

Du skal passe meget på at kyllingerne ikke får for hård afføring, da denne kan klumpe sig sammen i enden, med døden til følge.

Så kontroller jævnligt enden på kyllingerne og nulre forsigtigt hårde klumper væk. Fugt evt med lidt vand.

Kyllingerne får selvfølgelig friskt vand hele tiden.
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2013, 15:22 »
Men kan kyllingerne vokse op på startfoder uden at skulle ha andet hønsefoder?

Hej Line,

Tillykke med de kommende kyller  :D

Vi fodrer vores kyllinger på følgende måde

De første 8 uger får kyllingerne startfoder (vi bruger startfoder fra Versele Laga), som er den væsentligste del af deres kost. Herudover får de knust tørret majs og undulatblanding.

Kyllingerne have adgang til et sted med grus og skaller hvor de kan sandbade og spise skaller. Vi bruger undulatgrit til de små nye kyller.

Dyrene kan udmærket trives udelukkende på dette foder indtil de er 8 uger gamle.

Den 3. uge kan der gives hele korn, dog må tørrede majs stadig være knækket.

8 uger gamle skifter vi fra startfoder til voksefoder (Møllerens Voksefoder), de første par uger blander vi halvt af hver. Der sker dog intet ved at lade kyllingerne fortsætte på startfoder endnu 2-3 uger.

Voksefoderet er nu dyrenes hovedføde indtil de er 20 uger gamle.

Når kyllerne er 20 uger gamle skifter vi over til æglægningsfoder.

Grønt og køkkenrester

Efter en uge, når kyllingerne er kommet godt i gang kan der gives fint klippet grønt.
Græs klippes så fint som purløg til en æggemad. Andet grønt kan klippes, men dyrene elsker at arbejde med at flå det ud i passende bidder.

Den 2. uge kan der startes forsigtigt med brød og køkkenaffald.

Den 3. uge kan grønt gives i lidt større mængder.

Kyllingerne elsker hårdkogt hakket æg, dåsemajs og revet ost.

Sørg for at fjerne evt. grønt og køkkenaffald, der ikke er spist op om aftenen og husk at kyllerne ALTID skal have adgang til frisk vand.

Og så er det bare at lave en stor kop kaffe - finde en god plads og berede sig på at kigge på kyllinger i timevis  <.

« Senest Redigeret: 08 Juni , 2013, 15:26 Fra Mette Kleist »