Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: 6 isa brown giver 4-5 æg om dagen  (Læst 6850 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline loddiDK

• Passiv bruger
6 isa brown giver 4-5 æg om dagen
« Dato: 27 Maj , 2013, 22:03 »
Hej derude
Jeg købte for 1½ måned siden 6 unge isa brown. De begyndte at lægge æg præcis for en måned siden. Nu en måned efter opstart får jeg 4-5 æg om dagen (mest 4). Jeg havde forventet 6 æg nu hvor de er helt unge. Er jeg helt galt på den eller kan man godt opleve, at en høne ikke kommer igang med, at lægge æg?

De får madrester, fuldfoder piller, vildfugleblanding og grønt fra haven

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
Sv: 6 isa brown giver 4-5 æg om dagen
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2013, 22:43 »
Måske én af hønerne ikke er begyndt at lægge æg endnu?

Du skriver fuldfoder piller - kan du være lidt mere præcis?
Mvh
Erik Andersen

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2013, 22:47 »
ja, jeg har også overvejet om en høne stadig ikke er kommet i gang, selvom jeg synes de alle har taget godt på i vægt siden vi fik dem.

Fuldfoderet er det økologiske æglægningsfoder fra landogfritid

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2013, 22:55 »
Så har det jo i hvert fald ikke med foderet at gøre.

Du må nok give den sidste lidt mere tid. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Maj , 2013, 06:17 »
Nu ved jeg ikke, hvordan du holder dine høns, men hvis de har adgang til det fri, kunne det også være, at den ene har fundet et andet gemmested til sine æg. Desuden ville jeg nok heller ikke helt forvente 6 æg hver dag. Der burde nok komme 5 eller 6 æg de fleste dage, men 4 æg vil også sagtens kunne forekomme. Men af unge industrihøns, burde 4 æg for det meste at være lige i underkanten.

Er kammene lige meget udviklet på alle høner. Ellers kan det være, som du nævner, at en enkelt høne endnu ikke er kommet i æglægning. Det virker var lang tid efter de øvrige, hvis du siger, at den første kom i æglægning for 4 uger siden..
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 Maj , 2013, 20:49 »
Igår hentede jeg 5 æg. Idag kun 4 æg.

Mine høns kommer kun ud 1-2 timer om dagen ca. 3-4 gange om ugen og det er altid om aftenen, så der burde de ikke lægge æg.

Det kunne være man skulle stille øksen udenfor deres bund, så de havde noget at se på :P

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Juni , 2013, 11:52 »
Nu har jeg de sidste 7 dage kun hentet 4 ÆG udad 6 unge isa'er jeg har haft 2 måneder. De har den sidste uge kun gået i deres gård, så æggene kan på ingen måde gemme sig.

Jeg er ved at løbe tør for det øko-æglægningsfoder jeg har købt hos landogfritid. Da dette foder maks. må anvendes 4 måneder efter produktionsdatoen, overvejer jeg at prøve alm. Æglægningsfoder. Lige pt. får de hver eftermiddag også ca. 2-3 dl vildfuglefoder (rester fra vinteren) og så selvfølgelig madrester om morgenen.

Hvad kan jeg gøre for, at øge æg mængden????. Skal jeg give dem majs, hvede????

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 Juni , 2013, 12:53 »
Majs og hvede fylder og smager godt..men har som sådan ikke nogen æggeværdi, selvom der er næring i. Jeg ved ikke helt, hvad du kan gøre..jeg står selv lidt i samme båd med to unge hybrider, der altså ikke rigtig yder mere end 6 æg om ugen til sammen. Jeg giver hvede, æglægningspiller, en kornblanding med bla ærter i, diverse madrester (mest grønt og kød, da vi sjældent har brødrester), afklippet græs og nu har jeg forsøgt at grave masser af orm op 3 gange ugentligt i 14 dg uden ændring af æggeantallet. Så jeg håber du får flere brugbare tips :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 13 Juni , 2013, 13:19 »
6 hybrider i deres bedste alder på denne her tid om året, burde give 6 æg om dagen ihvertfald de fleste dage, det er jo ligesom pointen med at holde hybrider. 4-5 æg fra 6 høner kan mange racer og blandinger snilt klare også.

Når de så ikke gør det, hvad så ?? Så må man måske kigge på forholde såsom som fodring.

Får de protein nok ? det er jo høns, som er skabt til at kunne yde højt og derfor skal de også have ordentligt foder for at kunne gøre det.

@ Metmus

Jeg synes du bruger ret meget korn, for husk der er også korn i tilskudspillerne. Og det kan måske være forklaringen på dine hybriders meget dårlige æglægning. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

• Gæst
« Svar #9 Dato: 13 Juni , 2013, 13:55 »
er dine hybrid købt privat eller en der forhandler hybrid og andet

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 13 Juni , 2013, 14:02 »
Der er du jo faktisk inde på noget Miss Christina, for afkom af F1 (købehybrider fra rugerier) har jo ikke det samme ydeevne, som deres forældre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

• Gæst
« Svar #11 Dato: 13 Juni , 2013, 15:19 »
Der er du jo faktisk inde på noget Miss Christina, for afkom af F1 (købehybrider fra rugerier) har jo ikke det samme ydeevne, som deres forældre.

ja det var nemlig lige det jeg kunne mistænke
også derfor mange bliver "snydt" når de køber hybrid som er "hjemme lavet"
så køber folk jo i realiteten noget der ikke er rigtigt
som med race høns der ikke er race ægte så som den røde maran og andet ;)

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #12 Dato: 13 Juni , 2013, 15:26 »
hvis fodderet er lidt for gammelt , men stadig lygter godt, hverken surt eller muggent, kan du fint bruge det, holbarheden er mest at vitaminer nedbrydes og neutraliseres, har de en fuld fodderautomat, de kan æde frit af.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 Juni , 2013, 23:37 »
Jeg bruger mindre korn nu end sidste år, hvor æggene blev spyttet ud!! Jeg har to hybridblandinger, der sidste år lagde 350 æg hver og det er ikke løgn.. De er nu 1 år og 10 måneder og lægger nu kun et hver anden dag..forståeligt nok! Så det der med F1 blandinger ikke har lige så høj ydeevne gælder ikke i alle tilfælde.. I vinters lagde de alle mega mange æg inkl racehønsene og der fik de meget mere hvede og næsten ingen grønt.
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline loddiDK

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Juni , 2013, 12:19 »
Tak for de gode svarer.
Kan høre der både er mening for, at jeg skal bruge mindre eller mere korn. Det er jo ikke nemt ;)

Da jeg skulle anskaffe mig hønsene brugte jeg meget tid på, at undersøge, hvem der lavede F1 hybrider, da jeg havde læst, da kyllinger fra hybrider ikke vil ligge så mange æg, som F1 hybriderne. Jeg købte dem af en landmænd, som fik dem hjem i større portioner af gangen og eftersom de havde fået klippet næbet formoder jeg, at de kommer fra en masseproduktion :)