Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For meget møg.  (Læst 11099 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
Sv: For meget møg.
« Svar #15 Dato: 29 Maj , 2013, 23:29 »
Nej, hvis jeg begynder at bruge sand i stedet vil det osse være overkommeligt at få det komposteret, men sækkevis af halm fra redekasser og easystrø, det bliver nok i overkanten her.

Blev i dag ringer op, af en fra miljøafd. og der var intet at gøre, efter reglerne må det hverken kommes i haveaffald, brændbart eller skraldespanden, så jeg håber jeg kan opstøve en venlig landmand der vil lade mig læsse l* af, indtil der er omstillet til sand og fundet en god rotte og andet kedeligt -sikker kompostbeholder.  :-\
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 30 Maj , 2013, 06:37 »
Hej
i loven står der, at hvis at du ikke har erhversmæssig husdyrhold. Altså ikke over 30 høns. Så må du gerne opbevare din mødding på egen grund. Der må bare ikke kunne udvaskes af regn. Du må fordele det på egen grund efter mindst 3 mdr. men det anbefales at vente 12 mdr. Det skal opbevares på fast grund eller pressenning og regnen, som udvasker der skal opsamles. Det kan du jo nok ikke, derfor skal det mindst ligge på en pressenning med noget over sig. Kan jo også være en pressenning. Efter at der er gået mindst 3mdr. er der gået en komposteringsproces igang og derefter må det fordeles på egen grund. Hvis at din miljøafd. kigger lidt på lovgivningen finder de det sikket også. Jeg spurgte min juralærer igår. Så der er hold i min argumentation. Du kan google det under ikke erhversmæssig husdyrhold. Dette gælder selvfølgelig ikke hvis at du bor i byzone. Så skal du overtale en landmand til at tage imod det.
Vh Laila

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 30 Maj , 2013, 07:33 »
alt det der med fast grund og pressening etc. gælder ikke for møddinger med 30% eller højere tørstofindhold, hvilket vil sige sådan noget som det du muger ud fra hønsehuset. Alt det andet er når det er meget løst/flydende f.eks. når man holder svin og det er næsten rent lort og meget lidt strøelse.

Du kan sagtens have en lille "mødding" efter dine høns i haven, det er jo bare en kompostdynge med ambitioner - og korrekt anlagt er der ingen gener fra lugt eller fluer :-)

Gad vide hvad folk med kaniner og andet gør, da jeg havde undulater og kaniner inde i Vejle, da stod det eksplicit at det skulle i dagsrenovation.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 Maj , 2013, 07:50 »
Jeg tror møngden af møg inkl strøelse er langt mindre ved burfugle og kaniner end 20 høns..men jeg fortsættet med at smide det i haveaffald indtil.vi får andet at vide..men kan godt se, hvor møg træls det er, når man bor i parcelhus (gør jeg selv) og så IKKE kan komme af med det..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #19 Dato: 30 Maj , 2013, 07:54 »
Ja, flere kommuner skriver altså direkte at det skal i dagrenovationen..

Københavns kommune
Gødning (ekskrementer) fra dyreholdet skal bortskaffes som dagrenovation. Gødningen skal indpakkes, så dagrenovationsbeholderen ikke tilsmudses eller gennemvædes

I Skælskør må afleveres dyregødning fra  ikke-kødædende dyr, fx kaniner, duer, marsvin, høns, heste til kompostering
http://www.affaldplus.dk/dyregoedningskaelskoer

Prøv lige at vise det til de kommunale dimser.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #20 Dato: 30 Maj , 2013, 09:45 »
alt det der med fast grund og pressening etc. gælder ikke for møddinger med 30% eller højere tørstofindhold, hvilket vil sige sådan noget som det du muger ud fra hønsehuset. Alt det andet er når det er meget løst/flydende f.eks. når man holder svin og det er næsten rent lort og meget lidt strøelse.

Du kan sagtens have en lille "mødding" efter dine høns i haven, det er jo bare en kompostdynge med ambitioner - og korrekt anlagt er der ingen gener fra lugt eller fluer :-)

Gad vide hvad folk med kaniner og andet gør, da jeg havde undulater og kaniner inde i Vejle, da stod det eksplicit at det skulle i dagsrenovation.

Man skal så bare også lige huske at ens grund er stor nok, idet opbevaringsstedet at gødning med høj tørstof ikke må være den samme år efter år. Der skal skiftes sted, og der skal være ret langt mellem de forskellige steder hver år.
Men når det ikke er erhvervsmæssig dyrehold, så giver ovennævnte jo slet ingen problemer.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 30 Maj , 2013, 11:48 »
For mig giver det problemer.   >:(

Vi bor i parcelhus, der er et sted i haven, hvor jeg synes der kunne være en moderat kompostbunke og alternativt en lille bitte kompost i køkkenhaven.

Her er affaldet nok min. 80% tørstof -easystrø og halm fra redekasserne + flis og halm fra et par kaniner.
Efter rensning af et hønsehus er der min. 2 fyldte sække, af de store klare fra storskraldsordningen. Med pt 3 hønsehuse, bliver det til omkring 10 sække om måneden, det kan jeg overhovedet ikke kompostere.

Går jeg over til sand, kan affaldsmængden selvfølgelig reduceres og gøres mere våd, men hvor gør jeg så lige af sandbunkerne, når jeg får lyst til at feje huset ordenligt ud og få vasket gulvet.  ???

Tak for linket Finn, jeg vil prøve at foreslå Thisted kommune at lave den samme ordning.   :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)