Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dårlig udrugning...  (Læst 3749 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline August P.n.k

• Passiv bruger
Dårlig udrugning...
« Dato: 28 Maj , 2013, 17:34 »
Jeg har nogle dværghøns som er meget gode rugere, men problemet er at alle mine andre høns sniger sig ind bag dem i reddekasserne og ligger æg længe efter rugningen er igang hvilket resultere i at nogle kyllinger aldrig når at klække... Men hvis jeg flytter hønsene bliver de så stressede at når den første kylling klækker går de af reden med den, og lader de andre dø... Aner ikke mit levende råd, har tænkt mig at fjerne æggene og så ruge dem alle færdige i en rugemaskine, men problemet er at sådan en ejer jeg ikke, -så hvis du ikke kan hjælpe mig med det første problem så du gerne komme med ideer til hvordan jeg skal ruge dem færdige (har selv tænkt på varmelampe?) På forhånd tak  :)
Med venlig hilsen August Neumann

1,2 lys sussex/australorp/wyandot
0,3 grünlegere
0,1 gul sussex/new hampshire
0,1 toppet dværgblanding
27 kyllinger "in the making"

3 får
En vædder
En kanin
Og en hund :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dårlig udrugning...
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 18:15 »
Du kan vælge at sætte streger rundt om ekvator med en blyant på de æg hønen ruger på, og så hver dag tage de æg der er kommet til.

Du kan vælge at fjerne dine rugehøner og lade dem bo for sig selv og ruge i fred for de andre.
men evt. med lille gård, så de ikke er væk fra de andre sådan helt.

Du kan vælge at lade dine æg udruge i en maskine, og sætte kyllingerne under hønerne når de er en dag eller to gamle, så vil hønen sandsynligvis tage imod dem med glæde.

Det var lige mine bud
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline August P.n.k

• Passiv bruger
Sv: Ina
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 19:56 »
Mange tak for svarene Ina, men har faktisk prøvet dem alle tre tidligere i lignende situationer. Tror måske ikke jeg har formuleret mig ordentligt, for det er faktisk mere en her og nu løsning jeg søger da det allerede er gået galt, og hønen allerede ligger på æg med op til en uges mellemrum... :) så tror mere jeg søger en løsning på hvordan jeg skal få så mange kyllinger ud af det kuld jeg har i gang nu :)

0,3 grünlegere
0,1 toppet dværgblanding

3 får
En vædder
En kanin

Offline Søren K. Jensen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 20:28 »
Så vil det bedste nok være at når hønen går fra reden med de første kyllinger, at få de resterne æg i en ruge maskine og så lade kyllingerne klække der løbende.
Hvis du ser til hønen med jævne mellem rum så du kan nå at få taget æggene inden de bliver helt kolde. Så er der gode chancer for at rede dem.
Æggene kan godt føles kolde udvendig uden at det betyder at der ikke er håb.

Måske kender du en der har en ruge maskine i nærheden af dig. Ellers prøv at efterlyse en herinde
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline August P.n.k

• Passiv bruger
Sv: Søren
« Svar #4 Dato: 29 Maj , 2013, 15:01 »
Har spurgt alle jeg kender, laved opslag på fb, og søgt efter steder at leje en uden held... Men hvis jeg skulle efterlyse en herinde, hvor skulle jeg så gøre det henne på siden? :)

0,3 grünlegere
0,1 toppet dværgblanding

3 får
En vædder
En kanin

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2013, 15:04 »
Har spurgt alle jeg kender, laved opslag på fb, og søgt efter steder at leje en uden held... Men hvis jeg skulle efterlyse en herinde, hvor skulle jeg så gøre det henne på siden? :)

Det ville nok være smartest at du oprettede en tråd under rubrik "Efterlyses" som kan vælges når du har valgt Forum

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Maj , 2013, 15:23 »
Altså det godt nok et stykke og køre, men jeg ligger æg i rugemaskinen imorgen, og der er plads til flere hvis det skal være?
Men om det kan gå med helt nye æg og nogle som skal til at klække ved jeg ikke, da jeg jo ikke kan tage venderen ud før mine egne er færdige.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline August P.n.k

• Passiv bruger
Sv: Rudy & Loan
« Svar #7 Dato: 29 Maj , 2013, 21:42 »
Tak for svarene, men Loan tror du har ret i at det er liiidt for langt... Og det skulle jo nødigt gå ud over din egen udrugning :)

0,3 grünlegere
0,1 toppet dværgblanding

3 får
En vædder
En kanin