Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: For meget møg.  (Læst 11087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
For meget møg.
« Dato: 28 Maj , 2013, 00:21 »
Hvordan kommer man af med alt det møg?

Havde pakket nogle sække til storskraldsindsamlingen idag, men nix de måtte ikke komme med, da poserne er gennemsigtige kunne det nemt ses, at de indeholdt halm og strøelse + klatter. :/
Havde krydset af for haveaffald og følte mig faktisk ret flink i og med at det jo er et fint bidrag til kommunens kompost. :D
Fik at vide de ikke ville/måtte modtage det, jeg skulle finde en landmand der nådigst ville lade mig tømme sækkene på hans mødding.

Nu har jeg været ikke så smart og købt en bil uden træk, så den løsning forekommer bare ikke helt fantastisk. Men jeg kan da ikke kompostere hele balladen i en alm. have med naboer til alle sider? Hjælp, hvad gør man nu?  :o
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Metmus

• Passiv bruger
Sv: For meget møg.
« Svar #1 Dato: 28 Maj , 2013, 00:33 »
Tanja.. vi smider det altså af i haveaffald på genbrugsstationen og jeg har det nøjagtig ligesom dig..med naboer..og heldige dem, der får jord med mit komposterede møg i.. Om det hører til haveaffald ved jeg ikke, men ellers brændbart ihvertfald. Al andet "lort" bliver jo også brændt! Alm husejere SKAL kunne komme af med deres gønsemøg..om du så skal låne en bil m træk og en trailer en gang i måneden, men jeg er 99% sikker på, at de skal tage det på den ene eller anden måde :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 28 Maj , 2013, 06:05 »
Der er en netside som hedder del jorden, hvor man kan give væk alt man har i overskud. Prøv og se om du ikke kan gøre nogen glade ved at de kan få lov til kvit og frit at hente dit møg.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2013, 10:16 »
Det undrer mig ret meget, at man skal være nødsaget til at finde en velvilig landmand, for at kunne have et par dyr i haven.
Det er et fint tilskud til kommunens kompost i mine øjne.  ::)
..Det må heller ikke kommes i brændbart.

Har prøvet at ringe og snakke med kommunen, de siger dagrenovation eller landmand, det kan da ikke være rigtigt?  ???

Jeg må læsse farligt affald og alt muligt skammel af på en genbrugsplads, men ikke halm og easystrø med klatter i.
Det virker bare for underligt!  :o

Jeg bor på en alm. matrikel på knapt 1000m2, jeg kan ikke gå og vente på om nogen skulle have lyst til at hente en pose sundt øko tilskud til deres kompost, de skal være velkomne til at få det, men det er bare ikke en tilfredsstillende løsning, når sækkene hober sig op.  :-\
Med venlig hilsen Tanja

Offline Dyre-tossen

• Passiv bruger
  • Der er plads til alle og en hver
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2013, 16:15 »
Prøv at putte møget i sorte sække i stedet og lukke posen godt  ;D
Det gør jeg - ingen klager (endnu)
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 28 Maj , 2013, 21:00 »
Jamen sorte sække må ikke bruges på genbrugspladsrn, så ingen grund til at bruge dem.. Småt brændbart på genbrugsstationen ender jo samme sted som dagrenovation, så forstår bare ikke, at det ikke må konmes deri.. Vi bliver nu ved med at smide det i haveaffald!!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline jeanniejuul

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2013, 21:13 »
De første par gange, må jeg erkende at vi smed det i brandbart uden en egentlig tilladelse :police:

Men sidste gang spurgte min kæreste og han fik besked på, at vi bare kunne smide det i have affald :D

Måske der er delte meninger på genbrugs pladserne rundt om i landet ::)
Bedste hilsner Jeannie

Oasen midt i byen, med høns, ænder og to dejlige labradore :-)

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2013, 21:41 »
Jeg har osse før tømt sække ud i haveaffalds afd. direkte på pladsen, osse mens personalet så det og uden de har løftet et bryn over det.

..Nu har jeg så bare fået den besked at det må jeg ikke, der er 25 km ind til genbrugspladsen, det virker ret træls at låne en bil med træk, læsse trailer og køre ind med sine sække og risikere at skulle tage dem med hjem, da det åbenbart er ulovligt.

Det virker absurd, at jeg skal ud og finde en landmand til lidt møg, mens det er helt ok, at smide stort set alt andet ud.  /d
Med venlig hilsen Tanja

Bente

• Gæst
« Svar #8 Dato: 28 Maj , 2013, 22:09 »
Jeg tror at årsagen til at man ikke må smide hønselort på lodsepladsen, er at det kan komme rotter som spiser evt. ufordøjede korn, samt måske madrester som ligger i halm/spånerne.

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 Maj , 2013, 22:26 »
Hej
hvor mange høns har du da?
Jeg har i gennemsnit 20 høns og har endnu ikke haft problemer med at kompostere det på egen grund.. For fremtiden kan du måske overveje andet bundmateriale? Så er mængden mindre. Hvis at de går på sand kan du bare fjerne klatterne.  Vi har en stor kompostbeholder bygget af 3 paller i selve hønsegården. Hønsene elsker at sidde på den og nyde udsigten. Indimellem smider vi det klippede græs på og det komposterer stille og roligt . Det falder jo meget sammen. så vi har ikke haft behov for at fjerne det endnu .  Og det har stået i 2 år nu. Men her til efteråret bliver det fordelt under vores hække . Måske er det en fremtidig mulighed for dig?
Vh Laila

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Maj , 2013, 22:32 »
her er der heller aldrig for meget møg, vi bruger det også med glæde til haven, godt komposteret hønsemøg er supernæring til græsplænen og blomsterne.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Maj , 2013, 23:07 »
Jeg synes osse det ville være ærgerligt at det bare skal gå til forbrændingen, så her bliver der fremover osse strøet med sand.
Vi har 12 høns og pt en masse kyller og naboer til alle sider, så både for deres og vores egen skyld ville det være et stort minus hvis der kom fluer, rotter eller lugtgener fra en større kompost.
Jeg må nok have fat i et par af de lukkede beholdere til møget og overveje et måske lige så ulovligt redekassehalm-bål.  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Offline mommark

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 Maj , 2013, 23:49 »
Hej
der kommer ikke lugt fra en kompostbunke Og rotter eller fluer har jeg heller Det får du kun hvis at du smider madrester på. Hvis at du engang imellem smider en lille portion have affald på lugter det bare som helt normal have eller skovbund.
Vh Laila

Offline anddanlise

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Maj , 2013, 19:55 »
Det skal i den almindelige affaldsspand pga rotter siger de da jeg ringede og spurgte vores affalds selskab

Offline Bjarne Jensen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 29 Maj , 2013, 20:04 »
Jeg har 1200M2 have, og jeg har bestemt ikke problemer med for meget kompost fra mine dyr.
Venlig hilsen Bjarne.
Moskus ænder 1.2
Brune landhøns 1.5
Araucana 0.3
Maran kobberfarvet 1.5 
Lys Sussex 1.1