Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dværg silkehøns 8-10 uger  (Læst 5067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rina

• Passiv bruger
Dværg silkehøns 8-10 uger
« Dato: 30 Maj , 2013, 20:35 »
Må dværg silkehøns på 8-10 uger begynde at få korn ved siden af deres startfoder? Jeg prøvede at give dem en håndfuld hvedekorn og de var elle vilde, men ved jo ikke om de kan tåle det osv?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dværg silkehøns 8-10 uger
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2013, 20:39 »
Jo, gi' du dem bare korn, de kan stort set spise det samme som de voksne nu, men lad være med at lave et brat foderskifte.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rina

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2013, 21:20 »
Ok tak Marianne. Tror jeg køber sådan en sæk med blandede korn til dem så som de kan få med deres startfoder..skal jeg begynde at give dem lidt tilskudsfoder også sammen med startfoderet?

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2013, 23:06 »
Startfoder til kyllinger er et fuldfoder som gives til kyllingerne når en hvis alder, så jeg ved ikke lige hvad du mener med tilskudsfoder i denne forbindelse.

Men hvis kyllingerne er 8-10 uger skal du nok påbegynde overgang til et voksefoder. Start med at iblande feks 10 procent i startfoderet og så øg mængden af voksefoder til du over en periode på 1-2 uger når 100 pct voksefoder.

Som Marianne skriver er det fint med lidt korn også, og gerne udenfor foderautomaten, så de skal lede lidt efter det. Det holder dem beskæftigede. Men giv dem nu ikke så meget korn at de ikke gider æde det egentlige foder.   
Mvh
Erik Andersen

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2013, 13:27 »
Vi er mange med dværgsilkehøns, der giver startfoder "hele vejen" - altså også til både teenagere og voksne.

De små kyllinger får iblandet undulatfrø - senere lidt knust tilskud (Gramina mix - det passer i kornstørrelsen.)

Når kyllingerne går sammen med voksne kan det være en blanding af det hele iblandet hvede, og alle aldre sørger selv for at få, hvad de har brug for. Selvfølgelig kombineret med, hvad de får af grønt, rester fra køkkenet, insekter fra jorden mm.

Denne model egner sig godt til små høns (pillestørrelsen i voksefoder og æglægningsfoder er simpelt hen for stor til de små halshuller) og det gør det nemt - idet man ikke behøver mere end en slags pillefoder (startfoderet) - og alle trives tilsyneladende fint :)

Det skal tilføjes, at selv indenfor startfoder, er der forskel på pillestørrelsen - det kan være svært at finde noget, der er småt nok til de helt små dværgsilkekyllinger - men det er selvfølgelig ikke noget problem for dig eftersom dine kyllinger er mellem otte og ti uger :)
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2013, 13:51 Fra Susanne »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2013, 15:20 »
Jeg fodrer med startfoder fra Versele-laga, det er ikke pillefoder.
I begyndelsen rent, og efter nogle dage blandet med netop Gramina.
Mine kyllinger stortrives.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2013, 16:25 »
Jeg fodrer med startfoder fra Versele-laga, det er ikke pillefoder.
I begyndelsen rent, og efter nogle dage blandet med netop Gramina.
Mine kyllinger stortrives.

Jeg bruger det samme :)