Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor nemt kan jeg narre skrukken?  (Læst 5089 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline may-brit

• Bruger
Hvor nemt kan jeg narre skrukken?
« Dato: 31 Maj , 2013, 13:51 »
Jeg har en silkehøne, der har lagt sig skruk for to dage siden. jeg har en anden silke der nu har ruget i 16 dage på en hel redefuld æg. Hvis jeg nu tager to-tre af de æg over til den nyligt skrukke, accepterer hun så at blive mor allerede om fem dage? Jeg har ikke ikke planer om at skulle ruge flere kyllinger ud lige her og nu, så jeg vil egentlig ikke have hun ligger der og skrukker, så jeg tænkte, hun måske bare kan blive mor i ekspressfart... Nogen erfaringer i den retning?
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvor nemt kan jeg narre skrukken?
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2013, 13:53 »
Jeg har flere gange givet skruk høner - kyllinger, selvom de kun har ligget i en uges tid. Og det er gået fint.
Så det kan du sagtens, så længe at den lige har ligget nogen dage og ligger "fast".

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2013, 13:56 »
Ja, også gode erfaringer herfra. I marts gav jeg en skruk, der havde ligget i bare tre dage, nyklækkede kyllinger fra maskinen.

Hun lå godtnok lidt "hårdt" på kyllingerne de første dage, som om de stadig var æg, men jeg løftede hende af flere gange om dagen de første dage, og pludselig havde hun knækket koden :)

Offline Helle Frandsen

• Passiv bruger
    • www.askedrengen.dk
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2013, 14:32 »
vi har også en skruk der har fået kyllinger efter hun har lagt i to dage. Kyllinger var endda 3 dage gamle, men hun passer rigtig godt på dem, stakkels dem der kommer for tæt på  :)
Med venlig hilsen
Helle Frandsen
1,5 store sølvrandet Wyandotter
2 skønne Broholmer, Aske og Tjalfe
2 dejlige Hus katte

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2013, 15:18 »
Jeg lagde æg der skulle lige til at klække under en høne der kun havde ligget to dage. netop fordi jeg ikke ønskede flere kyllinger. det gik ikke. den hakkede dem ihjel straks efter de kom ud. nu er den blevet afskrukket
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2013, 15:26 »
Oftest går det godt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2013, 16:23 »
Jeg lagde æg der skulle lige til at klække under en høne der kun havde ligget to dage. netop fordi jeg ikke ønskede flere kyllinger. det gik ikke. den hakkede dem ihjel straks efter de kom ud. nu er den blevet afskrukket

Det samme var sikkert sket, hvis den havde ruget i 21 dage.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2013, 07:58 »
hmm, ville I give den æg nu eller klækkede kyllinger om tre dage???
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2013, 05:58 »
Så ville jeg give hende æggene nu. Hvis hun ligger fast.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2013, 12:23 »
Det troede jeg hun gjorde. Og jeg syntes, hun skulle væk fra reden i hønsehuset, hvor de andre lægger æg. Så i aftes flyttede jeg hende og gav hende et par snyde-æg og tænkte, at jeg ville give hende de rigtige her til morgen, hvis hun blev liggende. Og så her til morgen gik hun rundt i sit skrukbur. Ud med hende i hønsegården, hvor hun stadig går her fire timer senere. Så jeg håber, hun ikke lægger sig igen. Hun fik en kylling i februar og har kun lagt æg i tre uger, så jeg synes nok hun skal glemme det der skrukkeri...