Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nødløsning........ og dog?  (Læst 7420 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Nødløsning........ og dog?
« Dato: 31 Maj , 2013, 11:35 »
Er dette stort nok til 2 orpington og 2 maraner? : http://dyrenesnetsalg.dk/hoens-187/hoensehuse-188/hoensehus-i-trae-149x79x79-cm-5463.html Er åbningen stor nok til de damer?
Jeg tor det er for bøvlet at holde rent, men at det måske senere kan bruges som kylligehus...........  :angel:
Vi nåede ikke særlig langt med selvbyggeriet (min mand var lidt rystet over ideen med høns i selve boligen  :) ) Jeg er ikke så dygtig en håndværker, og min mand kommer først hjem fra skibet midt i august- det er altså længe at vente  ::)
Hvis jeg nu hæver denne model med 40X40 fliser- dem har vi maaange af, så der kan sandbades under? De får jo masser af plads i haven hver dag............
Jeg ser allerede muligheden for en lille hønsehusekolonihave, med en boenhed til hver af de ønskede racer  :laugh:, men tror dog det er betydeligt billigere selv at bygge noget større og mere fuktionelt......... men altså det viste hus som nødløsning??
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline todda

• Bruger
Sv: Nødløsning........ og dog?
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2013, 13:02 »
mener sagtens ,det kan bruges som sommerhus-kyllingehus.Men lad det ikke blive helårs :D
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2013, 13:42 »
så du mener altså godt det kan gå i nogle måneder? Hvad med åbningen- er den stor nok? Jeg har jo ikke haft nogle af de omtalte damer i armene endnu og aner ikke hvad der skal til for passage............................
www.DFfR.dk

Offline Marita

• Bruger
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2013, 13:57 »
Jeg har haft et sådant hus som kyllingehus, og både gæs og brahmaer kunne sagtens gå gennem åbningen, så jeg vil mene, der er fin plads i åbningen til, at orpington- og maranhøner kan komme igennem. Huset fungerede fint, men det tåler dårligt regn, så skiller taget. Men som også Todda siger: det kan fint gå an som sommerbolig. Held og lykke med hønsene.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2013, 14:08 »
Størrelsen osv kan det da fint bruges hele året..hvis der altså kommer godt med lys ind. Jeg kender ikke til kvaliteten osv, men mon ikke man kunne lime eller skrue noget ekstra tag på!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2013, 14:35 »
Mine høns siger klart god for huset /o Charlotte. Jeg har et tilsvarende stående på 5. år og det holder sig fint - det står dog i overdækket hønsegård.

Ved siden af hønsegården har jeg et stort hønsehus på 10 kvm stående, men pt. vælger 5 høns at bo i det lille. I en periode var der 6. overnattende høns i huset - vel at bemærke frivilligt.

Huset er utrolig nemt at holde HELT rent, da du kan løfte taget af og på få minutter tage gulvbrædderne ud og vaske dem. Jeg har i min hønsekarriere aldrig haft utøj eller andet hos hønsene, og det tilskriver jeg den nemme daglige rengøring.

Orpingtoner kan godt få deres numse igennem smuthullet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2013, 15:46 »
 ;D Tak for alle jeres svar! Jeg er jo "blevet skruk" ;-) og kan altså ikke vente heeelt til august med at få høns igen........ - de skulle ellers være en fødselsdagsgave, men altså...........
 Det "lille hus" uden gård har jeg råd til nu- det noget større må vente pga økonomi/og rent praktisk, men jeg har ikke lyst til at gå på kompromis med hønsenes trivsel for hygge og æg. Hyggen forsvinder jo lidt, hvis de ikke har det optimalt.......... det gamle hønsehus var meget rummeligt og med ret stor gård til- placeringen var der, hvor min mands isolerede værksted på ca. kvm 45 er i dag.............  ;)
 Miniløsning med et kæmpe stykke have er hermed valgt indtil videre............  /o Tak for indlæg!
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2013, 10:41 »
 :) Nu er følgende bestilt:

--------------------------------------------------------------------------------

1 ×  Hønsehus i træ 149x79x79 cm (570566251003)  1.150,00 DKK 
1 ×  Gold-Croc Æglægningsfoder 25 kg (541034051175)  229,00 DKK 
1 ×  SHELL OYTA hønseskaller (875269-25)  199,00 DKK 
  Kg.: 25 kg.   
1 ×  Hønsevander (590755985542)  99,00 DKK 
  Størrelse: XLarge   
1 ×  Hønsefoder automat (590755985375)  149,00 DKK 
  Størrelse: Medium   
1 ×  Kattebakkeske. (0400123)  15,00 DKK 
  Grovhed.: fin

Jeg var lidt usikker med foderet men håber denne type er ok !?

Vi fodrer havens fugle med et blandings produkt fra 4 Seasons - der er solsikke, div. korn og frø + "knuste" majsstykker i- er det ok til iblødsætning som basis for guf? Måske med lidt ekstra undulatfrø?? Det er jo unge damer, jeg får hjem........ og vil gerne kræse for dem fra en start  :angel: 

Hele deres stykke af baghaven står stadig med uklippet græs- skal jeg slå det, så de ikke bliver helt væk i det? Eller foretrækker de det lange? Jeg har et hjørne med brændenælder til madlavning og bruger dem til juice og i sammenkogte retter- dem gider de ikke vel? Efter at have læst herinde at de går udenom, er jeg lidt i tvil om det er ok at bruge lidt af juicen til deres guf?? Min juice består af grøn te, brændenælder og citron- blendet......... der er så meget godt i og kan vel ikke ligefrem skade?

Jeg bruger islandsk tang som min./vit. tilskud til hestene- er det noget for hønsene også?

Det blev lidt langt  ::) ........... men jeg GLÆÆÆDER mig  :laugh:
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2013, 12:25 »
p.s. jeg har stadig ikke fået nogle svar ang. liljekovaller og taksbær- hækken i forhaven er ren thuja....... Jeg har lavet låger(rettelse!- min mand har....), så hønsene kan færdes både på eget stykke i baghaven og gå videre ind i forhaven uden indblanding fra hundene...............

:o pyyh det er da lidt anderledes at få høns denne gang- nu har jeg lært dette forum at kende, og sidst byggede vi bare et skur + gård og tog til nærmeste marked og købte 5 "høns?" i en lejet bil.............
www.DFfR.dk

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2013, 21:14 »
Mine høns har adgang til taks og liljekonvaller og digitalis osv og er ikke blevet syge af det, men det er også en begrænset del af det grønne område, de har adgang til, når de går frit i haven. Jeg ville være mere betænkelig, hvis det var inde i en hønsegård, hvor de er tilbøjelige til at rydde alt grønt & måske ville få en overdosis. Hvis det er inde i en kommende hønsegård vil jeg foreslå, at små taks flyttes ud, store taks stammes op. Liliekonvaller når nok ikke at udvikle sig nok i en hønsegård til at blive et problem - de bliver jo høvlet ned hver gang de kommer ½ cm op.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2013, 10:19 »
Ingen af planterne står i selve gården men i "deres del" af haven, og de er meget store- altså hækplanterne......... Liljekonvallerne står i et stort hjørneområde......

Jeg havde ikke tænkt mig at bygge gård i første omgang- håber på at Orpingtondamerne vil blive indenfor de 120cm  indre høje hegn. Om hele haven har vi de tilladte 180 og mange høje træer.

Er det ok at lave en mindre græsfold til at starte med? Bare til de første dage så de lige får en chance for at falde til........ baghaven er stor og lidt af en jungle  ::) Huset er jo ikke så stort, og de skal selvfølgelig kunne komme ud, men helst uden at blive væk i vildnisset................
www.DFfR.dk

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Juni , 2013, 14:08 »
Jeg synes det lyder som ren slaraffenland..også med alle de der sunde ting til hønsen...yummi :-):-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Juni , 2013, 16:49 »
Det vil være fint at lave en græsfold.
Du kunne måske også nøjes med at bruge plæneklipperen til at lave stier med. Den er fin til holde de strideste græstuer og det vildeste ukrudt, (som fx brændenælder) i bund. Hvis du har nogle selvsåede småtræer, kan du overveje om de skal ha lov at blive stående. De (hønsene) vil sikkert gerne ha noget de kan gå i dækning under.

De vil i øvrigt hellere ha frisk nyt græs og friske mælkebøtteblade end noget gammelt, langt og grovt.
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 08 Juni , 2013, 18:55 »
Nu har jeg taget et par billeder.......... det er første gang, jeg prøver med at uploade, og jeg er ikke 100% med på hvordan........  :) Men jeg tror at man kan danne sig et indtryk af hønsenes store afdeling..............
www.DFfR.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2013, 10:47 »
Har lige fået mail om at ordren er afsendt  *p Det lander i Ebjerg i eftermiddag, og så håber jeg bare, at den lokale fragtmand har tid til at få det herover en af de næste dage.
 I dag vil jeg lave en mindre indhegning i indhegningen og hente kalk. Savsmuldet og den store fodertønde er i laden hos en næsten nabo og kan hentes af et par gange med trillebør  :laugh:
 Maraner og evt. engelske Araucanere må vente til et større hus er bygget med lukket hønsegård- jeg har ikke nerver til at have så dygtige flyvere bag det nuværende lave hegn.
 Udover et par Orpington fra Rudy som snart kan hentes, har jeg efterlyst et par Faverolles  :)
www.DFfR.dk