Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For og imod isoleret hønsehus?  (Læst 12150 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
For og imod isoleret hønsehus?
« Dato: 29 Maj , 2013, 10:38 »
..  :-[ hvad mener I, for eller imod isoleret hønsehus?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline P. Jakobsen

• Bruger
Sv: For og imod isoleret hønsehus?
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2013, 11:28 »
Har ikke noget isoleret hønehus.. Har endnu ikke haft muligheden for sådan et.. Og ingen af mine høns har lidt skade. Hvis man blot sørger for de ikke får træk.

Jeg tror ikke selv på at det løser problemerne og irritationen mht støj.. De naboer der brokker sig, brokker sig jo nok i bund og grund over noget andet, lad det endelig gå ud over hønsene.

Så har ingen mening om for og imod :) Det er nok mere et spørgsmål om hvad der ville stå i kommunernes regulativer. 
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2013, 11:34 »
Hvis rotter og mus ikke kan komme ind og bosætte sig i isoleringen og at der samtidig er en ordentlig udluftning så kan jeg ikke se at der skulle være nogen argumenter imod at isolere.

Der er til gengæld mange argumenter for at isolere.

Når det så er sagt så er det ikke en nødvendig ting. Hønsene kan sagtens klare de danske vintre hvis bare du sørger for at de har frostfrit vand, at drikke af.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2013, 14:06 »
Jeg spørger fordi der nogle steder står at det er smart pga vandet så ikk fryser til is om vinteren, og andre steder står der at det er lige meget med iso, såå blev i tvivl  :-[
vi vil jo helst gøre det godt fra starten af, så vi ikke lige pludselig står og skal lave det om
Christina

Offline Regnar

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2013, 15:59 »
Jeg skal til at bygge nyt hønsehus. Efter jeg har set hvad de kunne klare her i vinters, så bliver den ikke isoleret. Vandet skal selvfølgelig være frostfrit.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2013, 17:10 »
Jeg har to hønsehuse. Det ene er isoleret, det andet ikke. Kort og godt. Jeg ELSKER mit isolerede hønsehus. Der er lunt, tørt og rart at være, ingen skimmel, frostfrit vand til ca. minus 8 grader. Guld! Det u-isolerede (en skurvogn): jeg kæmper med skimmel, der er fugtigt og klamt i ydersæsonerne og drikkevandet fryser til is ved minus 1 grad /d. Jeg ville klart vælge et isoleret hus for bekvemmelighedens skyld.

Det isolerede hus er beskyttet mod rotter med støbt gulv plus støbte sider, ca. 10 cm. op af væggene.
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2013, 17:24 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2013, 18:43 »
Jeg har også begge dele, begge typer er tørre og ok året rundt, jeg har ingen problemer med skimmel osv. Hønsene trives lige godt begge steder, hvis det ikke var for naboernes morgensøvns skyld, ville jeg ikke have isoleret, men det dæmper hanegal rigtig meget.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2013, 19:48 »
Kunne man liste et lille tillægsspørgsmål ind i tråden?

Jeg har fået den opfattelse, at isolering måske ikke er så afgørende for hønsenes trivsel, som hvor vidt huset er tørt og fri for træk.

Men galer hanen også hvis der er mørkelagt - for så kan det jo blive nødvendigt at (lyd)isolere?  :D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2013, 19:52 »
Kunne man liste et lille tillægsspørgsmål ind i tråden?

Jeg har fået den opfattelse, at isolering måske ikke er så afgørende for hønsenes trivsel, som hvor vidt huset er tørt og fri for træk.

Men galer hanen også hvis der er mørkelagt - for så kan det jo blive nødvendigt at (lyd)isolere?  :D

Det kan de sagtens finde på. Vores kan godt gale kl 5 om morgenen i vinterhalvåret hvor det stadig er mørkt nogle timer. Så mørklægning af hønsehus er ikke en garanti for at hanen ikke galer
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2013, 22:49 »
 :) nu er det ikke vores plan til at starte med at vi skal have hane, selvom bitte små kyllinger virkelgi trækker i mit modergen  :D men lige på stående fod, er det kun høns vi skal have..

men pyha, (selvom jeg godt viste I ville svare 50% for og imod) havde jeg håbet der var et klart nej eller ja for iso ha ha ha  :)

vores hønsehun kommer op på fødder, så der kan skubbes en trillebør ind under til møj  :) :) et super tips her inde fra, så huset får ikke direkte kulde-fugt-frost fra græsset
Christina

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 29 Maj , 2013, 23:09 »
Jeg synes ellers at alle der har svaret i tråden er rimelig enige.

Der er mange fordele i at isolere men det er ikke direkte nødvendigt, i forhold til hønsenes trivsel.
De kan sagtens ha' det godt i et uisoleret hus.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2013, 12:07 »
:) nu er det ikke vores plan til at starte med at vi skal have hane, selvom bitte små kyllinger virkelgi trækker i mit modergen  :D men lige på stående fod, er det kun høns vi skal have..

men pyha, (selvom jeg godt viste I ville svare 50% for og imod) havde jeg håbet der var et klart nej eller ja for iso ha ha ha  :)

vores hønsehun kommer op på fødder, så der kan skubbes en trillebør ind under til møj  :) :) et super tips her inde fra, så huset får ikke direkte kulde-fugt-frost fra græsset

Hvis så har en ide om at der i fremtiden kunne komme en hane til, kunne det måske være en god ide allerede nu at isolere hønsehuset. Det er meget nemmere og gøre fra starten end og gøre det bagefter.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2013, 12:16 »
Jes.... tænker du på støj med en hane, så derfor isolering??
Christina

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2013, 12:24 »
Helt klart for isolering  /o

Vi har isoleret to af vores huse, og det er dælme dejligt omend vi kan stadig høre hanerne, men det er dæmpet så meget at det ikke generer naboerne.
Ville dog gerne have det dæmpet endnu mere, derfor kommer der dobbelt så meget isolering i de to andre huse vi skal i gang med her til sommer.

Samtidig går der noget længere tid før vandet fryser i deres vandbeholdere.
Nu har vi godt nok varmeplader under om vinteren, men starter dem først når det er nødvendigt, hvilket vi nu kan trække lidt længere :)

Så kommer der måske en hane til senere hen, ville jeg isolere med det samme. Vi fortryder vi ikke gjorde det fra starten af, men da var vi også sikre på vi ihvertfald ingen hane skulle have  ::)

God fornøjelse med projektet  :D
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2013, 13:08 »
hvor mange mm iso har I på jeres hus?

Tusind tak, syntes det er super hyggeligt at gå og gøre klar til dem, ..
iøjeblikket sætter jeg hegn på hele hækken+gård, da vi vil have dem gående i haven når vi er hjemme  :)
Christina