Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Årets rugninger  (Læst 3455 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Årets rugninger
« Dato: 29 Maj , 2013, 09:33 »
Synes at kunne fornemme, både på forum og ude i det danske land, at det hidtil har været et ret sløjt kyllingeår?
Udover at min maskine jo blev bremset midt i hvad der kunne have været store klækkedag af en kamakaze-kyllings ulykkelige selvmord, har befrugtningen på de æg der var i været meget lav... ( Og jeg er en torsk til at lyse, så jeg piller først æg fra meget sent) Har nu åbnet en hel del af de resterende æg, og fundet både blanke, meget små fostre og en masse rådne æg...
Er det vejret? Skidt kyllingeår ? Eller?
Og hvordan har det set ud i jeres rugninger?
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Årets rugninger
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2013, 09:52 »
Jeg gik først i gang med at ruge senere i år, de ældste kyllinger jeg har er ca 6 uger. Min befrugtning har været fin, og lige sådan klækning.
I mandags havde jeg ca 20 æg, der skulle klække, der var et enkelt dv. æg, der ikke klækkede, jeg fandt en stort set færdig kylling, den manglede bare at optage blommesækken, men den var død. Resten klækkede fint, og kyllingerne er sunde og stærke.
Jeg har dog haft en enkelt stamme, hvor alle æg var ubefrugtede, det hjalp, da jeg skiftede hanen ud. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2013, 11:47 »
Jeg har haft omkring 95-97% befrugtning. Og omkring 90% klækning på æggene fra mine egne høns.
Dem jeg ruger ud for har haft en noget lavere befrugtnings procent. Men det har de altid haft. Dog er det alligevel blevet til omkring 300 kyllinger til dem.

Det er da også både blevet til gæslinger og ællinger. Så her har der ikke været de store udsving, kontra de andre år.

Det der med at give "året" skylden tror jeg ikke på. Det er enten konditionen på dine dyr, eller rugemaskinen, den er gal med.

Ubefrugtede æg er sandsynligvis din hanes skyld (eller fodring af denne). At æggene går i stå undervejs kan du tilgive rugemaskinen eller evt. mangel symptom, fodring mæssigt, hos dine dyr. Det mest normale er indavl eller vitamin mangel.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2013, 13:04 »
befrugtningern på  hønseæg kan jeg slet ikke klage over-  godt og vel 95%, hos ænderne noget lavere i første rugning, (her moskus var værst- under 50%) nu forbedret hos landænder til  godt over 90%.
Klæknings% er ikke nogt at prale om :(, hønen der sad med 7  befrugtede æg fik 2 kyllinger, moskus der sad på 5 befrugtet æg - fik også kun 2 levende ud, dem fra maskinen noget bedre...
nu krydser jeg bare fingrene for hønen med 7 æg(ikke lyst endnu) og  andeæg i maskinen med 100% befrugtning... det er sidste i år.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2013, 13:20 »
Fint med kyllinger i år, men jeg kom sent i gang pga. frosten. Jeg kunne ikke tage fri fra arbejde for at samle æg ind ;)
Så det bliver måske alligevel ikke i år jeg kan udstille Orpingtonhaner ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2013, 21:48 »
Er ikke æg fra egne høns jeg har udruget :) Og synes også bare jeg har hørt mange tale om det, altså manglende befrugtning og ringe antal kyllinger :) Men er glad for at det ikke er generelt :D
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2013, 22:00 »
Jeg vil sige sådan både og med befrugtning og klækning. Nogle af mine racer har det været helt fint med, men et par haner har ikke kunne befrugte, hvilke den ene tabte hovedet af. Den anden går dog her endnu (til pynt).

Jeg er forøvrigt også kommet senere igang i år, dels pga. af den måned senere LU og dels pga. af vejret, hvor vinteren lige pludselig kom igen med masser af sne og kulde i marts måned. /d /d

Og da jeg også er fuldtids arbejdsramt, så kunne jeg ikke samle æg ind 24/7.
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2013, 22:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub