Jeg ved faktisk ikke, om det er vigtigt, at der er et lige antal høns, når flokken er så lille - i nogle tilfælde kunne jeg godt forestille mig, at det har en betydning, men for din ældre hønes skyld, så kan det måske være rart, at hun kun skal forholde sig til og lære to nye at kende. Jeg tror ikke, at hun vil blive holdt udenfor af to unge hønniker, så det er nok op til hende selv, hvor meget hun vil deltage i de unges aktiviteter - det vigtigste er, at hun ikke er alene.
Jeg har altid sat to nye ind i flokken ad gangen, når det har været aktuelt, og de to har så også altid...for en lang tid i hvert fald...været meget knyttet til hinanden, men her sidste gang, da jeg fik to nye ISA hønniker, oplever jeg, at den ene er meget eventyrlysten, ekstrem nysgerrig og hele tiden på opdagelse, hvorimod den anden har brugt en stor del af tiden på at lure den etablerede flok af - prøve at forstå reglerne og blive optaget i flokken hurtigt, så disse to har - omend de er gode veninder - ikke holdt tæt sammen i de første måneder. Hønsepsyker er også meget forskellige.
Mht til alder, så tror jeg, at der skal et ret godt helbred til at klare de mange æg, hvis man også skal blive gammel høne. Jeg startede med høns for fem år siden og ud af min første flok ISAer, har jeg kun èn tilbage. Hun har til gengæld også lige fra start været den stærkeste og fungerer stadig som førerhøne i den vekslende og udvidede flok, som er kommet til gennem tiden. Jeg kender til et par hønsegårde, hvor der bor "gamle" hybrider på henholdsvis otte, ti og elleve år.
Skynd dig at få indkøbt et par veninder til din gamle pige - og pøj pøj med sammen føringen.