Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Urte-pensil dosering? - og trækul  (Læst 5358 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Urte-pensil dosering? - og trækul
« Dato: 28 Maj , 2013, 16:23 »
Hej. Læste at urtepensil er godt til høns, men hvad er dosseringen pr. (Dværg) høne? Har de der kapsler urtepensil... Og hva med kul? Ku det hjælpe hvis der er noget betændelse/ubalance i maven? Har noget aktivt kul fra en akvarie pumpe jeg har liggende .. Men hvordan gives det hvis dyret ikke vil spise? Direkte i munden?
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2013, 17:07 Fra Line86 »
Mvh Line

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Urte-pensil dosering? - og trækul
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 17:30 »
Skal man give en udmålt dosis medicin til høns, er det bedst at gemme "det farlige" i en godbid (jeg bruger blåbær), men hvis h*nen ikke vil spise, så bruger jeg en engangssprøjte og tvinger..så blidt som muligt...medicinen ind i næbbet på h*nen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Line86

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 17:39 »
Ja men hvor meget?
Mvh Line

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 18:19 »
Ja men hvor meget?

tja...du kan jo prøve med indholdet af èn kapsel pr. dag
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Line86

• Bruger
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2013, 19:17 »
tja...du kan jo prøve med indholdet af èn kapsel pr. dag
pr høne?
Mvh Line

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2013, 19:19 »
pr høne?

I det her tilfælde tænkte jeg på din syge hane. Hvordan dosis skal være, hvis du vil bruge det forebyggende, ved jeg ikke. Jeg har selv urtepensil stående, men bruger det ikke.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Line86

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2013, 19:23 »
I det her tilfælde tænkte jeg på din syge hane. Hvordan dosis skal være, hvis du vil bruge det forebyggende, ved jeg ikke. Jeg har selv urtepensil stående, men bruger det ikke.
okay . Hvad med kul
Mvh Line

Miss Christina

• Gæst
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2013, 19:33 »
Line

op på "Hesten" og stik ham den kapsel når han har det sådan skal der sikkert ikke slækkes på tiden og lad os alle håbe det hjælper

kul
kan du hælde over deres foderpiller eller andet de vil spise du kunne lave en god gang hønseguf enten efter opskrift her inde fra eller giv ham/dem det på noget havregrød/ymer et eller andet som de gider at spise
eller hæld det sammen med skaller/grit

Offline Line86

• Bruger
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2013, 20:09 »
Line

op på "Hesten" og stik ham den kapsel når han har det sådan skal der sikkert ikke slækkes på tiden og lad os alle håbe det hjælper

kul
kan du hælde over deres foderpiller eller andet de vil spise du kunne lave en god gang hønseguf enten efter opskrift her inde fra eller giv ham/dem det på noget havregrød/ymer et eller andet som de gider at spise
eller hæld det sammen med skaller/grit
ja det får han imorgen . Idag tvang jeg noget a38 i ham hvor der var lidt urtepensil i.. Han drikker vand (med hvidløg i) men spiser fortsat ikke..og er skidt .. Kan kul være aktivt kul til akvarie?
Mvh Line

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2013, 00:08 »
Ja men hvor meget?

Anbefalet dosis for et voksent menneske 5-20 kapsler pr dag. Dagsdosis bør ikke overskrides (står der på bøtten).

Hvad vejer et voksent menneske? Tja - det er jo noget forskelligt.

Men hvis man i udgangspunkt antager en menneskevægt på feks 80 kg og at et sådant menneske som max må indtage 20 kapsler på en dag, så er det 1 kapsel pr 4 kg ved max dosering.

Vejledningen i brugen er lidt upræcis, men jeg har brugt 'rettesnoren' med 1 kapsel pr 4 kg med rimeligt gode resultater både på høns og grise.
Mvh
Erik Andersen