Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hul fra hønsehus til hønsegård  (Læst 4497 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline glenn_24

• Bruger
hul fra hønsehus til hønsegård
« Dato: 04 Juni , 2013, 21:44 »
hejsa jeg er ny på området men jeg er igang med og bygge mit eget hønsehus og nu er spørgsmålet så

er der nogle standart mål som bør overholdes med hensyn til brede og højde på hullet fra hønsehus og hønsegård. og bør et høneshus isoleres til de kolde vintrer. ??

håber i kan hjælpe..

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: hul fra hønsehus til hønsegård
« Svar #1 Dato: 04 Juni , 2013, 22:21 »
jeg er også ny  :) men har fundet ud af at bla. isolering kan sætte et dæmper på hanegal  :) og så fryser deres drikkevand i huset ikke lige så hurtigt til når der er iso  :)

vi har lige fået materialer hejm i dag til hus og der kommer 90 mm iso i det  :)

hullet kommer vist an på hvor store/smæ høns man skal have, men her må de mere erfarne lige på banen
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 Juni , 2013, 22:25 »
Hullet kommer jo lidt an på racen (størrelsen) af de høns du skal have. Men små høns kan jo godt gå igennem store huller. Det er ikke så nemt den anden vej ;D

Men jeg vil sige at hullet min. skal være 30x30 cm. og gerne lidt større hvis der er tale om de helt store racer.

Høns kan sagtens tåle de danske vintre så det er ikke direkte nødvendigt at isolere.
Dog er der nogen fordele i at have et isoleret hønsehus. Den største fordel må være at vandet lettere kan holdes frostfrit men der findes selvfølgelig også hjælpemidler til dette, såsom eks. varmeplader.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 04 Juni , 2013, 23:43 »
Mit hul fra hønsehuset er ca 30x20 cm, hvilket selv Brahma har det fint med.

Isolering af hønsehus behøves ikke for hønsenes skyld, men det kan som andre skriver, være en god ide af andre grunde.
Mvh
Erik Andersen

Offline glenn_24

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2013, 09:04 »
oki mange tak for hjælpen alle sammen... nu vil jeg fortsætte byggerriet...

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2013, 12:12 »
Jeg har lavet et hul på 25x28 cm da det lige var det der passede, så er jeg spændt på om mine 14 uger gamle kyllinger bliver for store til det over tid, men så kan det jo heldigvis udvides.

Folk siger også at høns kan klemme sig igennem selv overraskende små huller hvis det skal være :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk