Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Antal hønseholdere med mere end 30 stk  (Læst 2468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

• Bruger
Sv: Antal hønseholdere med mere end 30 stk
« Svar #15 Dato: 27 Maj , 2013, 19:26 »
Jeg ligger vist i reglen omkring 15 - 20 voksne dyr. Men kan da sagtens "risikere" at komme over 30, hvis jeg begynder på noget regulær avl
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Søren K. Jensen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 27 Maj , 2013, 20:09 »
Nu er spørgsmålet selvfølgelig om høns.

Men hvad med ænder, gæs og fasaner. Tæller de også med. For så kan man hurtigt kommer over 30 voksne dyr.

Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #17 Dato: 27 Maj , 2013, 20:21 »
Da samfundet kasse - den med et stort hul i bunden - fattes penge, kunne man godt blive en smule bange for myndighedernes interesse for antallet af hønseholdere med over 30 dyr skulle skyldes, at de forsøger at finde nye områder hvor der kan kradses et eller andet gebyr ind  ???

Jeg har ikke ret mange høns  ;), (mange/få har ofte forskellig opfattelse blandt folk) og kan samtidig oplyse at jeg er en uhyggelig sulten mand der spiser maaaange høns.... ;D
Jeg har det lidt som Rudy :
1. Jeg kan ikke tælle...  ::)  8)
2. Spiser mange høns i tartelet.   :P
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Olversdottir

• Passiv bruger
    • stutterihektor.com
Antal hønseholdere med mere end 30 stk
« Svar #18 Dato: 27 Maj , 2013, 21:49 »
Jeg har kun 10 voksne dyr men til gengæld mange kyllinge :)
Dersom jeg er ved at starte mit avl på Islandske Landnamshøns ( Vikingehøns ) har jeg pt 14 kyllinge på ca 3 måneder og 15 på 3 uger ..
Og Maran har jeg ca 20 på ca 1 måned .. Og har pt 20 æg i maskinen af de der hvedefarvet Maran men får nok kun omkring 10 kyllinge af det ..
Men jeg kommer ikke til med at beholde dem alle ...
Jeg vil vælge ud de avlsdyr som jeg vil beholde og resten bliver sat til salg :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 27 Maj , 2013, 23:35 »
Min fornemmelse er at det er ikke ret mange, måske 10-25 besætninger, men er der nogen der kan komme med et bedre bud.

Mener du virkelig dette??
Jeg ville umiddelbart mene at det stadigvæk var i underkanten hvis du satte et "0" bag dine tal.
Der er i hvert fald min. 5 stk. her indenfor en radius af 5 km.
Udover dem har jeg i hvert fald besøgt 20 steder med over 30 stk. og under 100 stk.

På landsplan vil jeg mene at der min. er 300 "besætninger" der har mellem 30 og 100 høns.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 27 Maj , 2013, 23:45 »
Lad os holde os til 30 voksne dyr. Samme bekendtgørelse siger også 4 voksne hunde + hvalpe så det samme må gælde her.

For mit vedkommende afhænger det lidt af definitionen på 'voksne dyr'.

De haner jeg får i foråret, slagtes først i november-december, og da har de vel strengt taget været 'voksne' i nogle måneder. Dermed kan jeg i nogle måneder sidst på året godt overskride 30 voksne dyr.

Men skal en grænse feks hedde 30 voksne dyr for at få nogle rimelige regler må vi jo finde måder at indrette os derefter. Jeg så helst at grænsen ikke kom under 50 voksne dyr, eller hed 30 voksne æglæggende høner (og det er vel i grunden kun hønerne der er fokus på i denne debat. Jeg står inde for at ingen af mine haner lægger æg med risiko for Salmonellainfektioner  ;)). 
Mvh
Erik Andersen

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 28 Maj , 2013, 00:46 »
At lave en bagatelgrænse på 30 høns, vil vel tilgodese det kæmpestore flertal af folk med høns?
..I byzoner i hvert fald.

Det må være rimeligt overkommeligt at have med at gøre politisk.

Opdrættere og sultne landboer, har måske nogengange en smule for mange, fordi de passer naboens lørdagskyllinger, mens de er på ferie og mosters skruk med de mange kyllinger, som hun ikke lige har fået hentet endnu og den slags?

Har man 40 høns, har man vel osse en høne, to høner, under tredive høner og så de resterende høner?  ::)

Jeg synes det ville være fantastisk, det tror jeg mange ville? -Om der kunne laves en bagatelgrænse, så vi rent faktisk kan sælge/bortgive æg lovligt.
30 er i forvejen en slags bagatelgrænse vedrørende høns, så det er nemt at have med at gøre.
Det er så kæmpegodt kæmpet, der er inviteret til møde og hvor ville det dog være skønt, om der kunne hives et rimeligt regelsæt ud af hele balladen.
Krydser Finngre for på mandag.  /o

Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Laila

• Bruger
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
« Svar #22 Dato: 28 Maj , 2013, 10:15 »
Jeg har haft, og kommer forhåbentligt snart igen, over 30 voksne dyr ....
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 28 Maj , 2013, 10:30 »
Hvad med en rask afstemning?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Willy Littau

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 28 Maj , 2013, 11:15 »
30 høns kommer an på meget.
Begrebet stammer fra den gamle bekendtgørelse om ikke erhvervsmæssigt dyrehold - og er fortsat med i den nye, som hedder noget andet.
Flere kommuner bruger begrebet og enkelte kommuner tæller kyllinger med, så ??
Mange racefjerkræopdrættere har nok op imod 30 stk avlsdyr, men i foråret og sommerens løb, indtil man får sorteret har man flere.