Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Blodmider ved skrukhøne  (Læst 4277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mschunck

• Passiv bruger
Blodmider ved skrukhøne
« Dato: 03 Juni , 2013, 20:45 »
Vores sidste skrukhøne lå i kaninburet, fik blodmider og gik fra æggene 5 dage før klækning.
ALT blev rengjort med sæbe, staldspray og lyserødt pulver.

Nu er 2. Høne på æg. Der er 9 dage til klækning, og hvad opdager jeg...blodmider igen. Hvad kan jeg gøre nu? Jeg tog skrukhønen ud, og gav hende spray under vingerne. Hvad mere kan jeg gøre, så hun ikke går fra æggene.

Mette

Miss Christina

• Gæst
Sv: Blodmider ved skrukhøne
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2013, 20:50 »
behandler du alle høns  ???

hvad med omgivelserne de små satans kryb  <B lever trods over alt i små sprækker og de er sjældent at se..
de lever i klaser i hobetal <R

det er ikke kun nok at sprøjte en gang eller 2 der skal virkelig knofedt til og gerne en gang kalk på alle flader inden du tager nyt bund og rede materiale ind

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2013, 20:51 »
Tjek og behandel alle høns mindst hver 5. dag indtil de er helt rene/fri for utøj. Derefter tjekker du ugentlig....
Når der først er utøj, skal man være over det ustandelig. Jeg taler desværre af erfaring, da jeg havde utøj på mit hønsehold for 12-15 år siden. Har heldigvis intet set siden, men tjekker stadig meget ofte, for at tage noget i opløbet er ingen sag.

NB: vær også obs. på krybets evt. opholdssteder som under siddestænger og sprækker osv.

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2013, 21:03 »
Ja, blodmider er noget værre stads. Og det er ekstra uheldigt, at du samtidig har en skrukhøne.

Jeg ved ikke om du kan sætte tilstrækkeligt ind mod bæsterne uden at forstyrre hønen, for den og omgivelser skal jo også have nogle "ture".

I vores grønne blad blev der bragt en opskrift på en blanding, som er effektiv når huset skal sprøjtes, og den er langt billigere end diverse fluespray:

1 del sprit, 1 del opvaskemiddel, 2 dele lugtfri petroleum (eller lampeolie - det er samme produkt og i Jem og Fix er lampeolien billigst) 4 dele vand. Ved kraftige angreb kun to dele vand.

Nemmest at sprøjte ud i huset med en rygsprøjte, men en alm sprøjteflaske kan også sagtens bruges.

Jeg håber du redder skrukhønens skrukken, men jeg kan godt tvivle. Lad os høre resultatet! Held og lykke :)

Offline Brahmsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2013, 21:06 »
Jeg har selv haft en skrukhøne der forlod æggene. Hun var meget afkræftet. Jeg bestilte Hemexcide, og har behandlet alle voksne høns, hønsegård og gjort rent og "malet" hemexcide i hønsehusene. Holder stadig øje, men ikke set nogle den sidste tid. De er nogle forbandede kryb, og skal ikke være på min matrikel!

Offline mschunck

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2013, 21:16 »
Kære alle fire.

Tak for hurtige svar. Min skruk ER isoleret fra de andre høns. Hun bor i et lille trekantet kaninbur med sine æg, vand, mad og sand med det lyserøde pulver i. Hun er dog ikke interesseret i at støvbade, hvilket ville have været super.
Alle de andre høns har IKKE fået blodmider, ej heller hønsegården, pindene eller redekasserne.

Sidst rensede vi virkelig kaninburet ned, men de har tilsyneladende overlevet. Hønen er blevet tjekket 4 gang i løbet af de 13 dage, intet før nu.

Hvad så nu? Bør jeg tage hende ud, skifte halm, vaske, alternativt finde et andet sted?

Mette

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2013, 00:23 »
Blodmider har samme levemåde som lopper, dvs. de bor i omgivelserne og hopper på dyrene for at spise, så du skal især behandle omgivelserne.
Blodmider kan slå høns og kyllinger ihjel.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2013, 07:23 »
Da jeg blev ringet op i forbindelse med en brugerundersøgelse af små hønsehold, der bruger tør-øko-sug, spurgte jeg til brugen af produktet i redekassen i forbindelse med rugeæg. Hun sagde at "kornstørrelsen" ikke havde betydning for ægget.

Jeg bruger et drys/pust tør-øko-sug sammen med redemateriale i redekassen og har gode erfaringer. 
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline mschunck

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2013, 22:18 »
Resultatet ser pt godt ud. Her 5 dage senere kan jeg ikke finde en eneste blodmiden på hønen.

Jeg kom spray under hendes vinger og ventede en dag. Dagen efterkom jeg nyt sand i buret tilsat "lyserødt pulver". Gned alle revner med pulver og kom nyt halm i kassen tilsat pulver. Alt ser fint ud nu.

Mette