Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Isa Brown - en sund og ok høne?  (Læst 11766 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maskinmoller

• Passiv bruger
Sv: Isa Brown - en sund og ok høne?
« Svar #15 Dato: 30 Maj , 2013, 17:53 »
Man får jo helt lyst til at tilføje sådan par ISAer til flokken for dels at sikre et passende antal æg og ikke mindst opleve deres personlighed. Men selvom skrækhistorierne om fjendtlighed overfor andre høns nok ikke er repræsentativ for ISAerne og vel især ikke, hvis de er i markant undertal, så gyser jeg ved tanken om, at de skulle krumme fjer på fx mine små orpington kyllinger.

Men måske er jeg bare lidt for pyldret om mine kyllinger ;-)
Hilsen Kåre og resten af hønsegården, som pt. omfatter en blanding af Faverolles, Austraporps og Orpington-kyllinger, et par R.I.R. hønniker og nogle røde Rosengaard slagekyllynger

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #16 Dato: 01 Juni , 2013, 00:46 »
Jeg har aldrig haft dem sammen med høns af andre racer, de kan også sagtens være hårde ved hinanden helt selv ... jeg ville også være bekymret for mine Faverolles - blide kæmper som de er.
Nogle maraner, nogle araucana.

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #17 Dato: 01 Juni , 2013, 04:41 »
Jeg har aldrig haft dem sammen med høns af andre racer, de kan også sagtens være hårde ved hinanden helt selv ... jeg ville også være bekymret for mine Faverolles - blide kæmper som de er.

Jeg har altid haft mine ISAer gående sammen med andre racer - mine gennem tiden mange ISAer har aldrig været slemme hverken ved hinanden, andre racer eller store kyllinger - til gengæld er det mine faverolles, som er mest uvenlige, når der kommer nye i flokken, men heller ikke de har nogensinde vist aggressiv adfærd.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline VivaEibe

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2013, 00:53 »
Vi har en elskelig Lohmann Silver høne, som også er en højtydende industrihøne.
Hun er netop blevet alene i hønsegården, da den anden høne er død p.g.a. alderdom.
De er begge 6 år.
Nu vil jeg gerne have et par nye hønniker - det kunne nok gå hen at blive Isa Brown, for det er svært at finde Lohmann hybrider, når man søger på nettet.
Tror I, at de unge høns vil hakke den gamle høne?
Eller vil den gamle høne være aggressiv overfor de nye?
Skal man starte med at holde dem hver for sig, til de har vænnet sig til hinanden?
Det er jo ikke rigtig årstiden at lukke dem ud i haven, hvor der ellers er plads nok.

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2013, 05:24 »
Velkommen på forum, Viva

Jeg tror ikke, at sådan to unge ISA piger vil hakke din enlige høne. Forhåbentlig vil den gamle høne fortælle de nye, at det er hendes hønsegård, så der er nogle regler, de skal følge - men balladen kan selvfølgelig opstå, hvis de ikke har ret meget plads at gå på. Høns er flokdyr, så du bliver i hvert fald nødt til hurtigt at give den gamle høne et par nye veninder, og jeg ville ikke starte med at holde dem adskilt.

Her hos os går hønsene frit i haven hele året, og de bede, jeg gerne vil have for mig selv, hegner jeg ind, og ellers holder hønsene haven fri for uvelkomment krible krable og river bedene åh så fint. For tiden er de helt vilde med at spise mælkebøttefrøene fra planterne, lige inden de er klar til at flyve og danne nye mælkekbøttekolonier.

« Senest Redigeret: 03 Juni , 2013, 05:10 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline VivaEibe

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 02 Juni , 2013, 23:34 »
Tak for et godt svar.
Her går hønsene også frit i haven, undtagen i forårstiden.
Urtehaven er lidt uoverskuelig at hegne ind, så jeg laver hønsegården lidt større, når de nye kommer.
Jeg tænker, at den gamle høne falder fra indenfor overskuelig fremtid, så vi har kun tænkt at købe 2 nye.
Ved du, om det er vigtigt, at der er et lige antal høns?
Inden for andre flokdyr er det vigtigt i så lille en flok.

Vi har i øvrigt fundet en forhandler her på Fyn :-)

Ved du forresten om 6 år er meget for en høne der har lagt ca. 320 æg om året?

Online Helle K.

• Administrator
« Svar #21 Dato: 03 Juni , 2013, 05:08 »
Jeg ved faktisk ikke, om det er vigtigt, at der er et lige antal høns, når flokken er så lille - i nogle tilfælde kunne jeg godt forestille mig, at det har en betydning, men for din ældre hønes skyld, så kan det måske være rart, at hun kun skal forholde sig til og lære to nye at kende. Jeg tror ikke, at hun vil blive holdt udenfor af to unge hønniker, så det er nok op til hende selv, hvor meget hun vil deltage i de unges aktiviteter - det vigtigste er, at hun ikke er alene.

Jeg har altid sat to nye ind i flokken ad gangen, når det har været aktuelt, og de to har så også altid...for en lang tid i hvert fald...været meget knyttet til hinanden, men her sidste gang, da jeg fik to nye ISA hønniker, oplever jeg, at den ene er meget eventyrlysten, ekstrem nysgerrig og hele tiden på opdagelse, hvorimod den anden har brugt en stor del af tiden på at lure den etablerede flok af  - prøve at forstå reglerne og blive optaget i flokken hurtigt, så disse to har - omend de er gode veninder - ikke holdt tæt sammen i de første måneder. Hønsepsyker er også meget forskellige.

Mht til alder, så tror jeg, at der skal et ret godt helbred til at klare de mange æg, hvis man også skal blive gammel høne. Jeg startede med høns for fem år siden og ud af min første flok ISAer, har jeg kun èn tilbage. Hun har til gengæld også lige fra start været den stærkeste og fungerer stadig som førerhøne i den vekslende og udvidede flok, som er kommet til gennem tiden. Jeg kender til et par hønsegårde, hvor der bor "gamle" hybrider på henholdsvis otte, ti og elleve år.

Skynd dig at få indkøbt et par veninder til din gamle pige - og pøj pøj med sammen føringen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #22 Dato: 03 Juni , 2013, 05:50 »
VivaEibe du kunne os få nogle varmefri kyllinger, 3-4 stykker, og slagte overskud fra, så slipper du for at den enlige komme i undertan men bliver snarere hønemor.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 03 Juni , 2013, 07:19 »
Nu spørger jeg lige lidt flabet..men hvorfor vil I kun have have to høns? Det lyder umiddelbart af lidt lidt..specielt hvis I igen kan havne i en situation, hvor den ene går.bort og kun èn enlig er tilbage.. Æg kan man nærmest ikke få nok af og hvis du øgede antallet til fx 4 høns..tja..to ekstra æg dagligt..det er vel ikke så galt!? ;-);-) Hilsen den nysgerrige
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline VivaEibe

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 03 Juni , 2013, 13:57 »
Nu har jeg hentet 3 brune Lohmann hønniker, og min elskelige høne har forvandlet sig til en skrap madamme :D.
De 3 nye er dog langsomt kommet ud af skammekrogen og inspicerer de nye lokaler, mens de holder sig langt fra den gamle.
En gang i mellem hører jeg skræpperi fra hønsegården, men det går forbavsende roligt nu.
Ingen spørgsmål er flabede  ;)
Vi startede med 5, men ræven snuppede de 3 og så var der 2.
Vi er kun 2 i husholdningen og 14 æg om ugen har passet os fint. Der har altid været rigeligt.
Nu bliver der nok til børn og naboer  :)
Vi har overvejet at købe kyllinger til slagt, men så skal det være en kødrace og så mange at vi kan fylde fryseren.
Tak for venlig deltagelse  :)
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2013, 13:59 Fra VivaEibe »